خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

انعقاد قرارداد راه آهن رشت -آستارا با سرمایه‌گذاری روسی در هفته آینده/ به دنبال قرارداد بلندمدت در چابهار هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۶۰۴۶

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: هفته آینده قرارداد راه رشت- آستارا به امضا می‌رسد و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد و بخشی از سرمایه‌گذاری در این پروژه با طرف روسی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مهرداد بذرپاش در جمع خبرنگاران با توجه به  اینکه رهبری بارها به اقتصاد دریا اشاره داشتند این موضوع در اولویت دولت قرار دارد، اظهار داشت: معتقدیم که در حوزه اقتصاد دریا ثروتی بیشتر از نفت می‌تواند عاید کشور شود و به دلیل موقعیت جغرافیایی حساسی که ایران در منطقه دارد و برخورداری بیش از ۵ هزار و ٨٠٠ کیلومتر یک فرصت مناسبی برای کشورمان ایجاد شده که متاسفانه تا به امروز نتوانستیم از تمام این فرصت‌ها بهره‌ببریم.

وی ادامه داد: چند برنامه مهم برای اقتصاد دریامحور در دستور کار داریم، یکی از این برنامه‌ها توسعه شهرهای ساحلی است و اگر جمعیت پذیری در این شهرها صورت بگیرد به طور قطع در حوزه اقتصاد دریا اتفاقات بزرگتری رخ می‌دهد. یکی دیگر از طرح‌ها هم‌پیوندی استان‌های فاقد ساحل با شهرهای ساحلی است که اراضی به این استان‌ها اختصاص می‌شود که بتوانند سرمایه‌گذاری های دریایی را انجام دهند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کلیات این طرح تصویب شد و مورد موافقت رییس جمهوری قرار گرفت و از امسال مراحل اجرایی آن آغاز خواهد شد.

بذرپاش گفت: موضوع دیگر بحث سرمایه‌گذاری در بنادر ما است و در این روزها با پیشنهادهای متعددی از کشورهای خارجی  مواجه هستیم  و از آنجایی که ایران موقعیت‌های بندری دارد در تکمیل کریدورهای شمال جنوب و شرق به غرب، می‌تواند نقش شایان توجهی در منطقه داشته باشد و کشورهای منطقه در خزر و خلیج فارس علاقه‌مند هستند که از این کریدورهای ایران استفاده کنند . 

وی تاکید کرد : هفته آینده قرارداد راه رشت- آستارا به امضا می‌رسد و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد و بخشی از سرمایه‌گذاری در این پروژه با طرف روسی انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: یک جاده ساحلی در جنوب کشور داریم که بیش از هزار و ٨۵٠ طول سواحل جنوبی ما است و زمانی می‌توانیم از اقتصاد دریا در جنوب کشور صحبت کنیم که زیرساخت‌های جاده‌ای کشور هم تکمیل باشد. حال اینکه از این جاده ساحلی ۵۵٠ کیلومتر باقی مانده که تمام تلاش ما این است که بخش باقیمانده در همین دولت زیر بار ترافیک برود.

بذرپاش ادامه درباره اتصال راه آهن به عراق و اتصال بنادر دو کشور از طریق مسیر ریلی گفت: توافقی با عراق برای اجرای راه آهن شلمچه -بصره داشتیم و عملیات اجرایی آغاز شده و اراضی در حال تحویل است. اگر شلمچه به بصره متصل و این پروژه ۴٠ ساله اجرا شود عملا به کلیات عراق دسترسی ریلی پیدا می‌کنیم و از آنجا به خاک سوریه دست پیدا می‌کنیم و این اتفاق بزرگی است.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه در حالی درباره پیشنهادات متعدد سرمایه گذاری در بنادر صحبت می‌کنید شاهد انفعال سرمایه گذاری هندی در بندر چابهار هستیم و اپراتور هندی به تعهدات خود عمل نمی‌کند آیا جایگزینی برای اپراتور هندی در نظر گرفته شده و این موضوع تعیین تکلیف می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر ایران به هیچ وجه در شرایطی نیست که کسی با منت در بنادر کشورمان سرمایه گذاری کند. آنقدر تقاضا برای سرمایه گذاری زیاد است که در شرایط انتخاب قرار گرفته‌ایم. اما ما اصرار قرارداد بلند مدت در چابهار داریم.

وی درباره توسعه روابط با عربستان گفت: پروازهای بین دو کشور به زودی آغاز می‌شود. درباره همکاری‌های دریایی هنوز از طرف عربستان پیشنهاد دقیقی دریافت نکرده ایم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از افزایش وام مسکن به ۵۵٠ میلیون تومان خبر داد .

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز