خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

دنیا فرش ایرانی را فراموش کرده/ رقم صادرات خجالت‌آور است

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۰۲۷۰

عضو اتاق بازرگانی اظهار داشت: آنقدر وضعیت صادرات فرش ایرانی وخیم بوده که اعلام اعداد صادرات خجالت‌آور است.

سید رضی حاجی آقامیری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره وضعیت صادرات فرش ایران اظهار داشت: آنقدر وضعیت صادرات فرش ایرانی وخیم بوده که اعلام اعداد صادرات خجالت‌آور است.

وی با بیان اینکه میزان صادرات فرش ایران نزدیک به صفر است، گفت: وقتی در دهه 60 میزان صادرات فرش کشور بیش از یک میلیارد و 700 میلیون دلار بود و الان این عدد به 50 میلیون دلار رسیده، این نزول و افول یعنی صادرات چیزی حدود صفر است.

این کارشناس صنعت فرش تاکید کرد: این میزان صادرات برای کشوری که به عنوان پایتخت فرش جهان شناخته می‌شود، فاجعه و صفر است

وی درباره حضور رقبای فرش ایرانی در بازار گفت: در غیاب ایران به دلیل مشکلات بین‌المللی که بعد از آقای دولت احمدی‌نژ‌اد به بعد با آن مواجه است، رقبا بازار فرش را تصاحب کردند. در حال حاضر کشورهای هند و پاکستان در بازار فرش حضور جدی دارند و اخیرا افغانستان به جمع این کشورها اضافه شده است. پس از این کشورها شاهد حضور ترکیه هستیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: چین نمی‌تواند جزو این کشورها باشد چراکه فرشی را که می‌بافد و صادر می‌کند، مهم نبوده و همچنین فرشی که چین صادر می‌کند از جنس فرش ایران نیست.

میری با بیان اینکه واقعیت این است که فرش ایرانی فراموش شده است، ادامه داد: وقتی کالایی که در بازار حضور پر رنگ داشت اما برای مدت زمان طولانی در بازار غایب بود، در طول این مدت فراموش شده و رقبا توانستند جای آن را بگیرند.   

 رئیس هیأت مدیره شرکت صادرات قالی درباره فرصت صادرات فرش به عربستان با ازسرگیری روابط بین دو کشور اظهارداشت: برقراری تجاری روابط ایران و عربستان هیچ تاثیری در صادرات فرش ایران ندارد چراکه اصولا بازار عربستان بازار مهمی محسوب نمی‌شود و سهم قابل توجهی از بازار صادرات فرش نداشت که قطع روابط بین دو کشور باعث کاهش میزان صادرات فرش کشورمان شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر عربستان نیاز خود را از امارات تامین می‌‌کرد و اساسا قطع روابط بین دو کشور تاثیری در صادرات فرش ایران نداشت و تنها تاثیر این بود که اگر قرار بود عربستان فرش ایرانی خریداری کند،‌ فرش ایران به طور غیر مستقیم از مسیر امارات به عربستان می‌رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز