خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

همکاری‌های تجاری ایران و جمهوری‌های خودمختار روسیه افزایش یابد/ سایه تحریم‌ها بر روابط بانکی

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۰۳۱۸

یک‌کارشناس حوزه انرژی گفت: در شرایط فعلی فرصت خوبی است که استان‌های شمالی ایران با جمهوری‌های مختلف روسیه همکاری داشته باشند اما مشکل این است که ما شناختی از این جمهوری‌ها نداریم، پتانسیل‌ها و اطلاعات شفافی به تجار داده نمی‌شود و قوانین هم شفاف نیست.

میرقاسم مومنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص توسعه روابط اقتصادی ایران با جمهوری‌های مسلمان شوروی سابق اظهار داشت: این کشورها فرصت‌های خوبی هستند که ما با آنها وار فاز همکاری اقتصادی شویم. اما بحث انرژی مسئله ملی در این کشورهاست و دولت مرکزی در این رابطه سیاست‌گذاری می‌کند چون موضوع بر سر بودجه دولتی و اموال ملی کشورها است و جمهوری‌ها نمی‌توانند به تنهایی سیاستگذاری کرده و یا قرارداد امضا کنند. 

 وی افزود: در بحث روابط تجاری و داد و ستدهای مرزی و استانی اتاق‌های بازرگانی می‌توانند همکاری کنند اما در حوزه نفت و گاز با توجه به اینکه روسیه و هم ایران تحت تحریم اروپا و امریکا هستند فقط همکاری‌ها در چارچوب دوجانبه خواهد بود، ضمن اینکه ایران و روسیه خود تولیدکننده و صارکننده نفت و گاز هستند و یکی از سیاست‌های هر دو کشور دور زدن تحریم است. بنابراین ما تا نتوانیم در خصوص دور زدن تحریم و رفع محدودیت و برجام مجوز بین‌المللی دریافت کنیم؛ نمی‌توانیم هیچ قراردادی را در سطح منطقه حتی با دوستان و شرکای استراتژیک خودمان منعقد کنیم، زیرا تحریم‌ها جهان شمول هستد و شامل همه کشورها و شرکت‌ها می‌شود و هیچ شرکت نفتی و کشوری نمی‌خواهد به خاطر داد و ستد نفتی خود را در معرض تحریم قرار دهد.  

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: در شرایط فعلی فرصت خوبی است که استان‌های شمالی ایران با جمهوری‌های مختلف روسیه همکاری داشته باشند اما مشکل این است که ما شناختی از این جمهوری‌ها نداریم، پتانسیل‌ها و اطلاعات شفافی به تجار داده نمی‌شود و قوانین هم شفاف نیست، شرکت‌ها به خاطر عدم شفافیت قوانین حتی در صادرات صیفی‌جات و میوه هم متضرر شده‌اند. بهترین کار این است که دولت، اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت در توافق دوجانبه راجع به توسعه روابط تجاری بخش‌های مختلف کشور با استان‌ها و جمهوری‌های مختلف بر اساس نیازهای مشترک شناخت ایجاد کنند. ما می‌توانیم بسیاری کالا به استان‌های مختلف جمهوری‌های روسیه صادر و کالاهی زیادی هم وارد کنیم. 

وی تاکید کرد: اکنون که روبل در سبد معاملاتی دو کشور ایران و روسیه قرار گرفته فرصت خوبی برای تجارت است، با تهاتر کالا و یا با واحد ارزی روبل و ریال می‌توانیم، معامله کنیم. اما واقعیت اینکه هنوز وزارت خارجه و یا اتاق بازرگانی ساز و کار شفاف در این حوزه ندارند، ما این امکان را داریم که در زمینه کشاورزی، دامداری صنعت و معدن و بازار با تاتارستان، چچن و اینگوش و... همکاری داشته باشیم اما مشکل این است که شناخت خوبی از اوضاع اقتصادی این کشورها نداریم، باید کمک کنیم معاونت اقتصادی وزارت خارجه تحقیقاتی در این حوزه داشته باشد، باید هزینه کند و کنسولگری فعال شود و اتاق بازرگانی هم رایزن بفرستد. 

مومنی خاطرنشان کرد: در این اوضاع تحریم بهترین فرصت است که با جمهوری‌های روسیه وارد مذاکرات کاری و مبادلات مالی شویم.

وی درباره راه‌اندازی بانکداری اسلامی بین کشورهای مسلمان حاشیه خزر گفت: مقوله بانک مسئله پیچیده حقوقی و مالی دارد مسائل مالی مربوط به دولت‌هاست، ما اکنون روبل و ریال را وارد سبد ارزی کردیم و این خود اقدام خوبی است. اما نمی‌توانیم بانکداری روسیه و حتی جمهوری های حاشیه خزر داشته باشیم زیرا در هر حال بانک‌ها به خاطر تحریم با ما همکاری نمی‌کند بنابراین چه بانکداری اسلامی باشد و یا نباشد بانک کارشان را انجام می‌دهد، باید بیشتر روی بحث سود و زیان و میزان صادرات واردات و درآمد ارزی تمرکز کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز