خبرگزاری کار ایران

رییس کل گمرکات کشور در گفت‌وگو با ایلنا:

نصب ١٨ ریکس‌ری در دهه دو گذشته/ در دو سال ۵٠ ایکس‌ری نصب می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۷۱۷۱

رییس کل گمرکات کشور اظهار داشت: در ۲ ماه دیگر از ۶ دستگاه ایکس ری در گمرکات کشور بهره‌برداری خواهد شد که این دستگاه‌ها در گمرک دوغارون، میرجاوه، ماهیرود، آستارا و گمرک هم مرز با کشور ارمنستان نصب خواهند شد.

محمد رضوانی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره کمبود دستگاه ایکس‌ری در گمرکات کشور و سوء استفاده عده‌ای از این مشکل در پایانه‌های مرزی کشور و از سوی دیگر افزایش کشفیات مواد غیرمجاز در کامیون‌هایی که از مسیر ایران عبور کرده‌اند در گمرک کشورهای همسایه، اظهار داشت: به دلیل گستردگی پهنه جغرافیایی کشور با حدود بیش از ۱۶۰ گمرک اجرایی برای به روزسازی و رفع مشکلات این تعداد گمرکات نیاز به سرمایه‌گذاری داریم. از سال ٨٢ که اولین ایکس ری در کشور نصب شده تا امسال در مجموع ١٨ ایکس ری در گمرکات کشور نصب شده‌است اما ما فقط در دو ماه آینده ۶ ایکس نصب را نصب کرده و به مدار می‌آوریم.

وی ادامه داد: براساس برنامه‌های تعیین شده و تکالیف تعریف شده باید تمام گمرکات کشور ظرف دو سال آینده مجهز به ایکس‌ری کنیم. اگر متوسط هزینه هر ایکس ری ٨٠ میلیارد تومان در نظر گرفته شود و اگر بخواهیم ١٠٠ گمرک کشور را به ایکس ری مجهز کنیم، نیاز به ٨ هزار میلیارد تومان منابع داریم.

رییس کل گمرکات ایران گفت: باید توجه داشت به دلیل اینکه تجهیزاتی مانند آشکارسازها و شتاب‌دهنده‌ها در لیست تحریم‌ها قرار دارند باید در تامین این دستگاه‌ها به توان داخلی اتکاء و شرکت‌های دانش‌بنیان و وزارت دفاع اتکا کنیم.

رضوانی‌فر با بیان اینکه ٩ قرارداد ساخت و خرید ایکس‌ری در حال انجام است، افزود: ۵٠ قرار داد دیگر برای سال آینده در قالب مناقصه برگزار خواهد شد و یک جهش معنا دار در تعداد نصب ایکس ری‌ها در کشور خواهیم داشت.

رییس کل گمرکات کشور درباره محل تامین مالی این تعداد ایکس‌ری در کشور اظهار داشت: به طور قطع گمرک به تنهایی امکان این حجم سرمایه‌گذاری را ندارد و اتکا بر روی تامین مالی بخش خصوصی و قراردادها به صورت BOT و BOO خواهد بود.

وی از بهره‌برداری از ۶ دستگاه ایکس‌ری تا دو ماه آینده خبر داد و گفت: در ۲ ماه دیگر از ۶ دستگاه ایکس ری در گمرکات کشور بهره‌برداری خواهد شد که این دستگاه‌ها در گمرک دوغارون، میرجاوه، ماهیرود، آستارا و گمرک هم مرز با کشور ارمنستان نصب خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز