خبرگزاری کار ایران

در میزگرد چالش‌های مدیریت تامین گاز طبیعی مطرح شد:

۶ درصد تولید گاز کشور صادر می‌شود/ مصرف خانگی در زمستان ۳ برابر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۵۸۴۰

رییس امور نظارت، اندازه‌گیری و کنترل کیفیت گاز اظهار داشت: در تابستان ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی مصرف می‌شود و این رقم در زمستان به بالای ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز می‌رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا،  مازیار سیاح نژاد در میزگرد چالش‌های مدیریت تامین گاز طبیعی در ماه‌های سرد سال باربران اینکه ایران دارنده ۱۸ درصد از میادین گازی جهان و سومین تولیدکننده گاز جهان است، اظهار داشت: ایران ۲۲ پالایشگاه گازی دارد و روزانه یک میلیارد مترمکعب و معادل بیش از ۵۵ میلیون بشکه نفت در کشور تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد از گاز تولید کشور در پارس جنوبی تولید می‌شود، گفت: ۳۸ هزار کیلومتر خط لوله گاز در کشور وجود دارد که بیش از ۲۷ برابر قطر کره زمین است.

رییس امور نظارت، اندازه‌گیری و کنترل کیفیت گاز با بیان اینکه ترکیه، ارمنستان، نوجوان، آذربایجان و عراق مقاصد صادراتی ما هستند، تاکید کرد: ایران ۶ نقطه واردات و صادرات گاز دارد که به دقت اندازه‌گیری می‌شود. 

سیاح نژاد با بیان اینکه تولید در جنوب کشور انجام می‌شود، افزود: مقاصد مصرف گاز در کشور در مناطق شمالی و غربی متمرکز است.

وی ادامه داد: توسعه شبکه گاز در کشور ادامه دارد و این موضوع انتقال گاز را پیچیده می‌کند.

رییس امور نظارت، اندازه‌گیری و کنترل کیفیت گاز گفت: انتقال گاز کشور در ۱۰ ناحیه تقسیم می‌شود. 

وی یادآور شد: ۶ درصد از تولید سالانه گاز کشور صادر می‌شود.

سیاح نژاد سهم صنایع عمده از مصرف گاز را ۱۷ درصد و سهم نیروگاه‌ها را ۳۰ درصد از کل تولید عنوان کرد و گفت: اکنون ۸۹ نیروگاه در کشور وجود دارد.

وی بیان داشت:  بخش خانگی و تجاری بیش از ۴۴ درصد از کل تولید را مصرف می‌کنند،  ۹۷ درصد از شهرها و ۹۰ درصد روستاها گازرسانی شده‌اند. 

وی گفت:  در سال ۸۶ ایران ۹ پالایشگاه گاز در کشور داشته که ۴۷۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کرده است، تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد پالایشگاه‌ها به ۲۲ پالایشگاه رسیده که روزانه ظرفیت تولید ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز را دارا هستند که ۷۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی گفت:  گازرسانی شهری از سال ۸۶ تا سال ۱۴۰۰ حدود ۶۹ درصد رشد داشته، این در حالی است که گازرسانی به روستاها در این مدت ۷ برابر شده است.

وی با بیان اینکه مصرف گاز در بخش خانگی در زمستان به شدت رشد می‌کند، گفت: در بخش خانگی با انفجار مصرف گاز مواجه می‌شویم. برای تامین گاز خانگی مجبور به محدود کردن گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع خواهیم بود،

وی افزود: تامین پایدار گاز وظیفه ذاتی ما است و امنیت انرژی در جامعه بسیار مهم است و قیمت آن تاکنون محاسبه نشده است.  در تابستان ۲۰۰ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی مصرف می‌شود و این رقم در زمستان به بالای ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز می‌رسد.

رییس امور نظارت، اندازه‌گیری و کنترل کیفیت گاز به ذخیره سازی گاز اشاره کرد و افزود: ذخیره سازی‌ها در کشور بسیار محدود است. کار گسترده‌ای در کشور انجام شده و فعلاً شوریجه و سراجه از نظر خصوصیت مخزن، در دسترس بودن و نزدیکی به مقاصد مصرف بسیار مناسب است.

وی تاکید کرد: فرآیند بین‌المللی تجارت گاز ایران تنها مربوط به تولید نیست و مواردی مانند ترانزیت را نیز شامل می‌شود و این موارد در حال توسعه است. 

سیاح نژاد با بیان اینکه پیش‌بینی مصرف برای زمستان از الان مشکل است، گفت: یکی از معضلات بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور است،  در بهینه‌سازی نیروگاه‌ها پروژه‌های مختلفی تعریف شده است و در خصوص نسبت تولید برق با خوراک دریافتی گاز چقدر است وزارت نیرو پاسخگو است.حوزه بهینه سازی مصرف انرژی در بخش خانگی  نیز مربوط به وزارت مسکن است که اقدامی در این زمینه نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز