خبرگزاری کار ایران

مصرف بهینه نشود از اولین روز ۱۴۰۲ واردکننده بنزین خواهیم بود/ مینی ریفاینری ها صادرات بنزین ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۶۴۸۶

دبیرکل انجمن‌صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت دریافت بنزین پیرولیز را از پتروشیمی ها تکذیب کرد و گفت: این موضوع ارتباطی با صنعت پالایش ندارد، بنزین با کیفیت با استانداردهای یورو۴ و ۵ تولید می شود و بنزینی از پتروشیمی‌ها دریافت نمی کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، ناصر عاشوری در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ما برای اجرایی کردن حوزه تولید با دولت هماهنگ هستیم، اظهار داشت: ۱۰ شرکت پالایشگاهی وظیفه تولید سوخت هواپیما، نفت سفید، بنزین و ۴۱ فراورده را به عهده دارند و به‌جز پالایشگاه آبادان سایر پالایشگاه‌ها عضو انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت هستند.

وی با بیان اینکه انجمن مصوباتی در خصوص سیاستگذاری ها و ارائه خدمات دارد، افزود: عرضه کالاهای ویژه در بورس برای ایجاد وحدت رویه نرخ ها مشخص است و بر این اساس کم فروشی، گران فروشی و دامپینگ ممنوع است و همه پالایشگاه ها مقید به اجرا هستند تا بازار دچار مشکل نشود.

دبیرکل انجمن‌صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با بیان اینکه در طول سال برخی پالایشگاه ها باید اورهال شوند، افزود: با برنامه ریزی پالایش و پخش این کار انجام می شود.

وی با بیان اینکه سیاست ما حمایت از طرح های توسعه ای است که نظام، دولت و مجلس آنها را دنبال می کنند و از جمله این طرح ها نیز  تاسیس پتروپالایشگاه های جدید است و وظیفه ما هم حمایت از آنهاست.

عاشوری گفت: در سال ۹۹ به بعد حمایت از پتروپالایشگاه های کوچک که خوراک میعانات و نفت خام دارند در دستور کار ما قرار گرفت و این در حالی است که دولت و مجلس اخیرا پیگیر آن هستند بر این اساس اکنون سه پتروپالایشگاه عضو انجمن هستند و تعدادی نیز درخواست داده اند.

وی بیان داشت: اولویت بعدی ماوحمایت از شرکت های دانش بنیان است و در دو سال اخیر روی این موضوع به طور ویژه تمرکز کردیم در ماه های آینده یک گردهمایی با معاون ریاست جمهوری برگزار خواهیم کرد و جایگاه شرکت های پالایشی و نقش و حمایت آنها از شرکت های دانش بنیان مشخص خواهدشد.

عاشوری با بیان اینکه در هر اورهال ۲۵ هزار قطعه را تعویض می‌کنیم که ۷۵ درصد این قطعات داخل کشور تامین می شود، خاطرنشان کرد: در تلاشیم تا ۲۵ درصد باقی‌مانده را از شرکت های دانش بنیان تامین کنیم و به تولید انبوه و صادرات برسیم، در سال های اخیر استفاده از تولیدات شرکت های دانش بنیان تقویت شده و به لحاظ مالی حمایت می شوند.

دبیرکل انجمن‌صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت تاکید کرد: شرکت های پالایشگاهی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان خرید نقدی و ثبت سفارش خواهند داشت.

وی گفت: دریافت خوراک پالایشگاه ها کاهش نداشته، اما در تنوع تولید تغییراتی انجام می‌شود.

عاشوری با اشاره به اینکه تولید لوبکات در کشور سالیانه ۲ میلیون تن است، افزود: بنابراین امکان ذخیره سازی طولانی‌مدت وجود ندارد و این تنوع تولید برای مدیریت انبارها است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ هیچ کاهش تولید فراورده نداریم و ظرفیت پالایشگاه ها ۲.۲ میلیون تن است و پالایشگاه ها با همه ظرفیت کار می کنند.

وی میزان تولید روزانه بنزین را ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون لیتر و رقم تولید گازوییل را  ۱۰۰ میلیون لیتر در روز اعلام کرد

وی با تاکید بر اینکه همه پالایشگاه ها افزایش کیفیت را در دست اقدام دارند، افزود: چند پالایشگاه نیز به دنبال امضای قرارداد هستند و ۶۰ تا ۷۰ درصد پروژه ها  نیز به بهره برداری رسیده است.

عاشوری در ادامه گفت: صنعت نفت وابسته به کالاهای خارجی است رویکرد ما کاهش این وابستگی است و اولویت بعدی ما کیفیت و همچنین کاهش هزینه است.در این راستا برنامه و دستورالعمل تنظیم و در اختیار شرکتها قرار دادیم

دبیرکل انجمن‌صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در ادامه به بحث مینی ریفاینری ها پرداخت و افزود: دولت موظف است خوراک مورد نیاز مینی ریفاینری ها را تامین کند.

وی همچنین دریافت بنزین پیرولیز را از پتروشیمی ها تکذیب کرد و گفت: این موضوع ارتباطی با صنعت پالایش ندارد، بنزین با کیفیت با استانداردهای یورو۴ و ۵ تولید می شود و بنزینی از پتروشیمی‌ها دریافت نمی کنیم.  

عاشوری بیان داشت: اکنون سیاست پروژه های پتروپالایشگاهی دنبال می شود که در این راستا پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای شهید سلیمانی، توسعه پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه ای مکران و افزایش تولید ۱۵۰ هزلر بشکه ای لاوان در دستور کار است که اگر برنامه ریزی شود که مثل ستاره خلیج فارس به سرعت سرمایه گذاری شود نتیجه می گیریم در غیر این صورت ظرفیت اسمی و رسمی پالایشگاهی کشور تکمیل است.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط کنونی در حوزه خودروسازی با مصرف سوخت بالا نباید انتظار مصرف بهینه داشته باشیم، باید دوگانه سوزی ترویج شود و استاندارد سازی بر پایه صرفه جویی باشد در غیر این صورت در ۱۴۰۲/۱/۱ واردکننده بنزین خواهیم بود.

عاشوری در ادامه خاطرنشان کرد: مینی ریفاینری ها بنزین تولید نمی کنند، ۶ فراورده اصلی را به دولت تحویل می دهیم و  پالایش و پخش بعد از تامین نیاز داخل مازاد را صادر می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز