خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایلنا:

رقبای منطقه‌ای مخالف احیای برجام هستند/ در صورت شکست مذاکرات، انتظار شرایط تورمی بالا می‌رود

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۰۸۵۸

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: رییس جمهوری وعده تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی را داده بود اما نرخ رشد اقتصادی امروز 3 درصد است. از دیگر وعده‌های رییس جمهوری این بود که نرخ تورم باید نصف شود اما امروز شاهد آن هستیم که نرخ تورم 2 برابر شده و نرخ بیکاری افزایش یافته است.

علی قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره تبعات لغو برجام یا ادامه پروسه طولانی مذکرات برجام بر اقتصاد کشورمان اظهارداشت: به طور قطع احیای برجام در ثبات سیاسی و اقتصادی کشورمان تاثیر مثبت خواهد داشت و می‌تواند نسبت به کنترل تورم، بهبود شرایط اقتصادی، ثبات وضعیت سیاسی و آرامش شاخص‌های اقتصادی و  بهبود آنها تاثیر داشته باشد.

وی با بیان اینکه احیای برجام به نفع مصالح کشور است، گفت: برای برخی از رقبای ایران در منطقه مانند روسیه احیای برجام خوشایند نیست چراکه در اثر پذیرش برجام وضعیت سیاسی و اقتصادی ایران به ثبات می‌رسد و منجر به رعایت منافع جمهوری اسلامی ایران خواهد شد. به همین دلیل رقبای منطقه‌ای دست به اقدامات و عملیاتی می‌زنند که برجام سرانجام نگیرد چراکه منافع این کشورها که در تقابل با منافع ایران است به نحوی اقدام می‌کنند که این توافق صورت نگیرد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره ادامه افزایش نرخ تورم با لغو برجام یا طولانی شدن روند مذاکرات اظهارداشت: هر چه به جلو پیش می‌رویم شرایط اقتصادی کشورمان سخت‌تر می‌شود و متاسفانه از آنجایی که توافق برجام بعید به نظرمی‌رسد وضعیت اقتصادی سخت‌تر هم می‌شود و در این شرایط انتظار تورمی بالا می‌رود و درنتیجه شاخص‌های اقتصادی جنبه منفی پیدا می‌کنند.

قنبری درباره عدم تحقق وعده‌های اقتصادی رییس جمهوری گفت: در حال حاضر نرخ رشد اقتصادی بسیار پایین‌تر از آنچه است که رییس جمهوری وعده آن را داده بود. رییس جمهوری وعده تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی را داده بود اما نرخ رشد اقتصادی امروز 3 درصد است. از دیگر وعده‌های رییس جمهوری این بود که نرخ تورم باید نصف شود اما امروز شاهد آن هستیم که نرخ تورم 2 برابر شده است و نرخ بیکاری افزایش یافته و ضریب جینی که ضریب عدالت محسوب می‌شود، وضعیت بدتری پیداکرده و حجم صادرات و واردات از  لحاظ توازن منطقه‌ای بهبود پیدا نکرده‌است.

 وی با تاکید بر اینکه اتفاقا معیشت مردم به برجام گره خورده است، ادامه داد: از آنجایی که مردم پیش‌بینی دقیقی از آینده اقتصادی کشور ندارند و امیدی به آینده نیست، تولید و افزایش درآمد حاصل از تولید هم شکل نمی‌گیرد و وقتی که درآمد کاهش پیدا کند، سفره مردم کوچک‌تر می‌شود در نتیجه این وضعیت، توسعه اقتصادی به حالت تعلیق در می‌آید. علی رغم آنچه که گفته شده مبنی بر اینکه سفره و معیشت مردم به برجام گره نمی‌خورد، امروز به شدت معیشت مردم به برجام وابسته است اگر دولت تصمیم بگیرد از موضع استقلال کشور و از موضع منافع و مصالح کشور و برای بهبود معیشت مردم و توسعه اقتصادی برجام را بپذیرد، این اقدام به نفع کشور و مردم است.

این کارشناس اقتصادی درباره توافق با کشورهای منطقه‌ای برای جایگزین کردن توافق برجام گفت: کشورهای منطقه‌ای مانند روسیه با هزاران مشکل مواجه‌اند و پای روسیه در جنگ با اوکراین لنگ است و با مشلات اقتصادی متعددی مواجه است.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که روسیه از گذشته‌های دور با ایران همراه نبوده و هیچ گاه منافع ایران را در نظر نگرفته است و همواره به دنبال مصالح و منافع ملی خود بود. به طور قطع اگر بخواهیم شعار نه شرقی و نه غربی را رعایت کنیم و یک کشور مستقل باشیم باید برجام را بپذیرم و رابطه با روسیه هم باید از موضع استقلال و منافع کشور باشد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز