خبرگزاری کار ایران

تاخیر در برگزاری انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی قانونی نیست/ ابلاغ برگزاری انتخابات تا ۱۰ روز دیگر

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۴۰۵۴

مشاور عالی رئیس اتاق اصناف ایران گفت: در جلسه اخیر هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور مقرر شد انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی به دلیل اتمام دوره اتحادیه موجود، به سرعت برگزار شود و احتمالا این موضوع نهایتا تا دو هفته دیگر انجام می شود.

به گزارش ایلنا، دومین دوره انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی که قرار بود فروردین ماه امسال برگزار شود و با نظر وزارت صمت به بعد از ماه رمضان موکول شد و سرانجام نیز با دستور معاون وزیر صمت به بهانه تفکیک متوقف و اتحادیه منحل شد انتقادات و حاشیه های فراوانی در پی داشت تا اینکه در جلسه هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی با رد نظر وزارت صنعت معدن تجارت مقرر شد انتخابات به سرعت برگزار شود.

نمایندگان وزرای صمت، ارشاد، کشور، بهداشت، دادگستری و اقتصاد همچنین فرمانده نیروی انتظامی، رئیس شورای عالی استان‌ها، هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، دبیرکل اتاق تعاون ایران، نماینده بسیج اصناف کشور و  دو نفر از نمایندگان عضو کمیسیون اقتصاد مجلس عضو هیات عالی نظارت بر سازمان ها و تشکل های صنفی هستند.

ابلاغ برگزاری انتخابات معطل جمع‌آوری امضا 

سید علی امانت، مشاور عالی رئیس اتاق اصناف ایران در مورد جزئیات تصمیم شورای عالی نظارت گفت: آخرین فرایندی که در جلسه هیات عالی نظارت اتفاق افتاده، این است که انتخابات به تصویب هیات عالی نظارت رسیده و صورتجلسه آن نیز در فرایند جمع‌آوری امضای اعضاست. به‌طور معمول صحبت‌ها و تصمیمات جلسات هیات عالی نظارت پس از برگزاری در قالب صورت جلسه‌ای تنظیم می‌شود و پس از جلسه به امضای اعضای آن می‌رسد و پس از جمع‌آوری امضاها رسما می‌بایست توسط وزارت صمت ابلاغ شود تا انتخابات اتحادیه به‌طور قانونی برگزار شود. 

اختلاف نظر وزارت صمت موجب تاخیر در برگزاری انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی

مشاور عالی رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه برخی انتخابات های سال‌های گذشته به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد، گفت: به‌طور مثال عمر قانونی اتحادیه کسب و کارهای مجازی چهار سال است که شش ماه قبل از پایان عمر قانونی آن، فرایند برگزاری انتخابات کلید می‌خورد تا قبل از پایان عمر اتحادیه، هیات جدید بر سر کار آمده باشد.

امانت ادامه داد: در انتخابات این اتحادیه کرونا نقشی نداشت و بعد از پیک کرونا در فرایند برگزاری انتخابات آن، اختلاف‌نظری با وزارت صمت در مورد چگونگی ادامه فعالیت اتحادیه بود که هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی به عنوان عالی‌ترین مرجع صنفی کشور به این نتیجه رسید که انتخابات با توجه به اینکه عمر قانونی اتحادیه گذشته و ۱۰ ماه هم از آن سپری شده و هیچ مبنایی برای توقف انتخابات نداریم، برگزار شود. 

برگزاری انتخابات اتحادیه کسب و کارهای مجازی، تکلیف قانونی است

مشاور عالی رئیس اتاق اصناف ایران گفت: موضوع تفکیک اتحادیه کسب و کارهای مجازی به دو اتحادیه «توزیعی» و «خدماتی» با فرایند برگزاری انتخابات تلاقی ندارد و می تواند در چارچوب قانون به صورت جداگانه دنبال می‌شود، ولی برگزاری انتخابات یک تکلیف است زیرا طبق شرایط موجود افراد نمی‌توانند در ترکیب هیات مدیره جدید به کار خود ادامه دهند چون هم عمر قانونی اتحادیه تمام شده و اگر موارد قانونی پیش بیاید و مسئولیتی متوجه این افراد باشد فردا برایشان مساله‌ساز می شود و هیچ دلیل موجهی برای تاخیر در انتخابات وجود ندارد. 

امانت ادامه داد: بنابراین هیات عالی نظارت به این جمع‌بندی رسید که این انتخابات برگزار و مسیر قانونی طی شود. ان‌شاءالله طی هفته آتی امضاها جمع شود و در هفته پس از آن از سوی وزارت صمت ابلاغ  می شود. اینها تشریفات شکلی کار است و امیدوارم ظرف ۱۰ روز آینده صورتجلسه‌ای که امضا و تحویل می‌شود توسط وزارت صمت ابلاغ شود که به توانیم به دنبال فرایند برگزاری آن با کمک وزارت صمت برویم. بنابراین در نهایت برگزاری انتخابات اتحادیه تا ۱۰ روز آینده باید ابلاغ شود.

روز گذشته نیز علی رضایی، نماینده وزارت کشور در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه «در جلسه اخیر هیات نظارت تصویب شد که انتخابات به سرعت و بدون معطلی برگزار شود» تاکید کرده بود: الان زمان مناسبی برای گرفتن تصمیم در مورد تفکیک یا عدم تفکیک اتحادیه کسب و کارهای مجازی نیست. قرار بر این شد که پس از شروع به کار دور جدید اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی، پیشنهاد اتاق اصناف در مورد تفکیک یا عدم تفکیک اتحادیه مطرح شود، سپس هیات نظارت روی پیشنهاد اتاق اصناف تصمیم بگیرد چون نظر اتاق هم فعلا روی تفکیک نبود.

در بدو اعلام تصمیم وزارت صمت مبنی بر لغو انتخابات و تفکیک اتحادیه کسب و کارهای مجازی، سعید ممبینی، رییس اتاق اصناف ایران نیز در نامه‌ای چهار بندی خطاب به وزیر صمت با رد استدلال های آن وزارت خانه، مخالفت صریح با انحلال و تفکیک اتحادیه کسب و کارهای مجازی را اعلام و تاکید کرده بود: تفکیک اتحادیه به طریق پیشنهادی توسط معاونت تجارت و خدمات آن وزارتخانه نه تنها مشکلات را مرتفع نخواهد نمود بلکه چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت باعث بروز برخی اختلافات و درگیری ها خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز