خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صمت در نشست خبری مطرح کرد:

۹ هزار نانوایی در تهران مجهز به پز خرید نان شدند/ تهاتر با برزیل را دنبال می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۵۵۳۵

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ، هم اکنون در کل کشور حدود 83 هزار و در تهران حدود 9 هزار پز خرید نان در نانوایان جانمایی شده است. مجهز شدن نانوایان به این دستگاه باعث خواهد شد که نشت آرد از نانوایان دولتی و قاچاق آن به حداقل برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، نشست خبری محمد قربانی معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تشریح اهم برنامه‌ها و اقدامات تولیدی و زیربنایی و اشتغال‌زایی وزارت کشاورزی در سال جاری برگزار شد.

قربانی با بیان اینکه سال گذشته اتفاق‌های خاصی در عرصه بین‌الملل رقم خورده است، گفت: تغییرات اقلیمی، خشکسالی و کم آبی پیامدهای زیادی برای کشورهای مختلف داشت از این‌رو کشورها درصدد برآمدند که در حوزه تولید و تجارت غذا را مدیریت کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که جنگ آینده، جنگ غذا یا نان باشد از این‌رو این امکان وجود دارد که در آینده وزارت امور خارجه و وزرات کشاورزی ادغام شوند و وزارت امنیت غذایی را شکل بدهند چراکه امنیت غذایی با امنیت ملی گره خورده است.

این مقام مسئول با اشاره به تصویر منتشر شده در جلد مجله اکونومیست، خاطر نشان کرد: 47 کشور دنیا برای تامین غذا به 3 کشور روسیه، چین و آمریکا وابسته خواهند شد و تغییر و تحولات حاکی از این است که چین به قدرت برتر اقتصادی در دنیا تبدلی خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بعد از قانون تمرکز وظیفه تامین تولید تا سفره مردم برعهده وزارت کشاورزی است، افزود: شایسته نبود که تولید در یک وزارتخانه باشد و کنترل بازار در وزارتخانه دیگر اینگونه مردم از این تفرق آسیب جدی می‌دید.

وی با اشاره به توسعه کشت قراردادی در تولید محصولات کشاورزی، بیان کرد: کشت قراردادی گندم، جزو برنامه‌های محوری ساداتی‌نژاد است 5 مدل برای کشت قراردادی وجود دارد که ما در ایران ساده‌ترین مدل کشت قراردادی را انتخاب کردیم. کشت قراردادی ریسک تولید را کاهش و بازار را کنترل می‌کند.

به گفته قربانی؛ 150 هزار هکتار از اراضی زیر نظر مدیریت بازرگانی دولتی و با مباشرت تعاونی روستایی عملیات کشت قراردادی گندم را انجام دادیم. همچنین عملیات کشت قراردادی برنج در ارقام پرمحصول و کیفی در 50 هزار هکتار از اراضی استان‌های گلستان، مازندران و گیلان را دنبال می‌کنیم. همچنین کشت قراردادی کیوی و مرکبات را شروع کردیم.

این مقام مسئول با اشاره تدوین آئین نامه کشت قراردادی سیب زمینی، گفت: این آئین نامه با حمایت انجمن تولیدکنندگان سیب‌زمینی با هدف تامین نیاز بازار داخلی، تجارت و کارخانجات تدوین شده است.

وی با اشاره به خرید تضمینی دام روستایی و عشایر، خاطر نشان کرد: آبان و آذر سال گذشته فشار زیادی را به دامداران داخلی تحمیل کرد و باعث شد که قیمت دام زنده تنزل پیدا کند از این‌رو شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به خرید 100 هزار راس دام سبک عشایری و روستایی کرد.

قربانی با بیان اینکه چین با هدف امنیت غذایی میزان ذخایر احتیاطی نهاده‌ها را 90 تا 130 درصد افزایش داد، افزود: اقدامات وزارتخانه در تامین نهاده‌ها قابل توجه است و اثرات جنگ روسیه و اوکراین تا 5 سال آینده پایدار خواهد ماند و از این‌رو تلاش کردیم که تنوعی در کشورهای تامین‌کنندگان ایجاد کنیم و در حال حاضر نهاده دامی از برزیل، تایلند و ... وارد می‌شود.

این مقام مسئول میزان خرید تضمینی گندم را حدود 4 میلیون تن دانست و افزود: بهره گرفتن کشاورزان از کودهای فسفاته و پتاس باعث تقویت خاک شد و در نتیجه میزان تولید قابل توجه شده است و پیش بینی می‌شود خرید گندم تضمینی تا 6 میلیون تن شود.

به گفته وی؛ با هدف ارتقا تولید در بخش کشاورزی 15 هزار میلیارد تسهیلات یارانه‌ای به کشاورزان با عاملیت بانک کشاورزی پرداخت می‌شود.

قربانی با بیان اینکه نظام کشت فراسرزمینی تدوین شده است، تاکید کرد: جهاد استقلال در حوزه کشت فراسرزمینی فعال است و در وزارتخانه برخی از کشورها اهمیت سنجی شده است.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به افتتاح اولین پارک علم و فناوری در هفته گذشته بیان کرد: بهره‌گیری از دانش بنیان‌ها در ارتقا بهر‌ه‌وری در حوزه کشاورزی اهمیت ویژه دارد.

وی با اشاره به لزوم توسعه دانه روغنی کاملینا، افزود: این گیاه روغن قابل توجهی دارد و کنجاله آن برای مصارف دامی قابل استفاده است علاوه بر این نیازآبی کمی دارد.

قربانی تصریح کرد: وزیر کشاورزی سیاست تهاتر با برزیل را دنبال می‌کند و قرار است که کود اوره ایران به برزیل داده شود و در ازای آن نهاده دامی و برنج دریافت کنیم. سفر به برزیل در آینده نه چندان دور جزو برنامه‌های وزیر کشاورزی است.

به گفته وی، هم اکنون در کل کشور حدود 83 هزار و در تهران حدود 9 هزار پز خرید نان در نانوایان جانمایی شده است. مجهز شدن نانوایان به این دستگاه باعث خواهد شد که نشت آرد از نانوایان دولتی و قاچاق آن به حداقل برسد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ماده 3 تعاونی روستایی این سازمان را مجاز به ورود به بحث بازرگانی کرده است، افزود: در حال حاضر شرکت پشتیبانی امور دام متعهد شده است که نهاده‌ها مورد نیاز دامداران و تولیدکنندگان را تامین کند و این ادعا که این شرکت ارز ترجیحی دریافت کرده است را تکذیب می‌کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز