خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

ابتلای 22 نفر از اهالی روستای «چنار محمودی» به اچ ای وی/ ابتلا از طریق وسایل پزشکی صحت ندارد/ دادستانی به موضوع ورود کرده است/ مبتلایان تحت درمان قرار گرفته‌اند

asdasd
کد خبر : ۸۱۷۶۹۳

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ابتلای بیماران روستای «چنار محمودی» به اچ ای وی را تایید کرد و گفت: ابتلا به این ویروس از طریق حجامت یا تست دیابت صحت ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در پی انتشار خبری در شبکه‌ها‌ی مجازی درخصوص ابتلای تعدادی از اهالی روستای «چنار محمودی» از روستاهای شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری به اچ ای وی، سید راشد جزایری رئیس مرکز بهداشت و درمان استان در گفت‌وگویی کوتاه با ایلنا گفت: موضوع در دست بررسی است و پس از بررسی، نتایج به اطلاع رسانه‌ها خواهد رسید.

رئیس مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری درباره میزان شیوع ابتلا به  HIV در روستای چنارمحمودی گفت: من الان در منطقه هستم، اما تا پایان بررسی‌ها صحبتی نمی‌کنم. بررسی‌های ما فقط درباره علت بروز بیماری است و هم‌اکنون هم در حال آزمایش گرفتن از برخی افراد هستیم.

وی حاضر به ارائه توضیحات بیشتر در این باره نشد.

 به گفته یک منبع آگاه صبح امروز- چهارشنبه 10 مهرماه-  جلسه‌ای به منظور بررسی بیشتر در این‌خصوص در فرمانداری لردگان ، با حضور فرماندار، معاون بهداشت و درمان استان و برخی از مسئولان درمانی وشهری استان برپا شده است.

این منبع آگاه افزود: برخی از اهالی روستای چنار محمودی حدود دوماه پیش، پس از دادن آزمایش دیابت متوجه شدند که تعدادی از آنها مشکوک به ابتلا به ایدز هستند. این بیماران به نتیجه این آزمایش اکتفا نکرده و برای اطمینان بیشتر به مراکز درمانی اصفهان و شیراز مراجعه کردند که در آنجا نیز نتیجه مثبت بود.

وی گفت: بر اساس بررسی‌های پزشکی انجام شده، مجموع افراد دارای این  ویروس ۲۲ نفر بوده و انتشار آن به همه افراد روستا واقعیت ندارد.

وی مدعی شد: در حال حاضر یکی از کارکنان شبکه بهداشت این روستا در بازداشت بوده و اهالی آن نیز صبح امروز جلوی ساختمان مرکز بهداشت این روستا و فرمانداری لردگان تجمع کرده و دست به اعتراض زده‌اند.

وی اضافه کرد: مردم معترض شیشه‌های ساختمان شبکه بهداشت روستا را شکستند.

برخی از اهالی روستا احتمال آلوده بودن وسایل حجامت و اندازه‌گیری دیابت را دلیل این اتفاق می‌دانند.

یک منبع آگاه به ایلنا گفت: تیم درمان در حال بررسی چگونگی انتقال این ویروس به اهالی است و تا نتیجه بررسی‌ها اعلام نشود در این باره نمی توانیم اظهار نظر کنیم.

یک مقام مسئول در وزارت بهداشت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به شیوع ویروسی ناشناخته در روستای چنار محمود گفت: وزارت بهداشت گزارش لازم را دارد، ولی از آن‌جهت که مربوط به اخلاق پزشکی است، نمی‌توانیم با رسانه‌ها در میان بگذاریم.

وی افزود: این ادعا تا حدی واهی است؛ فعلا نیاز به بررسی دارد و در صورت لزوم وزارت بهداشت  در این زمینه موضع‌گیری خواهد کرد.

وی اذعان کرد: یک سری از افراد تلاش دارند، مسئولیت این اتفاق را متوجه سازمان یا افرادی کنند. و سوال این است مگر در آن روستا تست دیابت داشته‌ایم؟ در ضمن دیابت کجا چک می‌شود، به طور حتم هرجا این کار صورت گرد، سوزن یک بار مصرف استفاده می‌شود. دو نفر هم اظهار کرده‌اند، برای کمپین فشار خون رفته بودند که مبتلا شده‌اند. حال سوال این است مگر ما در فشار خون از کسی خون می‌گیریم؟

این منبع آگاه گفت: این ماجراهائی که درست شده است، درست نیست. یکی می‌گوید دندانپزشکی رفته‌ایم و ویروس گرفته‌ایم. چطور در کل استان این آمار از بیماری را نداریم؟ در مجموع باید بگویم؛ چون موضوع خلاف اخلاق پزشکی است، ما نمی‌توانیم درباره آن صحبت کنیم.

مردم نگرانند

همچنین یکی از اهالی روستا به ایلنا گفت: مردم نگرانند و ترسیده‌اند و انتظارشان از مسئولان این است که یک تیم پزشکی برای آزمایش از همه اهالی به روستا اعزام کنند.

وی افزود: به دلیل انتشار ویروس در روستای چنار محمودی مردم دچار رعب و وحشت زیادی شده‌اند و از مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی خواستاریم هرچه سریع‌تر چاره‌ای بیندیشند. در این روستا  450 خانوار با جمعیت دو هزار و 150 نفر زندگی می‌کنند که همگی به خاطر این اتفاق سردرگم و وحشت زده هستند.

وی ادامه داد: آنها نمی‌دانند  که به چه بیماری مبتلا هستند که این گونه در سطح روستا منتشر شده است. امیدواریم تیم های پزشکی و مراقبتی هر چه زودتر منطقه را زیر نظر بگیرند و افراد این روستا را تحت آزمایش قرار دهند تا مردم خیالشان بابت این ویروس آسوده شود.

ابتلای تعدادی از اهالی روستای چنارمحمودی به  HIV  تائید شد

سیدمرتضی خاتمی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص ابتلای چندین نفر از اهالی روستای چنارمحمودی شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری به این ویروس بر اثر انجام تست دیابت اظهار داشت: خبر ابتلا به ویروس به دلیل تست دیابت درست به نظر نمی‌رسد. وی مدعی شد؛ بنا بر اطلاع موثق، ابتدا در این روستا کانون خطری مشاهده شده و در راستای اقدامات پیشگیرانه از جمله برای اینکه معلوم شود، میزان آلودگی چه میزان است، آزمایشاتی صورت گرفته است.

ابتلا بر اثرحجامت یا تست دیابت صحت ندارد

وی افزود: این که در اثر حجامت یا تست دیابت ابتلا به این ویروس رخ داده، به نظر نمی‌رسد که صحت داشته باشد و همواره در جریان بیماریابی احتمال پیدا کردن موارد بیشتری وجود دارد.

خاتمی اظهار داشت: خبرهای اولیه حاکی از این است که به دنبال مشاهده یک کانون پرخطر از لحاظ آلودگی، مبادرت به انجام تست در بین جمعی از روستائیان می‌شود و مواردی از ابتلا به دست می‌آید.

وی افزود: امروزه آزمایشات با سرنگ‌های یک‌بار مصرف انجام می‌شود و به نظر نمی‌رسد، اخباری از این دست صحت داشته باشد که به دنبال تست دیابت این اتفاق رخ داده باشد.

خاتمی افزود: لازم است کم و کیف بیشتر این خبر را مقامات بهداشتی کشور و دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری به اطلاع مردم برسانند.

تعداد مبتلایان انگشت‌شمار هستند

وی در خصوص آمار تعداد افرادی که به HIV مبتلا شده‌اند، گفت: آمار را باید مسئولان مربوط اعلام کنند، اما به نقل از منبع آگاه این آمار تعداد انگشت‌شماری را شامل می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: وقتی چنین بیماریابی می‌شود، ممکن است افرادی علت آن را بر مبنای دیگری حمل کنند که این مساله در جریان نمونه‌گیری اتفاق افتاده است.

وی همچنین در خصوص بازداشت رئیس شبکه بهداشت روستای چنارمحمودی اظهار بی‌اطلاعی کرد.

دادستانی به موضوع ورود کرده است/ گزارش‌های حوزه بهداشت متناقض است

همچنین محمدخالد سردشتی نماینده لردگان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره شیوع یک بیماری ناشناخته در یکی از روستاهای لردگان گفت: این مسئله‌ای است که تقریبا چهار روز پیش به ما گزارش داده‌اند. بر همین اساس وقتی گزارشات مردمی به دستمان رسید که چنین مسئله‌ای وجود دارد، سریعا با وزیر بهداشت تماس گرفتم و مسئله را مطرح کردم و گفتم دستور دهید یک بازرسی ویژه انجام شود تا مشخص شود این موضوع چیست و اشکال کار کجاست؛ چراکه مردم نگرانند.

نماینده مردم لردگان اظهار داشت: وزیر بهداشت نیز فردای همان روز به بازرسی‌شان تفویض اختیار کرد و آخرین پیگیری‌هایی که خودم کردم و تا به امروز هم ادامه داشته، حاکی از آن است که موارد مشکوکی را یک ماه پیش آنجا تشخیص دادند و به صورت مستتر، پوشیده و کارشناسی شده مسئله را دنبال می‌کردند تا این در چند روز اخیر که مقداری موضوع جنبه عمومی پیدا کرد، رسانه‌ها، سایت‌ها و گروه‌های خبری خبرهای ضد و نقیضی و شایعاتی را درست کردند.

این نماینده مجلس دهم تصریح کرد: مساله تحت کنترل است منتهی گزارشی که ما داریم و آن را دنبال می‌کنیم این است که هم دادستان و هم فرماندار به طور جدی این مساله را در دستور کار قرار دادند و چند جلسه گذاشتند. البته دوستان تخصصی ما نیز در حوزه بهداشت تقریبا گزارشات متناقضی در حوزه تخصصی مسئله به ما دادند. عده‌ای تعدادی را مشخص کردند و عده‌ای گفتند نه و ممکن است تست‌هایی که انجام می‌دهند، ایراد داشته باشد و مصداقی هم می‌گفتند که آنجا در چهارمحال و بختیاری تستی انجام شده و به شیراز رفتند و جواب منفی بوده و گمانه‌زنی‌ها، حدس و گمان‌ها این است که ممکن است یک ویروس ناشناخته باشد و تداخل بیماری داشته باشد.

وی افزود: من فکر می‌کنم بررسی ابعاد این مسئله باید زودتر از طرف علوم پزشکی استان در دستور کار قرار می‌گرفت و ما امروز هم از فرماندار خواستیم و هم از رئیس آموزش و پرورش و معاون بهداشتی استان چهارمحال و بختیاری که در روستای لردگان حضور پیدا کردند و اطلاع‌رسانی کردند و به مردم آرامش دادند اما معنایش این است که باید موضوع را دنبال کرده و ریشه‌یابی کنیم و اطمینان خاطر بیشتری بدهیم. من فکر می‌کنم آنقدری که دارند مسئله را گسترده می‌کنند، موضوع حاد نیست و شاید تعداد مبتلایان خیلی خیلی کمتر از آن چیزی باشد که مطرح می‌شود، ضمن اینکه شک قضیه که ممکن است تداخل باشد و یک بیماری ناشناخته باشد یا موضوع چیز دیگری باشد به نظر من مسیرش باز است.

سردشتی گفت: قرار است مسئولان بهداشت استان امروز حضور پیدا کنند. گرچه تا به امروز هم به صورت جدی این مسئله را در دستور کار دارند و پیگیری می‌کنند. در مجموعه وزارتخانه هم به ما اطمینان خاطر داده‌اند که ما همه شرایط را تحت کنترل داریم، بنده هم به آنجا می‌روم و گزارشات دقیق‌تر را خواهم گفت.

اعزام یگان ویژه به روستا دروغ بود

وی درباره برخی فضاسازی‌ها مبنی بر اعزام یگان ویژه به روستا ، گفت: من هم عکس‌ها را دیدم؛ اولا آن جاده‌ای که آنجاست دو بانده نیست و یک جاده قدیمی رفت و برگشتی است. این جاده نشان می‌دهد که چهار بانده است ضمن اینکه مردم آنجا فهیم هستند و همکاری می‌کنند، خودشان نگران هستند و ما هم نگرانیم. اگر به یکباره به شما بگویند که یک بیماری ناشناخته دارید بالاخره ناراحتی دارد و ممکن است بعضی مسائل را عجولانه برخورد کنید ولی مطمئنا با ورود مسئولان و خصوصا حوزه بهداشت و درمان استان به سمتی می‌رود که آرامش را هم به مردم برگرداند. نگرانی ما این است که آرامش برگردد و مردم را کمک کنیم اگر همه هم می‌خواهند تستی بدهند مقدمات آن را فراهم کنیم تا از این نگرانی در بیایند و سخت نیست و کاری تخصصی است که باید روالش طی شود. بعید می‌دانم که چنین چیزی باشد.

واکنش رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت به مو ضوع

پروین افسر کازرونی (رئیس اداره ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به خبر ابتلای تعدادی از اهالی روستای محمودی‌ چنار واقع در استان چهارمحال بختیاری به  HIV گفت: بنده در چهارمحال بختیاری نیستم، بنابراین اطلاعی از این موضوع ندارم.

کازرونی در پاسخ به این سوال که چرا اداره ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت واکنشی به این خبر نشان نمی‌دهد؟ گفت: پاسخگوئی به این موضوع به عهده ما نیست. البته این که کسی بخاطر تست دیابت به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا شود، حرف نسنجیده‌ای است و افرادی که در ارتباط با اچ‌آی‌وی اطلاعات علمی دارند، می‌دانند که چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد.

وی گفت: اینکه برای دیابت نمونه خون بگیرند، کسی را دچار  اچ‌آی وی نمی‌کند. اداره ایدز هنوز اطلاعات دقیقی در این زمینه ندارد که آمار یا دلیل ابتلا را منتشر کند. من  در این زمینه صحبت نمی‌کنم. این یک مسئله اداری و اصولی است.

رئیس اداره ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت گفت: من کسی نیستم که بر این مسئله صحه بگذارد.

تعدادی از افراد مبتلا شناسایی و تحت مشاوره و درمان قرار گرفته‌اند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری از مردم خواست ضمن حفظ آرامش و خویشتن داری، اخبار مربوط به انتشار خبر ابتلای تعدادی از اهالی یکی از روستاهای این استان به HIV را از کانال‌های رسمی پیگیری کنند.

مجید شیرانی با بیان این مطلب، اظهار داشت: از حدود یک ماه قبل در پی کشف چند مورد بیمار مبتلا به  HIV در یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری، تیم های بهداشت و درمان تخصصی و مشاوره در معاونت بهداشتی دانشگاه تشکیل و با هماهنگی و تماس با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مسئولین استانی اقدامات علمی و تخصصی در جهت شناسایی، درمان و پیشگیری از اشاعه بیماری شروع شد و کماکان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: در این راستا تعدادی از افراد مبتلا شناسایی و تحت مشاوره و درمان قرار گرفته‌اند و اقدامات و آزمایشات تکمیلی در جهت شناسایی علل و موارد جدید و درمان بیماران در حال انجام است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری در ادامه ضمن توصیه به همه مردم جهت حفظ خویشتن داری و آرامش از آنان خواست که اخبار را از کانال های رسمی پیگیری کرده و به شایعات و اخبار کذب بخصوص درباره علل و تعداد افراد مبتلا توجه نکنند.

شیرانی همچنین، از همه مسئولان بزرگان و تاثیرگذاران در فضاهای اجتماعی و اصحاب رسانه تقاضاکرد که در حفظ امنیت، حرمت و آرامش مردم و حفظ محرمانگی اطلاعات بیماران، دانشگاه علوم پزشکی را همراهی کنند.

انتهای پیام/
محسن احمدی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز