کد خبر: 705592 A

در سمینار مدیریت آموزش‌های مهارتی مطرح شد؛

سمینار برنامه‌ریزی تعاملی و حکمرانی و مدیریت محلی آموزش‌های مهارتی به میزبانی استان البرز با حضور وزیر کار، استاندار البرز، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، نمایندگان مردم البرز در مجلس و رئیس کمیسیون اجتماعی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس امروز در سمینار برنامه‌ریزی تعاملی و حکمرانی و مدیریت محلی آموزش‌های مهارتی که به میزبانی استان البرز در سالن اجتماعات مرکز تربیت بدنی و پژوهش‌های فنی‌ و حرفه‌ای، برگزار شد، گفت: مهارت در بسیاری از کشورهای پیشرفته باعث رشد و ترقی این جوامع شده و در این میان، مراکز آموزش فنی و حرفه ای کشورمان نیز می‌تواند در توسعه و رشد اقتصادی، تاثیر مثبت داشته باشد.

وی یکی از مشکلات اشتغال جوانان را عدم کسب مهارت، برشمرد و اضافه کرد: بودجه و تخصیص اعتبار برای مراکز فنی و حرفه ای کشور پاسخگوی نیاز این مراکز نیست و این درحالی است که نیاز مردم با توجه به رشد جمعیت به امر کسب مهارت، بیش از رقم اعتبارات است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های وزارت کار عدم پاسخگویی به نیازهای نسل جوان است؛ کشور ما بیش از 4 میلیون نفر شاغل دارد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با عنوان اینکه در حال حاضر 60 درصد فارغ التحصبلان در کشور بیکار هستند، تصریح کرد: با توجه به رقم موجود و با درنظر گرفتن اینکه بیشتر فارغ التحصیلان بدون کمتربن مهارت استغال از دانشگاه و مراکز علمی خارج می شوند، امکان اشتغال این تعداد در مشاغل اداری و پشت میزی غیر ممکن است و برای رفع این بیکاری باید به کسب مهارت به صورت جدی پرداخت.

وی در پایان با اشاره به حضور سه نماینده مردم البرز در مجلس که هر سه ریاست سه کمیسیون مهم مجلس را عهده دار هستند، تاکید کرد که تخصیص اعتبار و بودجه لازم در حوزه آموزش فنی و حرفه ای را به صورت خاص دنبال می‌کند.

ایران را مرکز فنی و حرفه‌ای کنیم

محمود بهمنی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در ادامه این برنامه، گفت: ایران را باید فنی حرفه‌ای کنیم و به توسعه مهارت‌آموزی بپردازیم و در این راستا فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور، بیکار هستند چراکه اشتغال قشر تحصیلکرده بدون مهارت کار آسانی نخواهد بود.

وی افزود: برای رفع مشکل بیکاری، دولت باید ابتدای امر، نیاز جامع را بداند و برای آن به دنبال برنامه باشد و در این راستا، لازم است با یک سیستم آموزشی مدون و حساب شده به صورت مستمر به نیاز جامعه بپردازد و در صدد رفع این خلا برآید.

نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس با تاکید بر اهمیت دانش بازار و نیاز جامعه، اضافه کرد: شناخت عرضه و تقاضای بازار می تواند مهارتی باشد که کسب آن با اهمیت است و در این ارتباط آگاهی از نیاز بازار و وضعیت اقتصادی مردم، می تواند شرایط را در تحقق خواسته‌های مردم مهیا کند.

کسب مهارت لازمه توسعه کشور است

سلیمان پاک سرشت، معاون وزیر کار و رئیس سازمان فنی‌ و حرفه ای کشور با عنوان اینکه برای استفاده از توان داخلی، نیازمند برنامه ریزی ویژه هستیم، گفت: مهارت آموزی نیازمند جدیت مضاعف فعالیت مسئولان است و این در حالی است که مسئله مهارت آموزی آنطور که باید در کشور مطرح دارای اولویت نیست.

وی افزود: کشورهای توسعه یافته و موفق دنیا، مهارت و آموزش تجربی را سرلوحه کار خود قرار داده اند و این در حالی است که فقر مهارت آموزی در کشورمان نگران کننده بوده و لازم است اهمیت مهارت‌آموزی به جامعه منعکس و این هدف با جدیت دنبال شود.

پاک‌سرشت با تاکید بر اینکه بیش‌از 80 درصد مشاغل کشور نیازمند کسب مهارت هستند، تصریح کرد: فارغ التحصیلان دانشگاهی باید در کنار دانش، کسب مهارت کنند تا نیازهای کشور تحقق یافته و این ممکن نیست جز با همکاری دولت و مجلس.

معاون وزیر کار با عنوان اینکه هر قدم به سمت مهارت، کشور را به سمت توسعه و آبادانی می کشاند، اذعان داشت: دانش توام با مهارت‌، منجربه ثروت افزایی خواهد لذا با تخصیص اعتبار و بودجه لازم در این حوزه می توان به تحول خوبی در این خصوص دست یافت.

 

سمینار مدیریت کسب مهارت
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر