کد خبر: 5055 A

مدیرعامل سازمان ترافیك قزوین:

در راستای ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه، آژانس دوچرخه به صورت سیستمی مكانیزه، بدون استفاده از نیروی انسانی و صرفا با استفاده از كارت الكترونیك در آینده نزدیك در شهر قزوین راه اندازی می شود.

ایلنا - قزوین: مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیك شهرداری قزوین گفت: در حال حاضر آژانس دوچرخه در شهرهای اصفهان، تهران و مشهد در حال فعالیت است اما كاری كه شهرداری و شورای اسلامی شهر قزوین پیگیر آن است كمی متفاوت تر از آن ها و به صورت كاملا مكانیزه  می باشد.

 به گزارش ایلنا؛ اسماعیل عرشیان در گفتگو با خبرنگاران افزود: به این صورت كه شهروندان علاقمند به استفاده از دوچرخه برای تردد می توانند با ارائه كارت به دستگاه كارت خوان دوچرخه را تحویل بگیرد وپس از طی مسافتی دوباره دوچرخه را در یكی از ایستگاه ها تحویل دهند.

 وی عنوان كرد: یكی از برنامه هایی كه سازمان حمل و نقل و ترافیك شهرداری قزوین برای ترویج فرهنگ ترافیك در هفته عابر پیاده اجرا كرده است، همایش دوچرخه سواری مدیران ارشد استان  می باشد.

 این مسئول افزود: همایش دوچرخه سواری مدیران ارشد قزوین حركتی نمادین و كاری بسیار ماندگار است كه دو هدف را دنبال می كرد.یكی یادآوری اثرات مثبت و نقشی كه دوچرخه می تواند در سیستم حمل و نقل و ترافیك شهر و سلامتی انسانها داشته باشد و دیگری ادامه انجام اقداماتی كه شهرداری در راستای توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در بین شهروندان، در دستور كار خود قرار داده است.

 مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیك شهرداری قزوین با اشاره به قابلیت های موجود در شهر  قزوین برای استفاده از دوچرخه به منظور تردد اظهار داشت: براساس مطالعاتی كه وزارت كشور انجام داده است، از آنجایی كه شهر قزوین یك شهر تاریخی می باشد و از لحاظ شبكه معابر و توپوگرافی شهر (شیب طولی خیابان)مستعد بحث دوچرخه سواری است.

 عرشیان افزود: چرا كه در بحث دوچرخه سواری شیب طولی معابر بسیار حائز اهمیت است و موجب می شود دوچرخه سوار خسته نشود و راغب استفاده از دوچرخه باشد.

 وی اضافه كرد: از سوی دیگر شهر قزوین از دیرباز در بحث استفاده از دوچرخه برای تردد،  زبان زد بوده و مردم به صورت خودجوش از دوچرخه برای عبور ومرور استفاده می كردند. به طوری كه در سال 1343اولین گواهی نامه دوچرخه در شهر قزوین صادر شد.

این مسئول با اشاره به اقدامات شهرداری قزوین در راستای استفاده از دوچرخه برای تردد درون شهری بیان داشت: در شهرداری قزوین نیز در راستای ترویج فرهنگ  استفاده از دوچرخه به عنوان یكی از وسایل حمل و نقل عمومی كه كمك بسیار زیادی به سیستم ترافیك شهر خواهد كرد؛ اقداماتی طی سال های اخیر در دستور كار قرار گرفته كه از مهم ترین آن ها می توان به بحث احداث و توسعه مسیرهای دوچرخه كه یكی از زیرساخت های اصلی برای ترویج این فرهنگ به شمار می رود، نام برد.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیك شهرداری قزوین عنوان كرد: در حال حاضر حدود 5كیلومتر مسیر دوچرخه سواری در جاده باراجین (حد فاصل دانشگاه آزاد تا پارك باراجین) كه معروف به جاده سلامت است، در حال احداث می باشد كه از پیشرفت فیزیكی 50درصدی برخوردار است.

 عرشیان افزود:‌ همچنین مسیر دوچرخه سواری خیابان نوروزیان(حدفاصل میدان سرداران تا صداوسیما)  نیز در دستور کار شهرداری قزوین قرار گرفت.

وی اضافه كرد: مسیرهای دوچرخه سواری بلوار معلم، خیابان خیام،بلوار آزادگان(غیاث آباد)، خیابان شهدا و خیابان منتظری نیز جزو شبكه معابری هستند كه مسیر دوچرخه با تدابیر خاصی در آن ها ایجاد شده است.

به گفته این مسئول شهرداری قزوین در رویكرد جدید خود در هر نقطه از شهر كه بحث طراحی پیاده روسازی مطرح شده، ایجاد مسیر دوچرخه سواری را نیز در دستور كار خود قرار داده است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیك شهرداری قزوین با شااره به این كه مسیر دوچرخه سواری از لحاظ آیین نامه ایمنی راهها ویژگی هایی دارد كه به 3بخش تقسیم شده است، یادآورشد: مسیرهای گروه الف یا درجه یك كه حتما باید به وسیله جدا کننده از مسیر سواره رو جدا گردد، مسیرهای درجه دو كه به وسیله رنگ و علائم افقی از جریان ترافیك تفكیك می شود و مسیرهای درجه سه كه همراه با جریان ترافیك انجام می شود.

عرشیان افزود: با توجه به اهمیتی كه مسیر درجه یك می تواند داشته باشد، شهرداری قزوین بر اجرای مسیر درجه یك است كه در آن، مسیر دوچرخه به وسیله جدول از سواره رو تفكیك می شود؛ تاكید دارد.

 وی در پایان اظهار امیدواری كرد كه با انجام همایش های نمادین دوچرخه سوار شاهد ایجاد رغبت برای استفاده از دوچرخه به منظور تردد درون شهری در بین شهروندان باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر