کد خبر: 53511 A

مدیر عامل سازمان تعاون روستائی کشور:

خرید توافقی محصولات كشاورزی هم به نفع تولیدكننده و هم دولت بوده و ضرر و زیان این دسته از خریدها برای دولت كمتر است و ضایعات محصولات كشاورزی در این روش، به حداقل می رسد/ خرید تضمینی بدترین نوع خرید از کشاورز است.

ایلنا- تبریز: معاون وزیر و رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان مركزی تعاون روستائی کشور گفت: خرید توافقی جایگزین خرد تضمینی محصولات كشاورزی شده است.

به گزارش ایلنا سید نظام الدین سجادی در نشستی با روسای ادارات تعاونی روستایی و مدیران اتحادیه ها و شرکتهای تعاونی روستایی آذربایجان شرقی، با بیان اینکه سیاست جدید این سازمان جایگزینی تدریجی خرید توافقی محصولات كشاورزی به جای خرید تضمینی است افزود: در برنامه های سازمان مركزی تعاون روستائی کشور خرید توافقی جایگزین خرید تضمینی محصولات كشاورزی می شود چراکه اینکار هم به نفع تولیدكننده است كه محصول را به قیمت بیشتر می فروشد، هم به نفع مصرف كننده است كه محصول ارزانتر به دست او می‌رسد و دلال اضافی حذف می شود.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان مركزی تعاون روستائی کشور به خرید توافقی2میلیون و300هزارتن انواع محصولات كشاورزی در سال جاری اشاره کرد و افزود: خرید توافقی محصولات كشاورزی هم به نفع تولیدكننده و هم دولت بوده و ضرر و زیان این دسته از خریدها برای دولت كمتر است و ضایعات محصولات كشاورزی در این روش، به حداقل می رسد.

سجادی با بیان اینکه از سال گذشته توسعه خرید توافقی محصولات كشاورزی در دستور كار سازمان مركزی تعاون روستایی قرار گرفت است افزود: اگرچه در برخی استان ها مجبور به خرید تضمینی سیب زمینی و پیاز شدیم اما در مجموع خرید توافقی محصولات بیشتر از خرید تضمینی بود.

وی مجموع حجم خریدهای تضمینی سال جاری را 87 هزار و 677 تن اعلام كرد و گفت: بخش عمده این خریدها شامل پیاز و سیب زمینی بوده است و باید خاطر نشان سازم که خرید تضمینی بدترین نوع خرید از کشاورز است.

معاون وزیرجهادکشاورزی هدف ازشکل گیری سازمان تعاون روستایی را تشکیل، توسعه و تقویت تعاونی­ها برشمرد و افزود: این شکل گیری برای هدف بزرگتری که در حقیقت ارتقاء وضعیت اقتصادی روستائیان و تولیدکنندگان با انجام فعالیت‌های اقتصادی، تجاری وبازرگانی به‌ویژه دردو زمینه تأمین نهاده‌ها و بازاریابی محصولات تولیدی اعضا ‌بوده صورت پذیرفته است.

سجادی با بیان اینکه درحال حاضر2هزار و 925 تعاون روستایی با 4 میلیون و 600 هزار عضو و 323 اتحادیه استانی و شهرستانی، 2 هزار و 174 تعاونی کشاورزی با یک میلیون عضو و با 83 اتحادیه استانی و شهرستانی، 110 تعاونی تخصصی محصولی با 26 اتحادیه، 294 تعاونی زنان با 6 هزار عضو، یک هزار و 274 تعاونی تولید با 380 هزار عضو و 10 اتحادیه ملی در سطح کشور فعالیت می‌کنند افزود: اخیرا اتحادیه نخل‌کاران، سیب‌زمینی‌کاران و باغداران هم در سطح ملی شکل گرفته است.

وی به تهیه طرح جامع بازاریابی محصولات کشاورزی اشاره کرد وگفت: این طرح دارای پروژه های متعددی است و زنجیره تولیدکننده تا مصرف کننده را شامل می شود که بازاررسانی داخلی و صادرات زیر مجموعه این طرح هستند که با هدایت و نظارت سازمان مرکزی تعاون روستایی به وسیله تشکلها واتحادیه ها اجرا می شود.

رئیس هیئت مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با بیان اینکه این سازمان تصدی‌گری کارها را به بخش‌ غیردولتی واگذار می‌کند افزود: قطعا تشکل‌ها اعم از تعاونی‌ها و اتحادیه ها به جهت اینکه کارهای انجام شده مربوط به تولید کنندگان است اولی‌ترین کسانی هستند که می‌توانند وظیفه تصدی‌گری را به آنها محول کرد.

وی مشکل طرح بازاریابی درمحصولات کشاورزی را فاصله مابین تولیدکننده ومصرف کننده برشمرد و افزود: واسطه های مختلفی دراین مشکل نقش دارند و به رغم تلاش و زحماتی که تولیدکننده بخش کشاورزی متحمل می شود دلالان بیش از کشاورزان از فروش محصولات بهره می برند که با ایجاد تشکل ها باید حقوق تولیدکننده را حفظ و این خلاء را ساماندهی کنیم.

سجادی با بیان اینکه یکی از کارهای ضروری تشکلهای تعاونی اقتصادی‌ کردن تولید درکشور است که این کاربا به حداقل رساندن ضایعات محصولات کشاورزی، کم کردن فاصله تولید کننده و مصرف کننده و ساماندهی بازار صورت می‌گیرد افزود: اگر تشکل های قدرتمند در کشور شکل نگیرد هرگز نمی توان به تحقق وظایف محوله در این سازمان دلخوش نمود.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر