خبرگزاری کار ایران

نمایشنامه خوانی «در تاریکی سوزان» به یاد میهن اسکویی

asdasd
کد خبر : ۴۷۵۶۱

به مناسبت سالروز تولد بانوی تئا‌تر ایران؛ زنده یاد مهین اسکویی نمایشنامه «در تاریکی سوزان» در خانه تئا‌تر و خانه هنرمندان خوانده می‌شود.

ایلنا: «در تاریکی سوزان» نوشته آنتونیو بوئرو بایخو است که با ترجمه پژمان رضایی و به کارگردانی سید جواد روشن خوانده می‌شود.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی گروه تئا‌تر یگانه، در این خوانش کاظم هژیر آزاد، ناهید مسلمی، جواد اعرابی، وحید نفر، خیام وقار کاشانی، الهه شه پرست، ترانه کوهستانی، بهرنگ فرهنگ دوست، امیر عباس حسینی، مهری زندی به عنوان بازیگر حضور دارند. همچنین بیژن زرین به عنوان نوازنده، سیاوش خادم حسینی: دستیار کارگردان و کتایون جهانگیری و پرستو کرمی به عنوان توضیح صحنه خوان این گروه را همرای می‌کنند.
این نمایش ابتدا در برنامه نمایشنامه خوانی شنبه آخر ماه در روز شنبه ۲۸ بهمن ماه ساعت ۱۸ در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان خوانده خواهد شد و سپس در روزهای دوشنبه ۳۰ بهمن و سه شنبه اول اسفندماه ساعت ۱۶ در تالار اجتماعات خانه تئاترخوانش می‌شود.
«در تاریکی سوزان» برای اولین بار در سال ۱۳۶۷ و با کارگردانی زنده یاد مهین اسکویی آماده اجرا شد ولی هیچگاه به روی صحنه نرفت.

سیدجواد روشن درباره این نمایش نامه نوشته است: در سال ۱۳۶۷ به دعوت علی منتظری رئیس وقت مرکز هنرهای نمایشی، برخی از کارگردانان و هنرمندان قدیمی و پیشکسوت تئا‌تر آثاری را برای اجرا آماده کردند. از این جمله بانو مهین اسکویی بود که تصمیم داشت نمایش «در تاریکی سرکش» را با حضور جمعی از هنرمندان و شاگردانش در تالار وحدت به روی صحنه ببرد. این نمایش چند ماه تمرین شد و حتی پرو لباس‌ها نیز انجام گرفت ولی در زمانی که همه چیز آماده اجرا بود به دلایلی نمایش به اجرا نرفت! زنده یاد مهین اسکویی همیشه در پاسخ به این سوال که چرا شما دیگر کار تئا‌تر نمی‌کنید؟ پاسخ می‌داد: برای اینکه هنوز به من نگفته‌اند چرا نمایش «در تاریکی سرکش» متوقف شد؟ شاید اینکه چرا این نمایش اجرا نشد و آیا مسئولان باعث آن بودند و یا برخی هنرمندان و... در حال حاضر دیگر اهمیت زیادی نداشته باشد ولی آن‌چه اهمیت دارد این است که «در تاریکی سرکش» به عنوان یک اثر هنری فرصت تولد و معرفی پیدا نکرد و حسرت آن بر دل گروه باقی ماند. بعد از درگذشت بانو اسکویی، به عنوان یکی از شاگردان کوچک ایشان همواره دوست داشتم به شکلی ضمن ادای احترام به استاد و زنده نگاه داشتن یاد ایشان، این نمایش‌نامه را معرفی و یاد آن اجرا را زنده کنم. این فرصت مهیا نشد تا امروز که به بهانه سالروز تولد این بانوی بزرگ تئا‌تر (اول اسفندماه) و با حمایت خانه تئا‌تر و همیاری دوستان و هنرمندان بزرگواری که برخی در سال ۶۷ نیز همراه بانو اسکویی بودند امکان ارائه و معرفی این اثر فراهم شد و امیدوارم در فرصتی نه خیلی دور شرایط اجرای صحنه‌ای این نمایش نیز فراهم شود.
تمایل داشتم در این خوانش از ترجمه خود بانو اسکویی استفاده کنم که با توجه به گذشت بیش از ۲۰ سال از تمرین این اثر متاسفانه دسترسی به ترجمه استاد می‌سر نشد و با رضایت جناب آقای پژمان رضایی از ترجمه ایشان و البته با عنوان «در تاریکی سوزان» استفاده شد.
در سال ۶۷ هنرمندان ذیل در این نمایش حضور داشتند: ناهید مسلمی و یانو مهین اسکویی (دنا پپیتا)، زنده‌یاد مهدی فتحی (دن پابلو)، حمیدرضا افشار و محمد علایی (کارلوس)، مسعود موسوی و محمد طباطبایی (می‌گل)، علی بی‌غم و هوشمند هنرکار (ایگناسیو)، صادق صفایی و جواد اعرابی (آندرس)، ماندانا اصلانی (الیسا)، فریده قلندری (خوانا)، هوشنگ قوانلو (پدر)، گیتا صالحی، رضا عبدالعلی‌زاده و...

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز