در دانشگاه علمی کاربردی
سه گرایش جداگانه برای رشته بازی سازی تاسیس شد

دانش جویان پس از فارغ التحصیلی میتوانند در مشاغل برنامهنویس گرافیکی بازیها، تکنسین طراح فیزیک بازیها، تکنسین طراح هوش مصنوعی بازی-ها، برنامهنویس واسطههای کاربر (User Interfaces) متشکل از دو زیرواسط، زیرواسط HUD (Heads-up Display)، زیرواسط گرافیکی کاربر GUI (Graphical User Interface) و تکنسین مهندسی نرمافزار در پروژههای بازیسازی ملی مشغول کار شوند.
سه گرایش جداگانه برای رشته بازی سازی رایانهای در دانشگاه علمی-کاربردی تأسیس شده است.
به گزارش ایلنا، برای توسعه یک بازی رایانهای، ضروری است که سه تیم « کارگردانی هنری»، « کارگردانی فنی» و « طراحی بازی» با یکدیگر تعامل داشته باشند به همین منظور تربیت نیروهای کارآمد برای هر یک از این سه تیم، سه گرایش جداگانه برای رشته بازیسازی رایانهای در دانشگاه علمی-کاربردی تأسیس شده است.
هدف کلی دوره کاردانی ناپیوسته بازیسازی رایانه-ای در دانشگاه جامع علمی-کاربردی عبارت است از به وجود آوردن یک زیرساخت علمی واحد و هماهنگ که به واسطه آن، مهارتهای فنی و هنری مورد نیاز برای توسعه بازیهای رایانهای ایرانی در یک «بستر مجتمع و یکپارچه» به دانشجویان متقاضی این رشته انتقال داده شود.
همچنین، هدف از «گرایش کارگردانی فنی»، تربیت کردن نیروهای فنی (تکنسین) به منظور برنامهنویسی بازیها و انجام دادن مهندسی نرمافزار بر روی طرحها است که این دوره در مدت چهار ترم تحصیلی و با ۷۲ واحد درسی ارایه خواهد شد.
رشتههای علمی و کاربردی با هدف اشتغالزایی در بخش صنعت، تبدیل هنر-صنعت بازی به یک فعالیت سودآور برای جامعه، تثبیت اقتدار فرهنگی ایران در راستای سند چشمانداز با توجه به پیشینه غنی فرهنگ اسلامی-ایرانی برنامه ریزی شده است.
قابلیتها و توانمندهای عمومی فارغ التحصیلان این دانشگاه در گزارشنویسی و مستندسازی فعالیتها، ارایه گزارش نتایج کار و جریان فعالیتها (presentation)، قابلیت تعامل با سایر اعضا در کار گروهی، قابلیت طبقهبندی نمودن اطلاعات کاری، رعایت اخلاق حرفهای و تنظیم رفتار سازمانی، تفکر نقادانه و اقتضایی وخلاقیت و نوآوری است.
توانایی کار کردن با حداقل یک موتور آماده (UDK یا Unity)، توانایی طراحی زیرساخت فنی بازی با استفاده از سکوی داده شده در موتور آماده، توانایی تهیهٔ خروجی و آشنایی کامل با بخشهای مختلف موتور، آشنایی کامل با توابع استاندارد مرتبط با فیزیک موتور بازیساز، توانایی ایجاد و اضافه کردن توابع جدید فیزیکی به موتور بازیساز وآشنایی کامل با بخشهای هوش مصنوعی موتور بازیساز را میتوان از دیگر توانمندی فارغ التحصیلان در این دانشگاه نام برد.
همچنین توانایی تهیهٔ محتوای بازی (Content Creation) از طریق موتور بازیساز، توانایی برنامهنویسی، اشکال-زدایی و اسکریپتنویسی با موتور بازیساز، آشنایی با مفاهیم سطح جزئیات بازی (Level of Detail) و کاهش دادن سطح پیچیدگی، توانایی بهبود دادن کارایی مدل-های مورد استفاده، آشنایی با فرآیندهای مهندسی نرمافزار مورد استفاده در بازیسازی رایانهای، توانایی تست کردن بازی با متدهای استاندارد مربوطه، برقراری تعامل با اعضا و مدیران دو تیم فنی دیگر بازیسازی، یعنی تیم هنری و تیم طراحی از دیگر توانمندیهای فنی فارغالتحصیلان است.
همچنین دانش جویان پس از فارغ التحصیلی میتوانند در مشاغل برنامهنویس گرافیکی بازیها، تکنسین طراح فیزیک بازیها، تکنسین طراح هوش مصنوعی بازی-ها، برنامهنویس واسطههای کاربر (User Interfaces) متشکل از دو زیرواسط، زیرواسط HUD (Heads-up Display)، زیرواسط گرافیکی کاربر GUI (Graphical User Interface) و تکنسین مهندسی نرمافزار در پروژههای بازیسازی ملی مشغول کار شوند.
نخستین مرکز دانشگاهی بازیسازی بنیاد ملی بازیهای رایانهای در بهمن ماه سال جاری آغاز به کار میکند.