کد خبر: 740374 A

بطحایی:

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه «مدرسه‌محوری یک طیف است»، گفت: در حال حاضر از نقطه صفر حرکت کرده و به سمت نقطه مطلوب طیف در حال حرکتیم؛ بنابراین اکنون روی نقطه صفر قرار نداریم و در سال آینده نیز این طرح با قوت بیشتری ادامه می‌یابد.

به گزارش ایلنا، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک معاونان و مشاوران وزیر و مدیران کل وزارت آموزش‌ و پرورش تحت عنوان همایش« تدبیر و امید و گام دوم انقلاب» که صبح امروز در سالن شهید بهشتی اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، خاطرنشان کرد: ما برای مدرسه محوری پنج برنامه را اجرا کرده‌ایم و در سال بعد با قوت بیشتری این طرح را پیش می‌بریم. نظام انتخاب و انتصاب مدیران پله و برنامه  اول بود. انتخاب مدیر مدرسه باید از میان همگان انتخاب شود نه صرفا کسی که با منِ مدیر منطقه آشنا است. در این مسیر ما همه توانمان را بر روی انتخاب مدیر مدرسه می‌‌گذاریم چون اگر مدیر توانمند و کاربلد باشد حدود ۷۰ درصد مشکلات مدرسه حل می‌شود. برنامه دوم سنجش شایستگی‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای مدیران مدارس بود. مدیران باید در دوره‌هایی شرکت کنند و گواهینامه دریافت خواهند کرد؛ بنابراین اگر همین مدیران برای سال بعد شایستگی لازم را نداشته باشند نمی‌توانند مدیر باشند.

وزیر آموزش و‌پرورش با یادآوری سومین برنامه یعنی شفافیت در عملکرد مدرسه گفت: این برنامه یک نوع نظارت ذی‌نفعان بر مدرسه است. ما به هر مدرسه یک داشبورد مدیریتی می‌دهیم و بخشی از آن در اختیار والدین است تا وضعیت برنامه‌های مدرسه در بخش‌های مختلف را ببینند که آیا پیشرفت کرده است یا نه و خوشبختانه این برنامه بسیار خوب بوده است و ما وضعیت مدارس را در این زمینه مستمرا نظارت می‌کنیم.

عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به اجرای برنامه ویژه مدارس تحت عنوان بوم ، گفت: برای این برنامه، سازمان پژوهش شهامت به خرج داد و بخشی از ساعات دروس رسمی را به مدرسه واگذار کرد تا مدرسه خودش محتوای برنامه‌های آن دو ساعت را برنامه‌ریزی کند، البته این کار باید در چارچوب برنامه‌ ابلاغی باشد.

بطحایی پنجمین برنامه مدرسه محوری را تفویض اختیار به مدارس اعلام کرد و افزود: در برخی از استان‌های ما در طول یک سال در هر روز ۵ بخشنامه به مدارس ابلاغ شده است که اصلا اتفاق خوبی نیست برای همین اخیرا بخشنامه‌ای را صادر کردم مبنی بر آنکه غیر از وزیر و مدیرکل استان هیچکس دیگری حق ابلاغ بخشنامه‌ به مدارس را ندارد.

وی افزود: به امید خدا این پنج برنامه را که سیاست‌های وزارتخانه‌است، به پیش می‌بریم و امیدوارم با کاری که در معاونت توسعه مدیریت می‌شود زمینه بودجه‌ریزی عملکردی و عملیاتی مهیا شود و این برنامه‌ها به خوبی پیش بروند.

بطحایی افزود: البته در سال ۹۷ دو اقدام بسیار خوب دیگر را که با استقبال گسترده مواجه شد، انجام دادیم؛ یکی افزایش مشارکت معلمان در صندوق ذخیره از طریق انتخاب مستقیم  و دیگری اقدام برای انتخاب عضویت معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش با رای فرهنگیان بود. این اقدامات در راستای مشارکت هرچه بیشتر فرهنگیان در بخشهای بالادستی وزارتخانه است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه «باید گفتگوی ما با جامعه ذی‌نفعان بیشتر شود»، خاطرنشان کرد:ما همه در وزارت آموزش و‌ پرورش عضو یک تیم هستیم؛ همه در یک زمین بازی می‌کنیم؛ اگرچه هریک ماموریتی داریم ولی هدف همه ما یکی است. شرط موفقیت ، همگرایی و هم‌سویی و هماهنگی و یکپارچگی ما است. ما باید همدیگر را تقویت کنیم چون همگی عضو یک خانواده هستیم و باید با هم هم‌سو بود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه «وظیفه بخش کارشناسی ارائه گزینه‌های مختلف برای حل بحران به بخش مدیریتی است»؛ گفت: مدیران باید بهترین گزینه‌های ارائه شده توسط کارشناسان برای حل مسائل را انتخاب و اجرا کنند اما متاسفانه اکنون عکس این روند وجود دارد. همچنین یکی از مشکلات این است که حوزه ستادی در مواردی، کار اصلی خود یعنی تبیین مساله و ارائه راه‌حل را انجام نمی‌دهد و به جای ارائه راهکار، مساله را تشریح می‌کند. در حالی که بجای تشریح مساله باید  راه‌حل ارائه داد که آنهم باید براساس شرایط، امکانات و محدودیت و توانایی‌ها باشد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در پایان گفت: امیدوارم سال آینده سال پر خیر و برکتی برای کشور و آموزش و پرورش باشد و با برگزاری بیشتر این جلسات، به راهکارهای بسیار خوبی برای حل مشکلات‌ دست یافت.

آموزش و پرورش مدرسه مشکلات وزارتخانه وزیر آموزش و پرورش
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر