کد خبر: 740229 A

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش درباره آمار تصادفات سرویس‌های مدارسی که تحت نظارت آموزش و پرورش هستند گفت: سرویس‎های مدارس تهران که تحت نظارت آموزش و پرورش بودند، هیچ تصادفی نداشته‌اند.

به گزارش ایلنا، نورعلی عباسپور با اشاره به آمار تصادفات سرویس مدارس طرف قرار داد با آموزش و پرورش گفت: تمام سرویس‌های که تحت نظارت آموزش و پرورش و شهرداری هستند زیرنظر پیمانکارانی‎اند که قرار داد رسمی دارند. در سرویس‎های تحت نظارت پیمانکاران ما هیچگونه حادثه‌ای رخ نداده بود مگر یک مورد که آن هم در خراسان جنوبی بوده و باید مشخص شود که چطور استان خراسان جنوبی به شخصی که اعتیاد دارد مجوز داده است. حوادث دیگر هیچ‌کدام از میان سرویس‎های تحت نظارت ما نبوده یعنی خانواده‎ها خودشان سرویس مدرسه در نظر گرفته‎اند و اصطلاحا آزادبَر هستند.

وی ادامه داد: ما موظفیم ساماندهی حمل نقل دانش آموزی را انجام دهیم آن هم در زمانی که والدین جهت سرویس مدارس از ما درخواست می‌کنند و ما از طریق هماهنگی که با تاکسی رانی داریم پیمانکاران را به مناطق معرفی می‌کنیم. ناگفته نماند رانندگانی که از سوی پیمانکار معرفی می‌شوند مجوز و سوابق مشخصی دارند، همچنین خودرو آنها نیز به جهت فنی تحت کنترل قرار می‌گیرند.

عباسپور با بیان اینکه در جاهایی که تحت نظارت ما بوده مشکلی نداشته‌ایم گفت: رسانه باید در این زمینه اطلاع رسانی کند تا والدین از سرویس‎های تحت نظارت شهرداری و آموزش و پرورش نیاز سرویس مدارس فرزندانشان را برطرف کنند. در حال حاضر در تهران یک مورد هم نمی‌بینیم که برای سرویس‎های مدارسی که تحت نظارت هستند حادثه‌ای پیش آمده باشد. من دقیق می‌دانم که طی دو سال اخیر هیچ اتفاقی برای سرویس‌های مدارسی که طرف قرارداد ما هستند نیفتاده است.

او افزود: ما در هر استان یک کارگروه ماده 18 داریم که در رابطه با سرویس‎های حمل و نقل تصمیم‌گیری می‌کنند. همچنین مسئولیت، نظارت و مدیریت و راهبری دست آنهاست. اما نمایندگانی از شهرداری، اولیا و آموزش در تاکسیرانی استان تهران همکاری دارند، البته در بخش نرخ حمل و نقل هم شورای شهر تصمیم‌گیری می‌کند.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که علت عمده تصادفاتی که در سرویس مدارس رخ می‌دهد چیست؟ گفت: این یک مساله محوری است و در سراسر کشور رخ می‌دهد. عمده تصادفات در حوزه آزادبَر ها است زیرا آنها استاندارها را رعایت نکردند ضمن اینکه راننده مراحل قانونی و دریافت مجوز را طی نکرده است. علاوه بر این خوردی این افراد نیز آن مراحل ایمنی از جمله معاینه فنی را رعایت نکرده است. از این رو این اقدامات منجر به آسیب و تصادف می‌شود.

عباسپور گفت: امسال از همه مواردی که برای سرویس مدراس پیش آمده تنها یک مورد بوده است که  مربوط به پیمانکاران بوده و در استان خراسان جنوبی بوده است که با ترمز مینی بوس دانش آموز به بیرون می‌افتد. البته این مورد باید از طریق وزارت کشور پیگیری شود که چطور آن فردی که اعتیاد داشته توانسته به عنوان راننده سرویس مدارس مجوز کسب کند؟و این سهل انگاری در دادن مجوز باید در استان خراسان جنوبی پیگیری شود.

وی در خصوص آموزش به رانندگان سرویس مدارس گفت: یکی از وظایف پیمانکاران این است که برای رانندگان دوره آموزشی بگذارد و در این دوره‎ها مسائل تربیتی آموزش داده می‌شود. آموزش‌‎هایی که به راننده داده می‌‎شود فقط مسائل رانندگی نیست بلکه یکسری ضوابطی که مربوط به دانش آموز و مسائل ارتباطی و محیطی است. یا مثلا از چگونه مسیرهایی باید عبور کند. حتی نوع برخورد راننده با دانش آموز و والدین و مدیر مدرسه به راننده آموزش داده می‌شود. در واقع او باید به نوعی باشد که به عنوان مربی تربیتی آن را می‌شناسیم.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: لازم است که همه رانندگانی که طرف قرار داد هستند حتما این دوره ها را بگذرانند و گرنه مبلغی به آن پرداخته نمی‎شود.

آموزش و پرورش گفتگو با ایلنا
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر