خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

مخالفت شدید نمایندگان مجلس با مجوز شورای شهر تهران برای تخریب ۶۲ باغ/ مجلس ساخت برج‌باغ را ممنوع اعلام کند

asdasd
کد خبر : ۷۳۷۸۱۸

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس معتقد است: شورای شهر تهران با اعطای مجوز به ساخت ۶۲ برج‌باغ در تهران راحت‌ترین کار را کرد.

شمس‌الله شریعت‌نژاد (عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره صدور مجوز ساخت‌ برج در ۶۲ باغ تهران با موافقت اعضای شورای شهر پنجم، اظهار داشت: با ساخت و سازهایی که در تهران انجام شده، بسیاری از باغات شمال تهران تبدیل به برج و ساختمان شده است، کسانی که باغ‌ها را تغییر کاربری دادند، صاحب ثروت‌های هنگفت شدند و آنان که کسی را نداشتند، زمین‌شان بی‌ارزش ماند که البته شهرداری باید به فکر این افراد باشد تا در ازای اینکه باغ آنها تغییر کاربری نیافته است، مزیتی به آنان تعلق گیرد.

اعطای مجوز ساخت ۶۲ برج‌باغ به نفع تهران نیست

وی با تاکید براینکه اعطای مجوز ساخت برج‌باغ به ۶۲ پرونده اخیر قطعا به نفع شهر تهران نیست، گفت: باغات تهران ریه تنفسی شهری هستند که حجم آلایندگی بالایی دارد، اگر این باغات برای سیستم مدیریت شهری دارای ارزش باشد، باید صاحبان این باغ‌ها را به گونه‌ای راضی کند تا باغ‌های خود را تخریب نکنند.

به نظر من منطق حکم می‌کند، معادل رقم عوارضی که صاحبان این ۶۲ باغ پرداخت کرده‌اند، به آنان پرداخت شود تا این باغ‌ها، باغ بمانند.

این نماینده مجلس در ادامه بیان کرد: به نظر من منطق حکم می‌کند، معادل رقم عوارضی که صاحبان این ۶۲ باغ پرداخت کرده‌اند، به آنان پرداخت شود تا این باغ‌ها، باغ بمانند؛ چراکه این باغ‌ها و درختان در صورت تخریب دیگر امکان جایگزینی ندارند. شهرداری باید تا جایی که امکان دارد، تلاش کند تا این باغات را حفظ کند.  

شریعت‌نژاد با اشاره به ضرورت حفظ باغات تهران اظهار داشت: باغات تهران تراژدی غم‌انگیزی دارند. در گذشته شمال تهران تماما باغ بود. اکنون اگر به سمت شهریار بروید، مایه تاسف است که باغات تبدیل به باغچه شده‌اند و تازه این باغچه‌ها هم با توسعه مسکن در معرض تهدید هستند.

این امکان وجود ندارد که برای جبران حجم وسیع باغاتی که از بین رفته‌اند، زمینی اختصاص دهیم و در آن درخت بکاریم، این کار بسیار سخت و دشوار و مستلزم هزینه بسیار بالایی است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر اینکه باغات تخریب‌شده امکان جایگزینی ندارند، گفت: این امکان وجود ندارد که برای جبران حجم وسیع باغاتی که از بین رفته‌اند، زمینی اختصاص دهیم و در آن درخت بکاریم، این کار بسیار سخت و دشوار و مستلزم هزینه بسیار بالایی است.

شورای شهر راحت‌ترین کار را کرد

وی با اشاره به اینکه شهرداری باید برای توسعه فضای سبز به خصوص در کانون‌های آلاینده و بحرانی تهران تلاش بیشتری کند، گفت: شهرداری حداقل باید فضای سبز فعلی را حفظ کند. اکنون نقش پارک‌شهر در تهران اهمیت بسیاری دارد، اما در اطراف این پارک تا کیلومترها چنین فضای سبزی نداریم.

شریعت‌نژاد تاکید کرد: اهمیت حفظ باغات تهران به مراتب بیش از عوارضی است که صاحبان ۶۲ پرونده مزبور پرداخت کرده‌اند. اینکه جواز ساخت بدهیم تا صورت مساله را پاک کنیم، راحت‌ترین راه است؛ ولی کار اساسی برای تهران توسعه فضای سبز آن است و در مقابل کاهش آن باید بایستیم.  

 اکنون ۹۹ درصد باغات و فضای سبز تهران از بین رفته و یک درصد باقی مانده است. اگر من به جای شهرداری و شورای شهر باشم همه وجود خود را می‌گذارم تا این یک درصد را حفظ کنم.

اقدام مدیریت شهری پسندیده نیست

مهرداد بائوج لاهوتی (رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس ) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در این باره گفت: اقدام به صدور مجوز ساخت‌ برج در ۶۲ باغ تهران را پسندیده نمی‌دانم.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس ادامه داد: اکنون ۹۹ درصد باغات و فضای سبز تهران از بین رفته و یک درصد باقی مانده است. اگر من به جای شهرداری و شورای شهر باشم همه وجود خود را می‌گذارم تا این یک درصد را حفظ کنم.

وی افزود: سالانه آلودگی هوا باعث مرگ ۵ هزار نفر در کشور می‌شود و از این آمار ۳ هزار نفر سالانه در تهران به خاطر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و اگر باغات تهران را از بین ببریم، شرایط حادتر می‌شود.

شورای عالی شهرسازی و معماری باید به‌ جد ایستادگی کند تا باغات تهران بیش از این از بین نروند.

لزوم مقابله شورای عالی شهرسازی با ساخت ۶۲ برج باغ در تهران

شهرام کوسه غراوی (عضو ناظر مجلس در شورای عالی شهرسازی و معماری) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: کاملا با از بین رفتن باغات تهران مخالف هستم.

وی افزود: زمانی که سوار هواپیما هستید و به فضای بالای تهران می‌رسید، هیچ فضای سبزی در تهران نمی‌بینید و عملا تنها جنگل‌های آپارتمانی می‌بینید و چیزی به نام فضای سبز دیده نمی‌شود.

کوسه غراوی تاکید کرد: شورای عالی شهرسازی و معماری باید به‌ جد ایستادگی کند تا باغات تهران بیش از این از بین نروند.

مجلس ساخت برج‌باغ را ممنوع اعلام کند

بهمن کشاورز (حقوقدان) دررابطه با استدلال سخنگوی شورای شهر پنجم درخصوص اینکه درصورت خودداری از اعطای مجوز ساخت و ساز ممکن است مالکان  62 پرونده یادشده به دیوان عدالت اداری شکایت ببرند و اصل مصوبه لغو برج‌باغ اصطلاحا سوراخ شود، گفت: شاید این استدلال صحیح نباشد و مصوبه لغو برج‌باغ را خطری تهدید نکند، اما به هر حال مالکان مربوط به آن 62 پرونده که عوارض خود را به طور کامل پرداخته‌اند، دارای حق مکتسب هستند.

وی با بیان اینکه البته با اصل ساخت برج‌باغ موافق نیستم، عنوان کرد: اما با این وجود پیش از این به ساخت این 62 برج‌باغ مجوز دادند و اگر شورای شهر آنها را لغو می‌کرد، این افراد می‌توانستند یک‌یک به دیوان عدالت اداری شکایت کنند و آنگاه دیوان حکم به ابطال لغو مجوز آنها می‌داد.

تنها راه مقابله با ساخت برج‌باغ‌هایی که قبلا مالکان آن عوارض پرداخت کرده‌اند، این است که مجلس یک طرح دو یا سه فوریتی را مبنی بر ممنوعیت ساخت هر نوع برج‌باغ تصویب کند و بعد هم اعلام کند که این قانون عطف به ماسبق می‌شود و موارد قبلی را در بر می‌گیرد.

این حقوقدان ادامه داد: حتی اگر شورای شهر صبر می‌کرد تا مصوبه جایگزین برج‌باغ به تصویب شورای عالی شهرسازی برسد و مصوبه برج‌باغ‌ها در این شورا لغو شود، باز هم کاری از پیش نمی‌برد؛ چراکه به هر حال اینها طبق قانون قبلی مجوز گرفته بودند. مفهوم حق مکتسب این است که اگر فرد فرایندی را طی کرد و حقی برایش ایجاد شد، پس از تصویب قانون جایگزین بتواند بگوید، من این مجوز را قبل از ابطال مصوبه قبلی دریافت کرده‌ام.

کشاورز در پاسخ به این پرسش که آیا مطابق آنچه ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران گفته قوه قضاییه می‌تواند برمبنای مصالح جامعه کمکی به شورای شهر تهران کند، گفت: مراجع قضایی یا دادگاه‌ها باید بر مبنای قانون رای دهند و اگر به دنبال مصلحت‌جویی باشند، کارها به هم می‌ریزد، چراکه مصلحت را هرکس به یک شکل تشخیص می‌دهد. قوه قضاییه هم بر مبنای بندهای قانونی می‌تواند به این مسائل ورود کند، نه بدون مبنای قانونی. مصالح شهر یا جامعه را در وهله اول مجلس شورای اسلامی‌تشخیص می‌دهد و اگر موضوع پیچیده شود به مجمع تشخیص مصلت نظام می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: مگر اینکه مجلس یک طرح دو یا سه فوریتی را مبنی بر ممنوعیت ساخت هر نوع برج‌باغ تصویب کند و بعد هم اعلام کند که این قانون عطف به ماسبق می‌شود و موارد قبلی را در بر می‌گیرد. تنها راه مقابله با ساخت برج‌باغ‌هایی که قبلا مالکان آن عوارض پرداخت کرده‌اند، این است؛ اما مجلس یک سر دارد و هزار سودا.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز