کد خبر: 737623 A

رئیس سازمان فنی حرفه‌ای:

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: در حوزه آموزش‌های مهارتی، تجهیزات به روز نداریم، محتوای آموزشی نیز به روز و متناسب با نیاز نیست و ادامه دادن این مسیر فعلی کمکی به ما نمی‌کند.

به گزارش ایلنا، سلیمان پاک سرشت رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای شامگاه گذشته در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «چالش‌های آموزش مهارتی» روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت درباره توجه به آموزش‌های مهارتی گفت: با وجود آنکه در ادوار گذشته کاستی‌ها و بی توجهی نسبت به آموزش‌های مهارتی داشته ایم اما در شرایط فعلی آگاهی بیشتر شده است و این تردید ایجاد شده که آموزش‌های رسمی نمی‌تواند همه نیازها را پاسخ بدهد و باید به آموزش‌های مهارتی در کنار آن توجه کرد.

وی افزود: البته هنوز با الگوی فرهنگی که مهارت آموزی را مهم می‌داند فاصله داریم و یک تحول فرهنگی رخ نداده است. از ناحیه نظام تصمیم گیری در قبال آموزش‌های مهارتی نیز درنگی در زمینه توجه به آموزش مهارتی به وجود آمده است و با توجه به بودجه سال ۹۸ برای این حوزه می‌توان گفت که حساسیت بالاتر رفته است.

پاک سرشت با بیان اینکه البته کمیت گرایی و آمار گرایی نباید در این زمینه رخ دهد و باید توامان به کیفیت آموزش‌های مهارتی نیز توجه کرد، درباره شاخص‌های نشان دهنده توجه بیشتر به آموزش‌های مهارتی گفت: بنده به جهش جدی در این حیطه اشاره نکردم اما معتقدم حرکت به سمت و سوی نظام مهارتی شروع شده است. اکنون جامعه در قبال آموزش، سوال‌هایی دارد و با چالش‌هایی مواجه شده که می‌تواند گامی رو به جلو به سمت توجه به آموزش‌های مهارتی باشد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای ادامه داد: در حوزه آموزش‌های مهارتی، تجهیزات به روز نداریم، محتوای آموزشی نیز به روز و متناسب با نیاز نیست و ادامه دادن این مسیر فعلی کمکی به ما نمی‌کند. در کجا این هماهنگی باید بین دستگاه‌های مختلف انجام شود. دستگاه‌ها منفرد کار می‌کنند و ارتباطی با همدیگر ندارند. ضرورت جدی این است که به مرحله برون سیستمی برسیم.

وی افزود: دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، وزارت رفاه و سازمان آموزش فنی و حرفه ای، دستگاه‌های اجرایی عرضه کننده چون وزارت ارشاد، اتاق‌های بازرگانی، تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و صنوف، عرضه کنندگان بخش خصوصی و آموزشگاه‌های آزاد از جمله بازیگران عرصه فنی و مهارتی هستند. البته نقش حمایت از آموزش بنگاه‌ها در اتاق‌های بازرگانی نداریم.

پاک سرشت با اشاره به قانون مصوب نظام جامع آموزش و تربیت مهارتی و فنی و حرفه ای که حکمرانی و شیوه تنظیم بین این کنشگران را هدف گرفته است، درباره علت عدم تشکیل شورای عالی مهارت گفت: بعد از ابلاغ، آئین نامه باید تنظیم می‌شد که پیش نویس آن در سازمان برنامه و بودجه تنظیم شده و به دولت رفته که در کمیسیون اجتماعی مصوب شده است. اما خب زمان بر است و باید آئین نامه اجرایی تعیین تکلیف شود تا بتوانیم تشکیل جلسه بدهیم. هرچند ایجاد این نظام هماهنگی کار ساده ای نیست.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای درباره ضرورت احراز گواهی صلاحیت حرفه ای و نقش آن در کسب یک شغل گفت: صلاحیت حرفه ای در قانون نظام جامع مورد اشاره قرار گرفته است. آیا چارچوب مشخصی داریم که افراد به گواه آزمون‌های رسمی صلاحیتشان احراز و در شغلی پذیرفته شوند؟ تقاضایی برای وجود گواهی‌های صلاحیت حرفه ای از سوی بنگاه‌های اقتصادی وجود ندارد. همچنین مرکزی که به شکل متمرکز امر سنجش را انجام دهند نیز نداریم. اگر می‌خواهیم به مهارت بها بدهیم باید بپذیریم گواهی مهارتی و فنی افراد قابل معادل سازی با مدرک رسمی دانشگاهی داشته باشند. باید مقررات الزام آوری باشد که افراد غیر از این مسیر نتوانند استخدام شوند.

وی با بیان اینکه قانون کم نداریم، اما قاتون مفید کم داریم به عنوان مثال هیچ قانون الزام آوری برای آموزش‌های مهارتی نداریم گفت: ۹۴ درصد اعتبارات ما پرسنلی است. آیا ۶۰۰ مرکز آموزش فنی و حرفه ای با ۶ درصد بودجه می‌توانند مواد اولیه تأمین و متناسب با بازار کار عمل کنند. قانون کم نداریم اما قانون مفید کم داریم. مسئله اصلی این است که باید بیشتر در حوزه معرفی حوزه فنی و حرفه ای کار کنیم، اما حتماً باید اراده وجود داشته باشد که اتفاقات خوب بیافتد. پایین‌ترین اشل پرداخت حقوقی مربوط به سازمان ماست.

آموزش و پرورش بخش خصوصی جامعه سازمان برنامه و بودجه فنی و حرفه ای
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر