خبرگزاری کار ایران

موافقت شورای شهر تهران با ساخت ۶۲ برج باغ

asdasd
کد خبر : ۷۳۶۶۴۶

اعضای شورای شهر تهران با ساخت ۶۲ برج باغ که عوارض آنها پیش از ابلاغ «مصوبه لغو برج باغ» پرداخت شده بود، موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صبح امروز در جلسه علنی شورای شهر تهران استفساریه شهرداری در خصوص تعیین‌تکلیف ۴۷۲ پرونده برج باغ مورد بررسی قرار گرفت.

 در این جلسه محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اظهار کرد: استفساریه شهردار تهران در خصوص ۴۷۳ پرونده برج باغ است.

وی افزود: ۶۲ پرونده، کلیه عوارض را قبل از ۷ فروردین ۹۷ و قبل از ابلاغ مصوبه پرداخت کرده‌اند. جمع مبلغ دریافتی از محل این باغات ۱۷۰ میلیارد تومان بوده است.

سالاری در ادامه اظهار داشت: همچنین 73 پرونده هم پیش از مصوبه شورای شهر در خصوص لغو برج‌باغ‌ها تشکیل شده بودند که عوارض خود را به طور کامل پرداخت نکرده بودند و جمع مبالغ دریافتی از قبل آنها حدود 500 میلیارد تومان بوده است علاوه بر این 38 پرونده قبلا پروانه دریافت کرده بودند اما درخواست تغییر نقشه داشتند.

وی تاکید کرد: در کمیسیون شهرسازی و معماری، کمیسیون نظارت و حقوقی و کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری جمع‌بندی این بود که صرفا پرونده‌هایی که نسبت به پرداخت کامل عوارض به صورت سیستمی اقدام کرده‌اند مجوز بگیرند اما برای بقیه پرونده‌ها امکان صدور پروانه وجود نداشته باشد.

وی افزود: قرار شده است کمیته‌ای تشکیل شود و در خصوص 62 پرونده یاد شده نظارت انجام دهد تا ساخت برج‌باغ منطبق با ضوابط انجام شود و حداقل درخت قطع شود.

وی با بیان اینکه یک سری نگرانی ها در ارتباط با این 62 پرونده وجود دارد گفت: در بین این پرونده‌ها شش تا هشت پروانه وجود دارد که نسبتا درختان انبوه دارند.

زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران پس از سخنان سالاری گفت: برای کسانی که پرونده تشکیل داده‌اند و عوارض را به طور کامل پرداخت کرده‌اند حقی ایجاد شده است البته این جمع‌بندی مطلوب ما نیست اما اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: در نامه به شهردار تهران خواسته شده راجع به دو سری پرونده بررسی صورت بگیرد یک قلم 62 پرونده است که عوارض آنها کاملا پرداخت شده و یک قلم 73 پرونده است که عوارض‌شان کامل پرداخت نشده است البته نظر ما بیشتر در خصوص اعطای مجوز به 62 پرونده فوق‌الذکر مثبت است.

نوری تاکید کرد: بیشترین فراوانی این 62 پرونده در منطقه یک است و بیشترین مساحت را شامل شده است. در منطقه یک 27 پرونده وجود دارد که جمع مبالغ دریافتی از قبل آنها 70 میلیارد تومان است و در مجموع 64 هزار و 786 متر مساحت دارند. همچنین در منطقه 2 نیز هشت پرونده به مساحت 13 هزار و 307 متر و در منطقه 4 ، هفت پرونده به مساحت 12 هزار متر وجود دارند که شامل دریافت این مجوز می‌شوند عرصه مجموع این 62 پرونده 161 هزار و 481 مترمربع است.

بهتر است به جای تخریب 16 هکتار باغ ضرر مکتسبه را از محل بودجه فضای سبز پرداخت کنیم

در ادامه ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران در مخالفت با پیشنهاد کمیسیون‌های شهرسازی و محیط زیست گفت: من از همه همکاران خواهش می‌کنم به این استفساریه رای منفی دهند تا همه مشمول قانون جدید شوند. اگر ضرر مکتسبه را از محل بودجه فضای سبز بدهیم خیلی بهتر است تا 16 هکتار باغ را تخریب کنیم بهتر است احساساتی برخورد نکنیم و نباید منافع عده‌ای را به منافع عامه ترجیح دهیم.

وی افزود: ما ملت وقف بودیم و پدربزرگ‌های ما برای اینکه باغاتشان تخریب نشود آنها را وقف می‌کردند اگر این 62 پرونده قرار است ساخته شود بهتر طبق لایحه انجام شود.

نباید کسانی را که عوارض شهرداری را پرداخت کرده‌اند، تنبیه کنیم

شهربانو امانی، عضو دیگر شورای شهر تهران در مخالفت با ناهید خداکرمی گفت: تعدادی از شهروندان سعی کرده‌اند در چارچوب قانون خواسته‌های خود را پیش ببرند و ما نباید کسانی را که قانونا عوارض و حقوق شهرداری را داده‌اند تنبیه کنیم. پرونده‌هایی که از سال 89 و 90 با اعتماد به قانون تشکیل شده‌اند باید تعیین تکلیف شوند. اگر مشکلات مردم را به صورت شفاف حل نکنیم ممکن است آنها به رانت و فساد روی بیاورند یا بروند و در قوه قضائیه مشکل خود را حل کنند.

افشین حبیب‌زاده، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در مخالفت با ساخت 62 برج‌باغ اظهار کرد: در تهران نزدیک سه هزار قطعه باغ با مساحت بیش از 1600 هکتار باقی مانده است.

وی با بیان اینکه من با کمیسیون‌های محترم در ارتباط با نحوه اقدام نسبت به این سه گروه پرونده مشکل دارم، گفت: اینجا ما سه گروه پرونده داریم یک گروه همان 62 پرونده هستند که پیشنهاد ساخت آنها مطرح شده است و قبل از مصوبه عوارض خود را به طور کامل پرداخت کرده‌آند گروه دوم شامل 73 پرونده است که حدود 500 میلیارد به صورت علی‌الحساب و قبل از 9 اردیبهشت 97 که تاریخ ابلاغ مصوبه بوده پرداخت کرده‌اند. همچنین گروه سوم شامل 15 فقره پرونده است که بعد از ابلاغ مصوبه 48 میلیارد تومان عوارض به صورت علی‌الحساب پرداخته‌اند.

حبیب زاده: چرا پس از ابلاغ مصوبه لغو برج باغ باز هم پروانه صادر شده‌است؟

حبیب‌زاده ضمن طرح سوالی گفت: چرا در حالی که مصوبه ما مربوط به اسفند ماه سال ۹۶ بوده است در تاریخ ۹ اردیبهشت ۹۷ ابلاغ شد؟ در همین فاصله مردم پول را واریز کرده و تسویه حساب کردند. این تخلفی که صورت گرفته کجا باید پاسخ داده شود؟ چرا تاکنون به این تخلفات رسیدگی نشده است؟

هاشمی در واکنش به سخنان حبیب زاده گفت: پس از تصویب لایحه قرار شد هیئت تطبیق فرمانداری تهران آن را بررسی کند. پس از آن عید نوروز را داشتیم و آقای نجفی هم در همان زمان ها استعفای خود را به ما داد و ما درگیر بررسی استعفای ایشان بودیم. شرایط به این شکل بود تا اینکه فهمیدیم مصوبه ابلاغ نشده است و بعد فشار آوردیم تا این که ابلاغ شد.

رییس شورای شهر تهران تأکید کرد: این توضیحات را دادم تا این گونه تلقی نشود که شورا و رئیس آن بی‌عرضگی کرده‌اند.

 در ادامه افشین حبیب زاده ضمن طرح سوالی دیگر گفت: چرا بعد از تاریخ ابلاغ مصوبه باز هم مردم مبالغی را دریافت کرده اند؟ کدام مناطق و چقدر دریافت کرده‌اند؟

 او خطاب به عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: من سند دارم که بعد از این تاریخ هم پروانه صادر شده است. ما اکنون در حال بررسی پرونده ها هستیم اما باغ هایی که در این مدت پروانه گرفته اند در حال ساخته شدن هستند.

محسن هاشمی در واکنش به سخنان حبیب زاده گفت: در لایحه گفته شده که بعد از تصویب در شورای شهر موضوع باید به تصویب شورای عالی شهرسازی هم برسد. اگر شهرداری به تصمیم شورا عمل کرده به خاطر احترام متقابلی بوده که میان شورا و شهرداری وجود داشته است. در این میان هر کس هم که جسارت داشته گفته است مصوبه لغو برج باغ هنوز در حد پیشنهاد است و هنوز در شورای عالی شهرسازی تصویب نشده تا بخواهیم از صدور پروانه خودداری کنیم. من همان زمان صدور پروانه ها را پیگیری کردم و این پاسخ به من داده شد.

 افشین حبیب زاده پس از سخنان هاشمی گفت: ما اجازه نداریم به عنوان شورای شهر مردم را محکوم کنیم. گروه دوم در مجموع ۵۰۰ میلیارد تومان پول پرداخت کرده اند. یا باید برای این گروه و گروه سوم هم مجوز ساخت صادر شود یا باید مصوب کنیم تا حداکثر یک ماه پرداختی های این افراد به آنان بازگردانده شود؛ نه اینکه مجبور باشند تا دو یا سه سال به دنبال پول خود بروند.

 علی اعطا، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران هم اظهار کرد: عنوان مصوبه ما پیشنهاد به شورای عالی شهرسازی بود و شهرداری می توانست به استناد پیوست فعلی طرح جامع بگوید من به افراد مجوز می‌دهم.

اعطا: اگر ۶۲ پرونده برج باغ به دیوان عدالت اداری شکایت کنند مصوبه سوراخ می شود

 وی تأکید کرد: همین ۶۲ پرونده اگر به دیوان عدالت اداری بروند مصوبه سوراخ می شود. بنابراین اگر ما اجازه را صادر نکنیم ممکن است اصل مصوبه لغو برج ها در معرض خطر قرار گیرد. ما در این مورد چاره ای نداریم. این موضوع به تفصیل بررسی شده و این گونه نبوده که ناگهانی تصمیم گرفته باشیم.

در نهایت کلیات صدور مجوز برای ساخت ۶۲ برج باغ جدید با ۱۴ رای موافق تصویب شد.

همچنین با ۱۴ رای موافق اعضای شورای شهر تهران، شهرداری موظف شد مالکانی که در بازه زمانی هفتم فروردین تا ابتدای تیر امسال اقدام به پرداخت مبلغی برای صدور پروانه برج- باغ کرده اند را به هیات تخلفات معرفی کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز