کد خبر: 735578 A

هاشمی در آیین اختتامیه سومین جشنواره رسانه‌های شهری تهران:

رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: مدیریت شهری باید نقد کارشناسی و تحلیل واقع بینانه را بر تملق و تمجید و تبلیغ ترجیح دهند و اصحاب رسانه نیز باید ادبیات علمی و فارغ از سلایق، نظرات و منافع شخصی را بر فضای رسانه‌های شهری حاکم کنند.

به گزارش ایلنا، محسن هاشمی در آیین اختتامیه سومین دوره جشنواره رسانه‌‌های شهری که در برج آزادی برگزار شد، با اشاره به اهمیت توجه به انقلاب فناوری هزاره سوم گفت: لزوم توجه به انقلاب فناوری هزاره سوم در حوزه دسترسی به رسانه و شبکه های اجتماعی، در شرایط فعلی، تولید و مدیریت توزیع و نشر محتوا یکی از مهمترین چالش‌های جامعه است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته مطبوعات رسانه های محدودی بودند که اولا بصورت یکسویه و ثانیا در حد تیراژ خود قابلیت اثرگذاری داشتند، اظهار داشت: در شرایط فعلی، ده‌ها میلیون شهروند از طریق شبکه‌‌‌های اجتماعی و فضای مجازی هم به مخاطب و هم به صاحب رسانه تبدیل شده‌‌اند و معنای واقعی هر شهروند یک رسانه، محقق شده است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: یک محتوا، چه خبر یا مقاله یا فیلم و تصویر و صدایی که توسط یک شهروند عادی تولید و به اشتراک گذاشته می‌‌‌شود، در عرض چند ساعت می‌‌‌تواند هزاران و حتی میلیون‌ها بیننده پیدا کند و بیش از ده‌ها تیتر یک روزنامه اثرگذار باشد اما مدیریت نظام رسانه‌‌ای جامعه ما آماده چنین تحول و سرعتی نیست.

هاشمی افزود: فضای رسانه‌‌‌ای نوین، یک جامعه مدنی متکثر و پویا حداقل در فضای مجازی است که نمی‌توان تاثیرات عینی و واقعی آن را نادیده گرفت و از طریق پویش‌‌‌ها و کمپین‌‌ها یا موج‌‌ها و طوفان‌های رسانه‌‌ای و اجتماعی فشار زیادی به مسئولان، مدیران و چهره‌‌هایی که برخلاف نظر جامعه حرکت می‌‌کنند، وارد می‌‌کنند و در تصمیمات و رخدادها کاملا اثرگذار هستند که نمونه آن را هفته گذشته در جریان استعفای وزیر امور خارجه مشاهده کردیم.

وی با طرح این پرسش که رسانه‌‌های حرفه ای ما تا چه میزان در این فرایند موثر هستند و در این فرایند تولید و توزیع محتوا در رسانه‌‌های نوین نقش ایفا می‌‌کنند؟ تصریح کرد: چه میزان از این گردش محتوا توسط نیروهای غیررسانه‌‌ای و غیرحرفه‌‌ای صورت می‌‌گیرد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره اینکه در مقام پاسخ به این پرسش نیست، خاطرنشان کرد: ولی برآوردم از وضعیت رسانه‌‌‌ای کشور این است که نیاز جدی به تقویت فرایند حرفه‌‌ای تولید و توزیع محتوا توسط رسانه‌‌ها و روزنامه‌‌نگاران شناسنامه‌‌دار و حرفه‌‌ای کشور وجود دارد و اگر ما از ظرفیت رسانه‌‌ها و روزنامه‌‌نگاران رسمی استفاده نکنیم قاعدتا باید پیامدهای میدانداری و اثرگذاری رسانه‌‌‌های بیگانه و چهره‌‌های ناشناس و غیرمتعهد و غیرحرفه ای که با ابزار شایعه‌‌سازی و تخریب فضای افکارعمومی را ملتهب می‌‌کنند را بپذیریم.

هاشمی موضوع دوم را تقارب و نزدیکی مفهومی و کارکردی حوزه شورا با حوزه رسانه‌‌ای دانست و ابراز داشت: در حکومت مدرن و فرایند تفکیک قوا، نهاد مطبوعات و رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی نامیده می‌‌‌شود و نهاد شورا نیز ماهیتی نیمه‌‌‌مدنی، نیمه‌‌‌حاکمیتی دارد و به نوعی مکمل قوای سه گانه حاکمیتی است.

وی افزود: بنابراین رسانه و شورا می‌‌‌توانند ترکیب کارامدی در اعمال نظر و دیدگاه‌های شهروندان در عملکرد مدیریت شهری را به نتیجه برسانند و این تعامل می‌‌تواند به بهبود کارامدی بخش اجرایی مدیریت شهری بیانجامد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران لازمه این تعامل را عملکرد حرفه‌‌‌ای و توجه به جایگاه، حقوق و وظایف و کارکرد هر دو سوی تعامل یعنی رسانه‌‌ها و مدیریت شهری دانست و بیان کرد: مدیریت شهری باید نقد کارشناسی و تحلیل واقع‌‌بینانه را بر تملق و تمجید و تبلیغ ترجیح دهند و اصحاب رسانه نیز باید ادبیات علمی و فارغ از سلایق، نظرات و منافع شخصی را بر فضای رسانه‌‌های شهری حاکم کنند.

هاشمی ادامه داد: شورای پنجم از دو جهت ظرفیت مناسب‌تری برای این همکاری و تعامل دارد، نخست اینکه تعدادی از چهره‌‌های رسانه‌‌ای و روزنامه‌‌نگار در اعضای شورا حضور دارند و به نوعی نماینده جامعه رسانه‌‌ای در شورای شهر هستند و دوم، اینکه مشارکت بی‌‌سابقه و بالای شهروندان در انتخاب شورای پنجم، پیوند اعضای شورا را بدنه اجتماعی خود و جامعه از طرق مختلف از جمله فضای مجازی عمیق‌تر کرده است و به تعبیری اعضای شورا عمدتا به صورت آنلاین در فضای رسانه‌‌ای و خبری جامعه هستند.

وی ابراز امیدواری کرد این گونه جشنواره های تخصصی به تقویت نقش مثبت رسانه‌‌ها و روزنامه‌‌نگاران حرفه‌‌ای در فضای رسانه‌‌ای کشور بیانجامد.

محسن هاشمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر