کد خبر: 730853 A

قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک خبر داد:

قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد دلایل از بین رفتن کارایی محدوده زوج و فرد تهران در طول ۱۰ سال توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش ایلنا، شهریار افندی‌زاده، با اشاره به اینکه آنچه طرح ترافیک ۹۸ را نسبت به ۹۷ متمایز می‌کند، تغییراتی است که در محدوده زوج و فرد با عنوان «محدوده کنترل آلودگی هوا» اعمال شده است، گفت: محدوده زوج و فرد از سال ۸۴ در تهران اجرایی شد که هدف آن کاهش آلودگی هوای ناشی از سیستم حمل و نقل بود.

وی با بیان اینکه براساس بررسی‌های صورت گرفته طرح زوج و فرد به چند دلیل کارایی خود را از دست داده است، عنوان کرد: در طول ۱۰ سال گذشته تعداد خودرو‌ها با پلاک زوج و فرد به دو برابر افزایش یافته است؛ بنابراین عملاً محدوده طرح زوج و فرد کارایی سابق را نداشت.

قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به دومین عامل از بین رفتن کارایی محدوده زوج و فرد تصریح کرد: اجرای این طرح در کشور‌های مختلف در ابتدا مثبت بوده است و تردد خودرو‌ها را در محدوده کاهش می‌داد، اما پس از مدتی با افزایش خودرو‌ها عملاً طرح کارایی نداشت و از طرفی افرادی که از لحاظ مادی توانمند بودند خودرو‌های با هر دو پلاک خریداری می‌کردند که عملاً سرانه مالکیت اتومبیل را افزایش می‌داد.

به گفته افندی‌زاده براساس تجربه‌ای که از اجرای طرح ترافیک جدید در سال ۹۷ به دست آمد، ۴۰ درصد مردم در اسفند ماه ۹۶ با اجرای طرح جدید موافق بودند، اما در دی ماه ۹۷ رضایتمندی مردم به بالای ۷۰ درصد رسیده و مردم دریافتند که می‌توانند تردد خود را مدیریت کنند، همین موضوع برای اجرای آن در محدوده زوج و فرد امیدوار کننده بود.

وی خاطرنشان کرد: با بررسی‌های فراوان تصمیم گرفته شد شیوه طرح ترافیک ۹۷ برای محدوده زوج و فرد ۹۸ نیز اجرایی شود، محدوده طرح ترافیک ۴.۵ درصد مساحت تهران با جمعیتی معادل ۶.۲ درصد و محدوده زوج و فرد با ۸.۵ درصد مساحت تهران ۱۳.۴ درصد از جمعیت تهران را به خود اختصاص داده است، بنابراین شورای حمل‌ونقل و ترافیک با تغییرات محدوده زوج و فرد موافقت کرد.

افندی‌زاده با اشاره به بررسی‌های انجام شده در مورد روز‌های مجاز حضور پلاک زوج و فرد در این محدوده گفت: پلاک‌های فرد سالانه ۹۶ روز و پلاک‌های زوج ۱۴۴ روز مجاز به تردد در روز‌های موافق با پلاک‌های خود در محدوده زوج و فرد بودند، در حالی که با اجرای طرح جدید تمام خودرو‌ها بدون توجه به پلاک خود می‌توانند در هر فصل ۲۰ روز رایگان در محدوده تردد داشته باشند و بیشترین مبلغ پرداختی آن‌ها در روز‌های بیش از ۲۰ روز مجاز، به اندازه جریمه خواهد بود.

وی تاکید کرد: تمام خودرو‌ها باید برای حضور در محدوده زوج و فرد در سامانه «تهران من» ثبت نام کرده باشند. یک بار ثبت نام برای تمام خودرو‌ها کافی است تا سامانه تردد‌های هر پلاک را در محدوده شمارش کنند و در صورت عدم ثبت پلاک خودرو در سامانه و حضور در محدوده، خودرو اعمال قانون خواهد شد.

قائم‌مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران شهریار افندی زاده
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر