کد خبر: 730551 A

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: خط ۷ متروی تهران تا پایان تابستان سال ۹۷ به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

حسین رجب صلاحی (معاون امور شهرداری های سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تغییر "محدوده زوج و فرد" به محدوده "کاهش آلودگی هوا"  از سال آینده گفت: با اجرای این طرح، طرح زوج و فرد به طور کامل منحل شده و این طرح جدید یک طرح ترافیک دوم برای شهر تهران محسوب می‌شود. در گذشته هر  فرد می‌توانست بر اساس پلاک زوج یا فرد ۱۶۰ الی ۱۷۰ روز در طرح زوج و فرد تردد کند.

وی ادامه داد: براساس طرح جدید هر خودروی فقط می‌تواند ۸۰ روز وارد این محدوده شود و در حقیقت ۱۶۰ الی ۱۷۰ روز به ۸۰ روز کاهش پیدا کرده است و هر فرد در هر فصل سه ماهه می‌تواند تنها ۲۰ روز خودروی خود را به صورت رایگان وارد محدوده کند. در همه جای دنیا نیز برای کاهش آلودگی هوا و کاهش استفاده از خودروهای شخصی از این نوع قوانین استفاده می‌شود.

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خاطرنشان کرد: چنانچه فردی بیش از ۲۰ روز وارد طرح شود باید عوارض بپردازد، البته افرادی که ساکن محدوده طرح ترافیک زوج و فرد و طرح ترافیک هستند شرایط خاص داشته و قوانین دیگری برای این افراد در نظر گرفته شده است. ما سعی می‌کنیم از روش‌هایی برای مدیریت ترافیک استفاده کنیم که کمترین آلودگی را داشته باشد.

رجب‌‌صلاحی همچنین در خصوص تکمیل خط ۷ متروی تهران گفت: خط ۷ متروی تهران به هیچ یک از سیستم‌های لازم مانند سیستم پله‌ فرار، اطفاء حریق و ... مجهز نبود، اما با تامین اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی که از طریق اوراق مشارکت در اختیار شرکت مترو قرار گرفته و تعهد کرده‌اند که تا پایان تابستان ۹۸ این خط به طور کامل به بهره‌برداری کامل برسد.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم مترو جذابیت داشته باشد و همه شهروندان از آن استفاده کنند خطوط مترو باید به گونه‌ای مناسب بهم متصل شود و باید از مدهای مختلف حمل و نقل عمومی برای این موضوع استفاده کرد. در تهران نزدیک به ۷۰۰ میلیون سفر درون شهری انجام می‌شود اگر خطوط مترو و دیگر بخش‌‌های ناوگان حمل و نقل عمومی کامل شود، سفرهای درون شهری در طول روز به ۲۳۰۰ میلیون سفر در سال خواهد رسید و ما سعی می‌کنیم به این چشم‌انداز برسیم.

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تصریح کرد: مدت زمانی را که ما برای این رقم ۲۳۰۰ میلیون سفر در نظر گرفته‌ایم حدود ۵ الی ۶ سال بوده است، اما متاسفانه با مشکلات ارزی که کشور با آن مواجه است و با توجه به اینکه تا سال گذشته هزینه احداث هر کیلومتر مترو در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان بود، در حالی که امسال به بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است. همچنین هزینه احداث هر ایستگاه تا سال گذشته ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان بود که امسال افزایش داشته است. بنابراین شهرداری‌ها با مشکلاتی در خصوص تکمیل خطوط مترو مواجه هستند و ممکن است همه از پس هزینه آن برنیایند.

رجب‌‌صلاحی در خصوص قطارهای اقماری مترو در استان‌های مختلف گفت: اولویت ما در خصوص قطارهای اقماری در استان تهران است که هشتگرد و پرند را به تهران متصل می‌کنند و پس از آن نیز خطوط قطار گل‌بهار به مشهد و همچنین خطوط بهارستان به شهر اصفهان است که در رتبه‌های سوم و چهارم قرار دارند. همچنین پروژه‌های دیگری نیز در این خصوص داریم مانند فولادشهر به اصفهان و بینالود به مشهد که در اولویت‌های بعدی ما هستند.  

وی با بیان اینکه برای احداث این خطوط بیشتر از زمین‌های تملک‌دارایی استفاده می‌شود، ادامه داد: در طرح گل‌بهار ریل‌گذاری انجام شده و در حال تجهیز ایستگاه‌های آن هستیم. همچنین در صورتی که اعتبارات لازم برای خطوط هشتگرد به تهران تامین شود این خط نیز در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، خط پرند نیز در حدود یک سال و نیم آینده در صورتی که با کمبود اعتبار مواجه نشویم به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه برای بهره‌برداری از خط متروی اقماری پردیس ۷ سال زمان لازم است، گفت: برای احداث خطوط متروی اقماری در استان‌ها باید سیاست را به سمتی ببریم که از خطوط ریلی موجود استفاده کنیم در بسیاری از شهرها می‌توان از خطوط راه‌آهن موجود استفاده کرد به طور مثال با توجه به اینکه دو خط ریلی در جنوب مسیر تهران به هشتگرد داریم اگر در زمان احداث از ریل‌های موجود استفاده می‌کردیم نیازی به احداث خط ریلی دیگر در شمال این مسیر نبود و می‌توانستیم به جای ۲ الی ۳ هزار میلیارد تومان هزینه برای احداث ریل از همان ریل موجود استفاده می‌کردیم.

وی با اشاره به سازمان قطار حومه‌ای‌ تصریح کرد: برای احداث خطوط متروی اقماری در برخی از استان‌ها تلاش می‌کنیم از خطوط ریلی موجود استفاده کنیم. سازمان قطار حومه‌ای نیز در حال احداث است که متولی این سازمان شرکت راه‌آهن است در صورتی که این سازمان ایجاد شود می‌توانیم بهتر از خطوط ریلی موجود استفاده کنیم.

معاون امور شهرداری‌ها ی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور حسین رجب‌صلاحی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر