کد خبر: 728448 A

بطحایی تاکید کرد:

وزیر آموزش و پرورش گفت: باید به مدارس تفویض اختیار دهیم تا مسائل‌ در همان داخل مدرسه حل شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه اولین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش بیان کرد: اولین مانعی که به خاطر آن دست نیاز به سمت شما دانشگاهیان و صاحبنظران دراز می‌کنیم، این است که باید کمک کنید و مفهوم اقتصاد آموزش و پرورش برای صاحبنظران خوب جا بیفتد. وقتی از خرید خدمات صحبت می‌کنیم، معنی‌اش این نیست که می‌خواهیم خصوصی‌سازی کنیم‌. آموزش عمومی وظیفه اصلی و اساسی همه دولت‌ها است.

وی ادامه داد: مانع دوم برای توجه به اقتصاد آموزش و پرورش که مخاطب اصلی آن خود ما هستیم این است که باید تمرکز بسیار شدیدی در ساختار و نظام آموزشی داشته باشیم. در برخی از استان‌های ما در سال ۱۰۰۰ بخشنامه به مدرسه داده می‌شود به همین دلیل در چنین شرایطی اصلا توجه‌ای به توصیه هایی که اقتصاد آموزش و پرورش در زمینه منابع دارد، نمی‌شود. در زمینه تمرکز شدید نظام آموزشی اقدامات زیادی از سال گذشته انجام داده‌ایم که ادامه دارند‌ از این رو نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای مدیران در دست بررسی است تا شایستگی مدیران مرتبا مورد ارزیابی قرار بگیرد.

بطحایی توضیح داد: باید به مدرسه تفویض اختیار داده شود و آنها مسائلشان را در داخل مدرسه حل کنند. مدیریت مدرسه و نهادهای مدرسه‌ای باید توانمندی اینکه روی پای خودشان بایستند را کسب کنند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در کشور ما در سال های گذشته توجه کمی به این مسئله شده است. تلاشهایی برای توجه به اقتصاد آموزش صورت گرفته ولی نظامند و برنامه ریزی شده نبوده است. باید بررسی کرد که کدام موانع اجازه پرداختن به این موضوع را نمی‌دهد؟

وی در ادامه اشاره کرد: برخی از تصمیمات آثار خوبی در اقتصاد آموزش و پرورش برجای گذاشته است. حذف تکرار پایه تحصیلی از جمله مصادیق توجه به اقتصاد آموزش و پرورش است. تصمیماتی در سال‌های گذشته اتخاذ شده که کاملا کم‌توجهی به آثار اقتصادی بوده است.

او اضافه کرد: باید مفهوم اقتصاد علم آموزش و پرورش برای همه افراد جامعه روشن شود. علم اقتصاد به سیاست گذار آموزشی این امر را دیکته می کند که فعالیت های کم‌اثر به نفع فعالیت‌های اثربخش کنار گذاشته شود.

بطحایی ادامه داد: امروز درصد باسواد در گروه ۱۰ تا ۴۹ سال از ۴۸ درصد به ۹۹ درصد رسیده است، همچنین اعتبارات آموزش و پرورش از ۸ میلیارد طی هشت سال گذشته به ۵۸ میلیارد در مجلس پیشنهاد شده است. از این رو اصلاح روش ها و توجه به اقتصاد یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: آموزش و پرورش نباید به روش‌های قبلی‌اش تاکید داشته باشد. امروز روش‌های ارائه خدمات آموزشی با ۴۰ سال پیش تفاوت کرده است.

وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: تفویض اختیار به مدیران مدارس نیز مهمترین عاملی بود که امسال اجرایی شد.

وزیر آموزش و پرورش
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر