کد خبر: 725068 A

رییس سازمان پژوهش و برنامه آموزشی در گفت‌وگو با ایلنا:

رئیس سازمان پژوهش و برنامه آموزشی گفت: برای الکترونیکی کردن کتب درسی باید مراقب باشیم، اقدامی نکنیم که در عمل موجب سردرگمی دانش‌آموزان و نقض عدالت آموزشی شود.

حجت‌الاسلام علی ذوعلم (رئیس سازمان پژوهش و برنامه آموزشی)  در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره الکترونیکی کردن کتب درسی گفت: حتما باید به سمت این مقوله و استفاده از آن حرکت کنیم، اما اینکه از کجا شروع کنیم و چگونه اقدام کنیم، نیازمند اقدامات کارشناسانه و جدی است. همچنین حتما باید مراقب باشیم اقدامی نکنیم که در عمل موجب سردرگمی دانش‌آموزان و نقض عدالت آموزشی شود.

وی بیان کرد: دغدغه ما این است کتاب و موضوعی الکترونیکی شود که مطمئن باشیم به دست دانش‌آموز می‌رسد و دانش‌آموزان می‌توانند از آن استفاده کنند. به نظرم بهتر است برای انجام این کار از پایه‌های بالاتر شروع کنیم، به طور مثال باید از فنی و حرفه‌ای و کارو دانش شروع کنیم که البته این اتفاق هم افتاده است. بخشی از محتواهای آموزشی فنی‌ و حرفه‌ای و کار و دانش از طریق کتاب الکترونیکی به دست دانش‌آموزان می‌رسد، اما باید این کار را پخته و به تدریج توسعه بدهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه آموزشی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد در جهت صرفه‌جویی کاغذ، جنس کتب به شکلی باشد که بتوان از آن در سال‌های آینده نیز استفاده کرد؟ گفت: بعضی از کشورها این کار را کرده‌اند، ولی خیلی جواب نداده است، به طور کل ایده خوبی است، ولی باید خیلی پخته آن را انجام داد و صرف اینکه در یک جایی ایده‌ای وجود دارد، نمی‌تواند برای ما مجوزی باشد که بخواهیم شتابزده در آن مورد عمل کنیم چون امکان دارد به فرآیند یادگیری آسیب وارد کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره کاهش تبلیغات کتب کمک درسی در رسانه ملی گفت: این موضوع به سازمان صدا و سیما ابلاغ شده و حتی رییس این سازمان اعلام کرده که این تبلیغات را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهیم، حالا اینکه چرا کاهش نداده‌اند را باید از صدا و سیما سوال کرد.

او ادامه داد: اعتقاد ما این است که رسانه ملی باید کمک کار تعلیم و تربیت باشد و شاید مهمترین دستگاهی که می‌تواند در تعلیم و تربیت با یک نگاه فرهنگی کمک‌‌کننده باشد، صداو سیما است.

تعلیم و تربیت رسانه ملی کتاب الکترونیکی حجت‌الاسلام علی ذوعلم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر