کد خبر: 720909 A

شهردار تهران با اشاره به فعالیت‌های زیادی که در راستای کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی انجام شده است نسبت به آمار فزاینده استفاده از خودروهای شخصی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیروز حناچی، شهردار تهران در هفتمین همایش ملی آلودگی هوا و صدا با بیان اینکه آلودگی هوا و ترافیک دو موضوع در هم تنیده هستند، اظهار داشت: در نظرسنجی‌ها بیش از 90 درصد مردم به این دو موضوع به عنواون اصلی‌ترین چالش‌های شهر اشاره کرده‌اند.

پیروز حناچی ادامه داد: 2.8 میلیارد دلار خسارت اقتصادی منابع متحرک آلودگی هوا است اما این تنها هزینه‌های مستقیم این مساله است و اگر بخواهیم هزینه‌های غیرمستقیم آلودگی هوا مثل مسائل روانی را به حساب آوریم هزینه‌های آلودگی هوا بیش از این می‌شود.

وی در ادامه گفت: سالانه هفت میلیون نفر بر اثر بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا در جهان جان خود را از دست می‌دهند در کشور نیز حدود 35 میلیون نفر درگیر موضوعات مرتبط با آلودگی هوا هستند و این نشان می‌دهد این شیوه زندگی باید تغییر پیدا کند بر اساس گزارش آژانس محیط زیست در اروپا در سال جاری، تهران و جاکارتا هفتمین شهرها از نظر آلودگی هوا شناخته شده‌اند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه 20 درصد جمعیت و 40 درصد اقتصاد و صنعت در تهران با مساحتی حدود 1.2 درصد از مساحت کشور جمع شده‌اند، گفت: وقتی شرایط این گونه است انتظار بیشتری از وضعیت آلودگی هوا نمی‌توان داشت.

وی افوزد: وضعیت آلودگی هوا در سال 97 نشان می‌دهد که تا پنجم دی‌ماه 18 روز پاک، 239 روز سالم و 54 روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشتیم و این در مقایسه با آمار سال گذشته بهبود قابل توجهی داشته است. تعداد روزهای ناسالم نسبت به سال گذشته 17 درصد کاهش یافته است و برخی این را ناشی از اقدامات شهری و کنترل جدی معاینه فنی و طرح جدید ترافیک می‌دانند البته وزش باد نیز در آن بی‌تاثیر نیست.

حناچی در بخش بعدی سخنان خود با بیان اینکه در سال 46 بحث آلوگی هوا برای اولین بار در کشور مطرح شد، عنوان کرد: مرحوم دکتر تقی ابتکار اولین گزارش‌های مربوط به آلودگی هوا را به شهرداری اعلام کرد. در سال 79 اولین طرح جامع کاهش آلودگی هوا مصوب شد و قانون هوای پاک هم در سال 96 به تایید شورای نگهبان رسید و ابلاغ شد اما به رغم همه فعالیت‌های انجام شده یک آمار نگران‌کننده در کشور وجود دارد و آ‌ن این است که هنوز از سهم فزاینده خودروهای شخصی کاسته نشده و نسبت حمل و نقل عمومی در ترافیک تهران روند فزاینده‌ای ندارد.

وی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد فعالیت‌ها در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از خودروی شخصی کافی نیست اظهار کرد: حجم تشویق به استفاده از خودروهای خصوصی در تهران سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در سال کمتر از 60 هزار مرگ و میر داریم گفت: البته اینکه این آمارها از سوی شهرداری اعلام شود سوال برانگیز است اما باید بگویم ما در کوتاه‌مدت هیچ راهی جز تغییر شیوه زندگی خود نداریم البته در میان مدت توسعه ناوگان عمومی در بهبود وضعیت بهداشتی و درمانی موثر است اما در کوتاه‌مدت این خودمان هستیم که می‌توانیم به خود کمک کنیم.

آلودگی هوا اقتصاد جهان شهرداری توسعه حمل و نقل عمومی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر