کد خبر: 707828 A

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی:

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اظهار کرد: اتوبوس‌های فرسوده، نباید به فعالیت خود ادامه دهند و درباره ایمنی اتوبوس‌های بدون معاینه فنی تضمینی وجود ندارد، اما وقتی نه کرایه‌ها افزایش یافته و نه قطعات یدکی ارزان شده، چگونه می‌توان اتوبوس‌ها را نوسازی کرد؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه‌ای که صبح امروز (چهارشنبه پنجم دی ماه) با حضور مسئولان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در محل ساختمان این شرکت برگزار شد، معاینه فنی اتوبوس‌های اتوبوسرانی مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه اظهار کرد: در راستای اجرای فاز دوم طرح کاهش و الزام اتوبوس‌ها به اخذ معاینه فنی جلسات متعددی با بخش خصوصی برگزار کردیم. ابتدا در رابطه با معاینه فنی افت داشتیم و حتی این نیاز به وجود آمد که بررسی کنیم چه عواملی سبب عدم اقبال بخش خصوصی به مراکز معاینه فنی مجاز می‌شود. اما به تدریج فهم متقابل در این زمینه ایجاد شد و در یک ماه اخیر پیشرفت‌هایی داشته‌ایم.

پیمان سنندجی ادامه داد: برگه معاینه فنی به‌ لحاظ عرف جامعه معمول است، اما ممکن است فردای همان روز که برگه معاینه فنی دریافت شد، اتفاقی برای یک اتوبوس مستهلک رخ دهد. به هر حال ما هیچ اتکایی به اتوبوس 10 ساله نمی‌توانیم داشته باشیم. دررابطه با اتوبوس‌های فرسوده که عمر زیادی کرده‌اند و اصلا نباید فعالیت کنند، هیچ تضمینی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه افزود: مراکز معاینه فنی اعتبار و سلامت اتوبوس‌ها را می‌سنجند اما به هر حال عمر قطعات فنی ممکن است در هر زمانی تمام شود و ریسکی همراه وسایل نقلیه است. اتومبیل‌های شخصی نیز این ریسک را دارند؛ مگر اینکه هر دو سال یک بار ماشین نو خریداری کنیم تا این ریسک کاهش یابد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه اصلا با چه منطقی به اتوبوس‌های فرسوده با وجود استهلاک و ضریب آسیب‌پذیری بالا برگه معاینه فنی داده می‌شود، گفت: براساس مصوبه هیات وزیران اتوبوس‌ها تا 10 سال می‌توانند کار کنند و به شرط دریافت برگه معاینه فنی پس از 10 سال نیز می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه افزود: بهتر شدن شرایط اتوبوسرانی به‌گونه‌ای که جلوی فعالیت اتوبوس‌های با عمر بالا گرفته شود، تابع دسته‌ای از امکانات است. قطعات یدکی گران شده و هزینه‌ اتوبوس‌های فرسوده بالاست، اما درآمد خطوط ثابت است. چگونه می‌توان انتظار داشت ناوگان نوسازی شود؟

سنندجی در ادامه بیان کرد: اکنون شرکت واحد اتوبوسرانی برای اجرت تعمیرات اتوبوس‌ها تخفیف 60 درصدی قائل شده است و امتیازاتی به اتوبوس‌های بخش خصوصی می‌دهیم که وضعیت ثابت بماند. برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی یا باید پولی به این ناوگان تزریق شود یا درآمد آن افزایش یابد.

وی تاکید کرد: اتوبوس‌ها غیر از سه مرکز معاینه فنی داخل شهری از جای دیگری نمی‌توانند معاینه فنی بگیرند. در این مراکز موارد ایمنی و دودزایی به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد و از خط قرمزها محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه خاطرنشان کرد: اعتبار معاینه فنی اتوبوس‌های بالای 10 سال 3 ماه و اعتبار معاینه فنی اتوبوس‌های زیر 10 سال 6 ماه است.

فعالیت کرایه مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی پیمان سنندجی اتوبوس های 10 ساله اتوبوس های فرسوده قطعات یدکی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر