کد خبر: 704155 A

شهردار تهران:

شهردار تهران گفت: معضل آلودگی هوا و ترافیک با تدبیر و مدیریت اساسی برطرف خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیروز حناچی، شهردار تهران در همایش روز ملی حمل و نقل با بیان اینکه معتقدم سوال اشتباه می‌تواند ما را از مسیر اصلی دور کند، گفت: معتقدم کشوری اصیل و با پیشینه فرهنگی و تاریخی غنی هستیم و راه حل بسیاری از مسائل در تاریخ ما وجود دارد.

وی ادامه داد: رنج مردم، رنج ما هم است و با نهایت مسئولیت‌پذیری تلاش می‌کنیم که این مسیر را اصلاح کنیم

شهردار تهران با بیان اینکه گسترش شهرها تبعاتی را به دنبال داشته است، تصریح کرد: معمولا وقتی جمعیت‌شهرها از 500 هزار نفر فراتر می‌رود باید تمهیداتی را برای آن شهرها در نظر گرفت و شهرهای زیر 500 هزار نفر هنوز این فرصت را دارند که مشکلات خود را به خوبی حل کنند، اما وقتی جمعیت شهر بیش از یک میلیون نفر می‌شود و تمهیدات لازم را در خصوص موضوعات شهری از جمله ترافیک درباره آن نیندیشید هزینه برطرف کردن مشکلات آن شهر به شدت بالا خواهد رفت و در کلانشهری مانند تهران کمتر به این موضوع به صورت منسجم نگاه شده است و موقعی به فکر افتاده که جمعیت آن از 5 میلیون نفر فراتر رفته و هزینه و حل این معضلات به راحتی نبوده است.

حناچی با بیان اینکه هماهنگی حمل و نقل و ترافیک با زندگی شهری موضوعی میان‌بخشی است، گفت: ما کمتر عادت کردیم برای کارهای گروهی خودمان را تجهیز کنیم و حتی گاهی اوقات وقتی کارگروه ایجاد می‌کنیم، آن را به شکل انفرادی انجام می‌دهیم، اما امیدوارم با این تلاش‌ها بزرگترین پاداش یعنی رضایت مردم را به دست بیاوریم.

وی با بیان اینکه حمل و نقل و ترافیک در شهرها در حقیقت محرک اقتصادی شهرها نیز هست گفت: ترافیک و آلودگی یکی از پیامدهای زندگی شهری است به ویژه در کلانشهرها البته متاسفانه در کشور ما در شهرهای میانی نیز ما شاهد آلودگی هوا هستیم یعنی شهرهایی که در مقیاس کلانشهرها نیستند و این بعضا به دلیل مشکلات شهرسازی نیست بلکه حضور صنایع در این شهرها مانند اراک باعث آلودگی این شهرها شده است. در آمارهای سازمان برنامه و بودجه آمده است که بیش از 95 درصد صنایع در محدوده 5 درصد مراکز استان‌ها واقع شده است و این وضعیت را می‌توان در تهران ضرب در سه کرد.

وی ادامه داد: وقت و انرژی بسیاری از شهروندان در ترافیک تلف می‌شود اما آیا این موضوع لاینحل است و در دیگر کشورها برطرف نشده باقی مانده است. در کلانشهری مانند لندن در نهم دسامبر 1952 چهار هزار نفر بر اثر آلودگی جان خود را از دست دادند و این روز نقطه عطفی شد برای تصمیمات بزرگی در این کلانشهر؛ تصمیماتی که منجر به کاهش آلودگی هوا در این شهر شد.

شهردار تهران ادامه داد: معتقدم معضل آلودگی تهران و ترافیک با تدبیر و مدیریت اساسی برطرف خواهد شد و بسیاری از کلانشهرهای دنیا این موضوع را نشان داده‌اند و توانستند با مدیریت منسجم و استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی این مشکل را برطرف کنند.

وی ادامه داد: اجرای شبکه‌های گسترده حمل و نقل یکی از راه‌هایی است که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش ترافیک داشته باشد. خوشبختانه در کشور ما این اقدامات شروع شده اگرچه کمی دیر است اما به هر صورت هم در تهران و هم در دیگر کلانشهرهای کشور این موضوع آغاز شده است. البته نمی‌توانیم بگوییم به طور گسترده سهم بسزایی در حمل و نقل عمومی داریم چرا که هنوز خطوط مترو هم در تهران و هم در کلانشهرهای دیگر به گونه‌ای نیست که تمام نقاط شهری را به طور پیوسته تحت پوشش قرار دهد.

وی با اشاره به شعار شهر پاریس «شهری که طی 500 قدم به ایستگاه مترو می‌رسد» ادامه داد: پیوستگی مدهای حمل و نقل و پوشش مدهای حمل و نقل می‌تواند در برطرف کردن مشکل ترافیک اثرگذار باشد.

وی به سیاست های دیگری که در سایر شهرهای دنیا در خصوص استفاده از حمل و نقل عمومی اعمال می شود اشاره کرد و گفت: در شهری مانند پاریس برای حضور در پاریس مرکزی، خودروها با اعمال سیاست هایی نقره داغ می شوند و تردد با وسیله حمل و نقل عمومی آسان تر است اما این موضوع در کشور ما فرهنگ نشده است. پرچمدار این فرهنگ باید گروه های مرجع باشند و ما باید بتوانیم رفتارعمومی را به این سمت گرایش دهیم.

شهردار تهران با بیان اینکه در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی فعالیت های خوبی انجام شده و ۵ خط مترو مورد بهره برداری قرار گرفته است، گفت: اما در حوزه ایجاد محدودیت برای خودروی شخصی موفق نبوده ایم.

 حناچی بیان کرد: طرح زوج و فرد جدید در شورای عالی ترافیک در حال بررسی است. همچنین افزایش سخت گیری در محدوده LEZ می تواند در کنترل تردد خودروهای شخصی و کاهش ترافیک موثر باشد.

آلودگی هوا ترافیک شهردار تهران مترو
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر