کد خبر: 684246 A

جلسه کارگروه ساماندهی و بهینه‌سازی املاک و فضاهای آموزشی مطرح شد؛

جلسه کارگروه ساماندهی و بهینه‌سازی املاک و فضاهای آموزشی متعلق به آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، محمد سالاری در این جلسه با اشاره به اینکه وضعیت شهر تهران به لحاظ فضاهای آموزشی بسیار نگران‌‌‌‌کننده است، گفت: فضاهای آموزشی شهر تهران وضعیت مناسبی ندارند و متاسفانه در حال حاضر آموزش و پروش مشکلات این حوزه را با افزایش تعداد دانش‌‌‌‌آموزان و چند شیفته کردن مدارس جبران می‌‌کند.

وی اضافه کرد: در جلسه گذشته شورای آموزش و پرورش شهر تهران که رییس شورای شهر تهران نیز در آن حضور داشتند، پیشنهاد شد، مدیریت شهری در راستای ساماندهی املاک و اراضی و فضاهای آموزش و پرورش شهر تهران تمام قد همکاری کند و به درخواست آموزش و پرورش در خصوص تبدیل به احسن کردن بخشی از املاک و اراضی و مستحدثات آن همکاری داشته باشد.

عضو شورای آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به قاعده ۳۰-۷۰ اظهار داشت: بر اساس این قاعده، باید ۷۰ درصد املاک و اراضی که بیش از یک هکتار مساحت دارند، به خدمات هفت گانه از جمله خدمات آموزشی تعلق گیرند که متاسفانه در مدیریت شهری گذشته این مهم انجام نشد و حتی منطقه‌‌‌‌‌ای مثل منطقه ۲۲ که براساس پیش‌‌‌‌بینی طرح جامع و تفصیلی باید بخش عمده فضاهای آموزشی در مقیاس شهر در آنجا تامین می‌‌‌‌‌شد، ‌اکنون برای تامین نیاز آموزشی جمعیت ۱۵۰ هزار نفری خود هم دچار مشکل است، لذا پیشنهاد شد بری رفع این مشکل کمیته‌‌‌ای متشکل از نمایندگان تعدادی از نهادها و سازمان‌‌‌‌‌‌های عضو شورای آموزش و پرورش شهر تهران تشکیل شود تا پس از تبیین مساله، در راستای اجرای قوانین معوق، اقدامات لازم صورت گیرد.

سالاری افزود: اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران نیز در یک اقدام خوب با مشاور طرح تفصیلی قراردادی نوشته است که درخصوص وضعیت املاک و فضاهای آموزشی مطالعات کامل و جامعی مبتنی بر اسناد فرادست انجام شود که این مطالعات انجام و راهکارهایی پیشنهاد شده است.

وی ادامه داد: به موجب مصوبه دولت در بودجه سال ۹۶ و ۹۷، آموزش و پرورش کشور می‌‌‌‌‌تواند به منظور جبران کمبود فضاهای آموزشی نسبت به تبدیل به احسن کردن بخشی از املاک خود که شاخص‌‌‌ها و استانداردهای لازم به این منظور را دارا هستند، اقدام کنند. شهرداری‌‌ها نیز باید از طریق کمیسیون‌‌های ماده ۵ آن را دنبال کنند.

رئیس کمیسیون شهرسازی افزود: لذا درخواست آموزش و پرورش شهر تهران در این خصوص در جلسه اول این کارگروه با حضور اعضای کارگروه از جمله بنده و حق‌‌‌شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران که هر دو عضو شورای آموزش و پرورش شهر تهران هم هستیم، تشکیل شد و مشاور مربوطه گزارشی جامع از وضعیت فضاهای آموزشی موجود در شهر تهران ارائه داد و مقرر شد در جلسات آتی نسبت به پیگیری موارد درخواستی تصمیم‌‌‌‌گیری شود.

سالاری اضافه کرد: براساس مطالعات مشاور پارس بوم (مطالعات سال ۹۳)، تعداد حدود پنج هزار واحد آموزشی در شهر تهران وجود دارد که حدود دو هزار و ۶۰۰ واحد دولتی و حدود دو هزار و ۴۰۰ واحد غیرانتفاعی هستند و از هزار و ۱۵۶ هکتار عرصه فضاهای آموزشی فعلی شهر تهران (براساس آمار سال ۹۳) حدود ۶۰۰۰ هکتار متعلق به آموزش و پرورش شهر تهران است.

وی ادامه داد: متاسفانه در شهر تهران به شدت شاهد عدم عدالت توزیع فضاهای آموزشی هستیم به نحوی که معدود مناطقی مثل منطقه سه سر ریز فضاهای آموزشی دارند و این امر به یک معضل جدی تبدیل شده و در تعدادی از مناطق شاهد فقر جدی فضاهای آموزشی هستیم.

محمد سالاری محمدجواد حق شناس محمد جواد حق شناس محمد جواد حق‌‌شناس
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر