کد خبر: 682565 A

مولاوردی:

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: باید شخصیت هر دانش‌آموز را طوری تربیت کنیم که جامعه پذیر باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شهیندخت مولاوردی در آیین بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان گفت: شعاری که برای این هفته انتخاب شده خانواده دانا و دانش آموزش توانا است. این موضوع در دل خودش مفاهیم و آموزه های زیادی دارد. من بعد از در گذشت دکتر قانعی راد مصاحبه ای از ایشان دیدم که نکات آموزنده ای داشت و به نظرم این مصاحبه خیلی با این مناسبت تناسب دارد این مصاحبه در خصوص تربیت شهروندی بود که نتیجه بحث ایشان این بود که ما در این دنیای پیچیده باید دانش آموزان را برای عصر جهانی آینده آماده کنیم تا در قبال آینده خود مسئولیت داشته باشد.

او تصریح کرد: اگر آینده را بر مبنای علوم در نظر بگیریم و روشهای تربیتی به معنای اجتماعی شدن باشد باید شخصیت هر دانش آموز را طوری تربیت کنیم که جامعه پذیر باشد اما به نظرم کمتر این اتفاق می افتد هر چند با تدابیری که در دستور کار آموزش و پرورش وجود دارد قطعا حرکت های موثری در حال انجام است که در آینده نتیجه آن را خواهیم دید.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمرکز آموزش بر روی پر کردن ذهن دانش آموز و محفوظات آنان است مثل درس خواندن های فردی و تست زندن  که حاصل رقابت های صرف است اما اساسا با بعد پرورشی آموزش و پرورش ما تداخل و تعارض دارد. در حالی که وظیفه آموزش باید پرورش آنان باشد.

مولاوردی بیان کرد: باید تلاشمان را بر این بگذاریم تا ظرفیت های فراوان دانش آموزانمان را بشناسیم. باید به دانش آموزان حق انتخاب دهیم و آنها را وارد تعامل و گفتگو کنیم.

او با بیان اینکه پرورش احساسات و عواطف دانش‌‌آموزان در آموزش و پرورش باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: بذر صلح و دموکراسی باید در خانواده کاشته شود و در مدرسه و دانشگاه برداشت شود. مجموعه این مباحث، فرایندی مشارکتی است که امکان ندارد بدون همکاری خانواده و مدرسه این فرایند صورت گیرد.

وی با اشاره به اهمیت تربیت شهروندی، اظهار کرد: دانش‌آموز با کمک خانواده باید با حقوق خود و دیگران آشنا باشد و سعی کند فرد موثر برای جامعه باشد و نه سربار آن باشد.

مولاوردی بیان کرد: باید بررسی‌های جهانی درباره حقوق شهروندی را بومی کرده و اجرا کنیم؛ آموزش‌های شهروندی جای خود را در آموزش‌های دنیا باز کرده است. در حقوق شهروندی به دنبال پرورش انسان‌هایی هستیم که در جامعه به محیط زیست احترام می ‌گذارند، از رفتارهای خشن می‌پرهیزند و منتقد و منصف هستند البته این فقط وظیفه آموزش و پرورش نیست اما نقش نظام آموزشی نباید نادیده گرفته شود.

وی به ۳ رویکرد درباره آموزش حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: یک مدل برنامه درسی توزیعی است که آموزش شهروندی در برنامه آموزشی توزیع می‌شود؛ روش دوم، تلفیقی است و روش سوم، مستقل است که دروس حقوق شهروندی مستقل ارائه می‌شود؛ متداول‌ترین رویکرد تلفیقی و برخی ترکیبی است. ناگفته نماند یک بحث مهم در چارچوب آموزش شهروندی، آموزش معلمان و مدیران است که باید تخصص لازم را داشته باشد‌.

او  در پایان با اشاره به منشور دانش آموزان گفت: ما منشور دانش آموزان را داریم و خوشحالم که منشور حقوق والدین نیز در حال تدوین است.امیدواریم منشور حقوق فرهنگیان نیز تدوین شود.

حقوق دانش آموز
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر