خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت بهداشت:

۴۲ فوتی و مرگ مغزی بر اثر مصرف الکل/ ۱۶ نفر نابینا و ۱۷۰ نفر دیالیز شدند

asdasd
کد خبر : ۶۷۴۶۶۱

سخنگوی وزارت بهداشت آخرین آمار قربانیان مصرف الکل در کشور را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ایرج حریرچی در نشست خبری این هفته خود با اشاره به اثرات مضر مصرف الکل گفت: میان مصرف الکل و سیروز و نارسایی کبدی و التهاب لوزالمعده حاد و مزمن رابطه تنگاتنگ وجود دارد. همچنین مصرف الکل درایجاد سرطان‌های مختلف مثل لوزالمعده، مری، روده بزرگ، معقد و کبد و سرطان پستان در زنان نقش موثری دارد.

وی افزود: مصرف الکل در بارداری اثرات مخربی در سلامت نوزاد و پیامدهای منفی زیادی دارد. همچنین مصرف الکل احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد. الکل باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و خطر ابتلا به سل افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این ارتباط قوی بین مصرف الکل و ایدز وجود دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شد: مشکلات روانی، جراحات عمدی و غیرعمدی نیز از دیگر تبعات مصرف الکل است و خطر خودکشی و خشونت با مصرف الکل افزایش پیدا می کند. مصرف الکل همسرآزاری را نیز افزایش می‌دهد. تصادفات عمدی و غیر عمدی یا قتل از عوامل مصرف الکل است.

وی یادآور شد: آخرین گزارش‌ها در جهان حاکی از آن است که 57 درصد افراد بالای 15 سال دریک سال گذشته مصرف الکل نداشته‌اند. به عبارت دیگر 43 درصد افراد بالای 15 سال در جهان در یک سال گذشته حداقل یک بار مصرف الکل داشته‌اند. سرانه مصرف الکل در افراد بالای 15 سال از 5.5 لیتر در سال 2005 به 6.4 لیتر در سال 2010 افزایش یافته است و در سال 2016 سطح 6.4 لیتر مانده است. سرانه مصرف هم اکنون 32.8 گرم الکل خالص در روز است که بالاترین سرانه مصرف در کشورهای اروپایی است.

حریرچی افزود: شیوع بالای مصرف الکل تعریف مصرف 60 گرم یا بیشتر حداقل یک نوبت در ماه در سطح دنیا از 22.6 درصد در کل جمعیت کاهش یافته است.

حریرچی در خصوص شیوع مصرف الکل و تاثیر آن در مرگ و میر افراد گفت: مرگ بر اثر مصرف الکل بیش از مرگ و میر ناشی از بیماری‌های مهم و اصلی در جهان است.

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: به دلیل برخی از محدودیت‌ها و ملاحظات فرهنگی مصرف الکل در ایران نسبت به کشورهای جهان پایین‌تر است. اما نسبت به میزان مصرف فرد، مصرف الکل از کشورهای دیگر در ایران بیشتر است.

وی افزود:‌ در ایران 4.9 افراد بالای 18 سال در یک سال سابقه مصرف حداقل یک بار الکل را داشته‌اند و در کل 8.8 درصد جمعیت بالای 18 سال سابقه مصرف الکل را حتی یک بار دارند. علاوه بر این سابقه مصرف مشروبات الکلی در 12 ماه گذشته در 5.7 درصد از جمعیت 15 تا 64 ساله کشور گزارش شده و در این بین مصرف مردان بیش از 10 برابر زنان بوده است. در کل جمعیت این رقم 2.79 درصد است. به عبارتی دیگر 2 میلیون و 101 هزار و 819 نفر در کل کشور حداقل یک بار الکل مصرف کرده‌اند. 623 هزار و 784 نفر به طور مستمر از الکل استفاده می‌کنند. در واقع شیوع مصرف الکل در مردان در سنین 20 تا 29 ساله مجرد، دارای تحصیلات متوسط یا بالا، افراد شاغل یا افراد ساکن در کلانشهرها و افراد با وضعیت اقتصادی و اجتماعی مناسب بیشتر دیده می‌شود.

وی یاد آورشد: اختلال مصرف الکل شامل سوءمصرف و وابستگی به الکل در 96 درصد از افراد بالای 18 سال گزارش شده است. الکل انواع مختلفی دارد که نوع چرب آن معمولاً عوارضی جز مستی ایجاد نمی‌کند و مسمومیت ندارد اما الکل‌های تقلبی بسیار مشکل‌زا هستند و مشکلات حاد جسمانی ایجاد می‌کنند. در ایران به این دلیل که الکل به صورت غیر قانونی از منابع غیر قابل اطمینان تهیه می‌شود ممکن است باعث تولید الکلی غیر از الکل اتیلیک در مشروب شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص خرید و فروش شیشه‌های الکلی برند گفت: سر دسته الکل‌های تقلبی الکل متلیک یا الکل چوب است که از مواد موجود در مواد اولیه مشروبات الکلی مثل چوب متصل به انگور، کشمش یا هسته آنها ایجاد می‌شود، البته الکل متلیک را نمی‌توان از روی طعم و مزه تشخیص داد. این نوع از الکل بسیار خطرناک است و خطرات جانی مثل مرگ و نابینایی دارد. این مشروبات در کارگاه‌های زیرزمینی تولید می‌شود و به اسم مشروب‌های برند به فروش می‌رسد. متاسفانه در کشور شاهد همه‌گیری ناشی از مسمومیت با الکل‌های تقلبی هستیم. مسمومیت از طریق الکل متانول طی چند ساعت مصرف‌کننده را با عوارضی متعدد از جمله ناتوانی‌های جسمی و مرگ مواجه خواهد کرد.

حریرچی در خصوص عوارض مصرف الکل‌های تقلبی گفت: اگرچه مصرف الکل در کشور ما غیر قانونی است اما مانند بسیاری از مواد محرک دیگر به فروش می‌رسد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت بروز مسمومیت از الکل‌های تقلبی باید هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنیم یا با اورژانس تماس بگیریم. البته بعضی افراد به دلیل ترس یا بازخواست شدن از این کار پرهیز می‌کنند که باید به اطلاع برسانم در صورت مراجعه افراد به بیمارستان‌ها به دلیل مسمومیت از الکل‌های تقلبی هیچگونه گزارشی به نهادهای امنیتی داده نمی‌شود و در واقع از ما درخواست هم نشده است.

معاون وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: الکل از طریق معده و دهان بسیار سریع جذب می‌شود و قبل از جذب آن تظاهرات بالینی برای فرد ایجاد نمی‌شود که بتواند اقدام به استفراغ عمدی کند. در مجموع مصرف الکل متلیک باعث علائم شکمی، استفراغ، اختلال بینایی و اغما می‌شود. با توجه به اینکه مصرف‌کنندگان بیشتر از قشر جوان هستند این عوارض جامعه را برای مدت طولانی درگیر می‌کند. گفتنی است عوارض ناشی از مصرف الکل متلیک طی 6 تا 24 ساعت خود را نشان می‌دهد اما علائم ناشی از الکل متلیک با چند ساعت تاخیر بروز پیدا می‌کند.وی افزود: مصرف همزمان الکل و مواد مخدر باعث تشدید اثر هرکدام از آنها می‌شود.

حریرچی در خصوص آمار مسمومیت‌های اخیر بر اثر مصرف الکل اظهار داشت: از 16 شهریور تا 8 مهرماه آمار افرادی که به دلیل مسمومیت بر اثر مصرف الکل‌های تقلبی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند 460 نفر است که بیشتر از استان‌های البرز، کهکیلویه و بویراحمد، فارس، خراسان شمالی و هرمزگان بوده اند. از این تعداد 42 نفر فوت شده‌اند و یا به مرگ مغزی دچار شده‌اند و 93 درصد فوتی‌ها مرد بوده‌اند. جوان‌ترین فوتی به دلیل مصرف الکل یک دختر 19 ساله و مسن‌ترین فرد یک آقا با 57 سال سن بوده است. علاوه بر این 41 درصد از مسمومین در سنین 26 تا 35 سال بوده‌اند و از 460 مسموم 177 نفر بستری شده‌اند و 241 نفر هم مرخص شده‌اند. 42 نفر فوتی و مرگ مغزی و 170 نفر دیالیز شده‌اند. گفتنی است 16 نفر در این میان نابینا شده‌اند.

حریرچی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص داروی تولید داخل بیماران سرطانی و کیفیت پایین آن نسبت به مشابه خارجی آن گفت: کیفیت داروها در آزمایشگاه‌ها اثبات می‌شود و تاثیر ‌آن هم در تحقیقات علمی قابل مطرح کردن است. همانطور که مشاهده می‌کنید تبلیغات مسمومی در خصوص کالاهای ایرانی در فضای مجازی صورت می‌گیرد که داروها هم از این تبلیغات مستثنی نیستند.

وی افزود: مشکل ما در خصوص این موضوع فرهنگی است و منحصر به بیماران هم نیست و پزشکان هم گاهی تبلیغات مسمومی در خصوص داروهای تولید داخل انجام می‌دهند. لازم به ذکر است طبق قانون دارویی که مشابه داخلی آن به تایید وزارت بهداشت رسیده باشد باید تجویز شود و در صورت وجود مشابه داخلی هر دارویی تجویز مشابه خارجی آن طبق قانون مقدور نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد:‌ یکی دیگر از مشکلاتی که در این بین دامنگیر جامعه پزشکی و وزارت بهداشت شده، این است که برخی شرکت‌های واردکننده مراودات مالی دارند و به همین دلیل برخی جهت‌گیری‌ها صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص افزایش آمار درخواست سزارین‌هایی که برای تاریخ‌های خاص مثل 6/6/96 یا 7/7/97 وجود دارد، گفت: سزارین زودرس مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌کند مثل مشکلات جنینی، نارسایی تنفسی یا مشکلات اسکلتی که در سزارین زودرس به وجود می‌آید.موضوع مهم این است که معمولاً در سزارین به طور متوسط افراد دو هفته زودتر از موعد مقرر به دنیا می‌آیند و افرادی که در هفته‌های آخر تصمیم به سزارین زودرس می‌گیرند از رشد استاندارد جنین جلوگیری می‌کنند.

وی افزود: تولد پدیده‌ای 24 ساعته است و اکثریت سزارین‌ها از 9 صبح تا 2 ظهر اتفاق می‌افتد. در تایم‌های به خصوص مثل زمان اخیر 7/7/97 تعداد سزارین‌ها در برخی بیمارستان‌ها به شدت افزایش می‌یابد. به عنوان مثال در یک بیمارستان در شهرستان در 6/5/96، 10 سزارین وجود داشته است، اما در 6/6/96 104سزارین و صددرصد زایمان‌ها در آن روز سزارین بوده است. یک بیمارستان در تهران در 6/5/96، 11 سزارین داشته است اما در 6/6/96، 211 سزارین صورت گرفته است. یعنی در برخی بیمارستان‌ها در تاریخ‌های خاص شاهد افزایش معنادار زایمان به روش سزارین بوده‌ایم. نکته جالب این است که در کشورهای توسعه یافته بیشترین روش زایمان، زایمان طبیعی در منزل است که ماما انجام می‌دهد اما در ایران این را نوعی بی‌فرهنگی قلمداد می‌کنند.

وی در خصوص بیماران اس‌ام‌ای گفت: در وهله اول لازم است بدانیم بیماری اس‌ام‌ای چیست. بیماری اس‌ام‌ای سه نوع دارد؛ نوع صفر آن در دوران جنینی رخ می‌دهد که باعث مرگ در همان دوران جنینی می‌شود. تیپ یک بیماری اس‌ام‌ای که شایع‌ترین آن هم هست نهایتاً تا یک ماهگی خود را نشان می‌دهد. در تیپ یک، بیماران از یک تا دو سالگی فوت می‌کنند. در تیپ دو این بیماری که شدیدتر هم هست مشکلات شدید اسکلتی رخ می‌دهد و افراد نهایتاً تا دو دهه عمر می‌کنند. در تیپ سه بیماری اس‌ام‌ای که خفیف و نادر است فرد دچار اختلال در راه رفتن می‌شود. در مجموع در خصوص داروی استینزارا که برای بیماران اس‌ام‌ای تولید می‌شود باید بگویم این دارو در آمریکا هم تحت پوشش بیمه نیست. در کشورهای اروپایی هم شرایط به همین شکل است. ضمن اینکه اثربخشی طولانی این دارو هنوز مشخص نشده است.

وی تاکید کرد: برخی جهت‌گیری‌های مسموم در خصوص اتفاقات رخ می‌دهد که هدف آنها مشخص است. در اردیبهشت ماه وزیر بهداشت در برنامه نگاه یک حرفی را در خصوص بیماران اس‌ام‌ای مطرح می‌کند اما به محض تجمع بیماران اس‌ام‌ای گفته ایشان به عنوان واکنش به این تجمع تکرار می‌شود و تمام اقدامات دیگر وزیر بهداشت از جمله افتتاح بیمارستان‌های مجهز برای بیماران سوختگی و کودکان، یا سفرهای استانی ایشان زیر سیطره این شایعات می‌رود اما باید بدانیم آقای قاضی‌زاده هاشمی و تیم او با این رفتارها و اقدامات از پای نمی‌نشینند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز