کد خبر: 660833 A

مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک شهرداری تهران خبر داد:

شهرداری تهران در طرحی برای یکپارچگی وسایل نقلیه، قصد به اشتراک‌گذاری دوچرخه در سطح شهر را دارد. یعقوب آزاده‌دل مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک شهرداری تهران معتقد است، از این طرح شاید دیر استقبال شود، اما در نهایت فراگیری مناسبی در بین عموم مردم خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یعقوب آزاده‌دل (مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک شهرداری تهران) درباره اینکه این طرح با چه انگیزه و هدفی برای شهر تهران برنامه‌ریزی شده، گفت: استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل پاک در بسیاری از شهرهای دنیا جا افتاده است. در شهرهای پرترافیک و آلوده دوچرخه می‌تواند یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای جا‌به‌جایی های درون شهری باشد. شهرداری تهران هم با همین رویکرد قصد انجام این طرح را در پایتخت دارد. 

به گفته وی، شهرداری موضوع استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی را از مدت‌ها پیش شروع کرده است. هرچند استقبال پرشوری از این موضوع تاکنون نشده، اما تلاش ما این است تا با پیاده سازی جدی‌تر این طرح افراد بیشتری را هم برای استفاده از دوچرخه جذب کنیم. 

مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک شهرداری تهران درباره اینکه این سازمان برای پیاده‌سازی این طرح از چه نهادهایی کمک گرفته و به هماهنگی با کدام نهادها بیشتر نیاز دارد؟ گفت: این طرح برای پیاده سازی به همکاری همه ارگان‌هایی که در حوزه مدیریت شهری درگیر هستند، نیاز دارد، اما مهمترین این نهاد پلیس راهور ناجا و شهرداری است که نیاز است بیشترین هماهنگی بین این سازمان‌ها انجام شود. 

آزاده‌دل درباره همکاری‌های انجام شده از سوی پلیس راهور به عنوان یکی از دستگاه‌های مهم در اجرای این طرح گفت: پلیس در موضوع گواهینامه همکاری لازم را با ما داشته است. با توجه به اینکه دوچرخه وسیله نقلیه محسوب می‌شود، اما در حال حاضر نیازی به اخذ گواهینامه برای استفاده از آن نیست. در موضوع تصادف هم تکلیف روشن شده و اگر برخوردی انجام شود، پلیس با توجه به کروکی مقصر را شناسایی و معرفی می‌کند. پلیس درباره استفاده از مسیرها، جانمایی و همینطور آموزش همکاری‌های لازم را با ما داشته است. 

به گفته مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک شهرداری تهران موفقیت این طرح نیازمند آن است که روند اجرا آهسته و البته پیوسته باشد، چرا که در همه جای دنیا هم روند همین است.

وی تصریح کرد: شاید گاهی نیاز باشد که یک شتابنده‌هایی برای افزایش سرعت به وجود آید، اما به عقیده من شرایط اجتماعی و سیاسی درحال‌حاضر به گونه‌ای نیست که چنین اتفاقی رخ دهد. با این حال سرعتی که در حال حاضر داریم، سرعت قابل قبولی است. 

آزاده‌دل شهرداری با اشاره به سیاست‌های تشویقی برای اجرای هرچه موفق‌تر این طرح گفت: در حال حاضر روی سه گروه دانشجویی، دانش‌آموزی و معلمی تمرکز کرده‌ایم و سیاست های تشویقی برای این سه گروه در نظر داریم. تسهیلاتی مانند پارکینگ، چرخ‌بند و ... برای استفاده این گروه از دوچرخه‌های اشتراکی در نظر گرفته شده است که امیدواریم در آینده افزایش پیدا کند. 

او همچنین با اشاره به نمایشگاه تخصصی دوچرخه شهری که از تاریخ ۶ تا ۸ شهریور در محل نمایشگاه‌های کانون و پرورش فکری در خیابان حجاب برگزار می‌شود، گفت: سازمان شهرداری در این نمایشگاه از دستاوردها و برنامه‌هایی که تاکنون در این حوزه اجرایی کرده رونمایی می‌کند و علاوه بر آن شرکت‌هایی در این نمایشگاه حضور دارند که در زمینه ساخت و فروش دوچرخه‌های اشتراکی فعالیت داشته‌اند و قرار است؛ بخشی از این محصولات را با تخفیف‌های ویژه به مشتریان ارائه کنند، ضمن اینکه خدماتی هم در این نمایشگاه به بازدید کنندگان ارائه می‌شود.

مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک شهرداری تهران
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر