کد خبر: 659034 A

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی:

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تاکید کرد: با اتمام تالیف کتاب‌های پایه دوازدهم، تا سال ۱۴۰۰ کتاب جدیدالتالیفی نخواهیم داشت.

به گزارش ایلنا، حیدر تورانی در شورای هماهنگی بررسی پیش‌‌‌نویس زیرنظام «برنامه درسی ملی» با اشاره به تاثیرپذیری همه بخش‌های وزارت آموزش و پرورش از برنامه‌های سازمان پژوهش گفت: مصرف‌‌‌کننده اصلی تولیدات سازمان پژوهش، همه بخش‌های وزارت آموزش و پرورش هستند؛ لذا برای موفقیت برنامه‌ها نیاز به هماهنگی، مشارکت و هم‌‌‌‌‌افزایی همه بخش‌‌ها است.

وی اضافه کرد: در این راستا سه استراتژی مهم ماندگاری، انطباق بسته آموزشی با سند تحول و پایدارسازی کتاب درسی دنبال می‌شود که این سه استراتژی با سه راهبرد مرزگستری، چابُک سازی و سیاست چند تالیفی محقق می‌شود.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی آموزشی در تشریح دلایل انتخاب این استراتژی‌ها اظهار داشت: از سال ۹۰ که نظام آموزشی ۳-۳-۶ با شتاب مورد تصویب قرار گرفت مقرر شد، سازمان پژوهش و برنامه‌‌‌ریزی آموزشی هر سال نسبت به تغییر و همسوسازی محتوای کتب درسی دو پایه تحصیلی اقدام کند. لذا در سال اول هم سوسازی کتاب‌های درسی پایه اول و تالیف کتب پایه ششم، در راستای اهداف سند تحول در دستور کار قرار گرفت و از آن پس هر سال کتاب‌های درسی دو پایه تحصیلی همسو با سند تحول تغییر یافت و امسال با تالیف کتاب‌‌‌‌‌های پایه دوازدهم این اقدام به پایان می‌‌‌رسد و تا سال ۱۴۰۰ کتاب جدید التألیفی نخواهیم داشت.

تورانی با تاکید بر ضرورت نقد و بررسی محتوای کتاب‌‌‌‌ها در جلسات مختلف کارشناسان و صاحبنظران تصریح کرد: چون مشخص شد برخی تولیدات با اهداف و راهبردهای سند تحول منطبق نیست، لذا بر آن شدیم تا ماندگاری محتوا، انطباق بسته آموزشی و پایداری کتاب درسی را در دستورکار قرار دهیم.

وی با تشبیه اقدامات سازمان پژوهش به یک تیم کوهنوردی خاطرنشان کرد: ما همه یک تیم هستیم. در مسابقات تیمی، نتیجه مسابقه را نفر «آخر» تعیین می‌‌‌کند، زیرا نفرات «پیشگام» باید صبر کنند تا آخرین نفر هم برسد، آنگاه پرچم پر افتخار فتح قله را به نام تیم برافرازند.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی آموزشی با اشاره به ضرورت هماهنگی در تدوین و اجرای شش زیر نظام سند تحول، ابراز داشت: باید کارها را از آغاز «درست» انجام داد. اگر شما که مصرف‌‌‌‌کنندگان واقعی محصولات تولیدی سازمان پژوهش هستید، از ابتدا در تدوین برنامه‌‌‌‌ها حضور داشته و بر اجرای آن همت بگمارید، یقینا موفق‌‌‌‌تر خواهد بود. بدون حضور و کمک شما برنامه‌‌‌ها به سرانجام درستی نمی‌‌‌‌رسد. معلم یا مدیر ناآگاه و آموزش ندیده و توجیه نشده بهترین محتوا را ضایع می‌‌‌کند. اما معلم با تجربه و آگاه با تکیه بر دانش خود می‌‌‌‌تواند نقایص احتمالی کتاب را جبران کند. لذا باید همه عناصر این سیستم به گونه معقول و منطقی به هم گره بخورد، تا سیستم بتواند در جهت اهداف تعیین شده حرکت کند.

تورانی به حاضران توصیه کرد: خودتان را دست کم نگیرید. ما بازوان اجرایی و ترجمان سیاست‌‌‌های وزیر هستیم. لذا دست در دست هم نهیم به مهر/ میهن خویش را کنیم آباد.

وزارت آموزش و پرورش
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر