کد خبر: 657189 A

بطحائی خبر داد:

وزیر آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه پیش‌نویس لایحه نظام رتبه‌بندی به زودی تحویل دولت می‌شود، گفت: در راستای ایجاد تحول و تفویض اختیار به مدارس از مهرماه ۹۷بخشی از ساعات تدریس را در اختیار مدرسه و معلم قرار می دهیم تا در سه سال دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه مدیر و مربی پرورشی در هفته به مدت دو ساعت مهارتهای اجتماعی را به دانش آموزان بیاموزند.

به گزارش ایلنا، شامگاه دیروز سید محمد بطحایی در سفر به استان خراسان رضوی با حضور در آئین نکوداشت یکصدمین سالگرد تأسیس آموزش و پرورش گناباد که با حضور جمعی کثیری از اقشار مختلف مردم از جمله فرهنگیان و همچنین تعدادی از خیرین مدرسه ساز در  دبیرستان خیرساز محمودیه شماره ۱۸خیامی گناباد برگزار شد، اظهار کرد: این جشن، تکریم فرهنگ در منطقه فرهنگ خیز گناباد است ومن چنین برنامه ارزشمندی را به همه فرهنگیان تبریک می گویم.

وی افزود: تاریخ و تمدن ایران اسلامی  بخشی از فرهنگ خود رامدیون این منطقه است.

بطحایی تفاوت موجود بین خیلی از کشورها را ناشی از تفاوت  در آموزش و پرورش عمومی آنها دانست و تصریح کرد: با توجه  به  پشتوانه های عظیم علمی و فرهنگی کشور، اگر روزی آرزو کنیم که مشکلات کاهش پیدا کند، جایی که باید این آرزو محقق شود مدرسه است.

وی شکل و شمایل فردای کشور را منوط به برنامه های امروز آموزش و پرورش در مدارس برشمرد و خاطرنشان کرد: شایستگی‌های آموزش و پرورش ما خیلی بیشتر از آنچه امروز وجود دارد، است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: پاسخ این سوال که آموزش و پرورش ما چگونه باید باشد که هم دنیای آباد  و آخرتی آباد را برای دانش آموزان به ارمغان بیاورد؟ جواب آن در سند تحول آمده است، بنابراین برای تحقق کامل آن باید تلاش کنیم.

وی ادامه داد: شهدا و ایثارگران و همه کسانی که جان و مال خود را برای این مملکت دادند هدفشان ترسیم آینده‌ای روشن برای کشور بود تا مبادا مشکلات امروز در کشور به وجود آید.

عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: اگر آنچه درسند تحول ترسیم شده محقق شود کشور به افق روشنی خواهد رسید اما متأسفانه علیرغم پیشینه‌های فرهنگی هنوز تا تحقق اهدافمان فاصله داریم.

وی گفت: هنوز معلمان ما در گیر مسایل و مشکلات معیشتی هستند این در حالی است که تمام امید جامعه برای توسعه و پیشرفت کشور  به آنهاست.

بطحایی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته بعد از انقلاب اسلامیگفت: اما مشکلات باقی است ودلیلش این است که مسئولین وقت تنها به افق نگاه می کرده‌اند اما حرکتی برای رسیدن به افق انجام ندادند.

وی افزود: وقتی از تبدیل مدرسه به محل زندگی دانش‌آموز حرف می زنیم دیگر دانش آموز نباید دلهره رفتن به مدرسه را داشته باشد و یادگیری باید در دانش آموز شادی و نشاط ایجاد کند بنابراین هرچه شادی و نشاط را در مدرسه از بچه‌ها می گیرد باید حذف کرد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در دولت دوازدهم باحذف آزمونهای دوره ابتدایی اولین قدم عملی در تغییر مسیر تعلیم وتربیت برداشتیم، کودکان نیازی به کتاب های کمک آموزشی ندارند و اجازه دهیم معلم در مورد موضوعات مختلف اجتماعی صحبت کنند، دانش آموزان  باید مدارا کردن، عشق ورزیدن، علاقه مندی،دستگیری دیگران، ایثار  وسایر مولفه‌ها و مهارت ها ی تربیتی را در مدرسه تمرین کنند، متاسفانه با سیطره آموزشی این اهداف مهم یا کم رنگ شده یا کنار گذاشته شده اند.

وی ادامه داد: هرچند عوامل مختلفی در بروز ناهنجاری‌های اجتماعی دخیل است امایکی از دلایل شلوغی کلانتری‌ها و راهروهای دادگستریها عدم مهارت آموزی دانش آموزان در مدرسه است.

عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: معلمی که مجبور است برای گذران زندگی شغل دوم داشته باشد چنان که باید در تربیت  دانش آموزان موفق نخواهد شد.

وی افزود:نگاه نابجایی یک معلم به یک دانش آموز ممکن است تا سال ها روی شخصیت دانش آموز تاثیر گذار باشد در صورتی بروز خطا در سایرصنوف چنین اثر ماندگاری ندارد.

بطحایی اظهار کرد: در راستای ایجاد تحول و تفویض اختیار به مدارس از مهرماه ۹۷بخشی از ساعات تدریس را در اختیار مدرسه و معلم قرار می دهیم تا در سه سال دوم ابتدایی و دوره اول  متوسطه مدیر و مربی پرورشی در هفته به مدت دو ساعت مهارتهای اجتماعی را به دانش آموزان  بیاموزند، مربی پرورشی نباید در مدرسه تنها مشغول انجام مناسبات باشد بلکه فرصت پرداختن به سایر امور اجتماعی را نیز داشته باشد.

وی ارتقا سطح مهارت های معلمان در راستای اجرای سند تحول را خیلی مهم برشمرد و افزود: البته علیرغم همه مشکلات معلم باید مطالعه داشته باشد و اطلاعاتش به روز باشد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال تحصیلی جدید گام جدی در تحول مدارس خواهیم برداشت و به مدارس تفویض اختیار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به لطف خداوند لایحه رتبه بندی را آماده کردیم و به دولت تحویل می دهیم و مجلس شورای اسلامی نیز منتظر این لایحه است البته باید بدانیم رتبه‌بندی تنها افزایش حقوق نیست بلکه ارتقای صلاحیت ها را نیز در پی خواهد داشت.

بطحایی اظهار کرد: اصلاح وضعیت فعلی آموزش و پرورش نیاز به صبر، نقشه و مدل دارد اما نباید احساسی و هیجانی تصمیم گرفت و باید پازلها را به شکل صحیح درکنار هم قرار دهیم تا مشکلات  رفع شود،به عنوان یک معلم باتجربه میگویم معلمی مهم است البته اگر علاقه و انگیزه کافی وجود داشته باشد.

در این مراسم از تمبر و پوستر یادبود یکصدمین سال تأسیس آموزش و پرورش گناباد با حضور وزیر رونمایی شد.

آموزش و پرورش دانش آموزان دولت لایحه مدرسه
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر