کد خبر: 655663 A

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تشبیه سند تحول بنیادین به نقشه‌ای برای ایجاد ساختار جدید نظام تعلیم و تربیت تاکید کرد: آخرین مرحله تدوین سند یعنی تصویب زیرنظام‌ها انجام شد و هم اکنون زیرنظام‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آماده اجراست.

به گزارش ایلنا، مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در مراسم آغازین پنجمین دوره اردوی آموزشی، فرهنگی و مهارتی حیات طیبه در پردیس شهید بهشتی مشهد، ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با سند تحول بنیادین، گفت: رهبر معظم انقلاب به عنوان یک کارشناس خبره در حوزه تعلیم و تربیت و فرهنگ، از این سند دفاع و از آن با تعابیری مانند افتخارآمیز، پیشرو و جامع یاد می‌کنند، پس همه ما باید تلاش کنیم که این سند را عملیاتی سازیم.

وی با تشبیه سند تحول بنیادین به نقشه‌ای برای ایجاد ساختار جدید نظام تعلیم و تربیت، اظهار داشت: آخرین مرحله تدوین سند یعنی تصویب زیرنظام ها انجام شد و هم اکنون زیرنظام‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آماده اجراست.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه برای حضور در صحنه تحول آفرینی در آموزش و پرورش باید به چند پیش فرض مهم توجه کنیم، تصریح کرد: اولین پیش فرض این است که آموزش و پرورش موجود علی‌رغم همه زحمات و تلاش‌های دست اندرکاران آن، با کاستی‌ها و چالش‌هایی روبه‌رو است.

نوید ادهم افزود: دومین پیش فرض این است که اگر در پی نظام تعلیم و تربیت مطلوب هستیم باید در گذشته به دنبال آن نگردیم، بلکه ضمن احترام به تجربیات گذشته، بیشتر به آینده توجه کنیم.

وی سومین پیش فرض لازم برای ورود به صحنه تحول آفرینی در آموزش و پرورش را بازخوانی و بازمدیریت همه مؤلفه‌های آموزش و پرورش عنوان و خاطرنشان کرد: مؤلفه‌های معلمی، شیوه‌های تدریس، شیوه های ارزیابی و... همه باید بازخوانی و بازتولید شوند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه در مجموعه مؤلفه‌های مرتبط با تعلیم و تربیت، دو مؤلفه مدیران و معلمان نقش کلیدی دارند، ابراز داشت: معلمان اصلی‌‌‌ترین نقش را در تحول‌‌‌‌آفرینی دارند و اگر شایستگی‌های لازم، در معلمان تجلی پیدا کند، تحول رخ خواهد داد.

نوید ادهم با ذکر اینکه باید برای تمام مراحل معلمی، از فرایند جذب معلم تا بازنشستگی او تدابیری اندیشیده شود، ابراز داشت: یکی از مهمترین این تدابیر، تأسیس دانشگاه فرهنگیان است.

وی با اعلام اینکه نام دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه تربیت معلم تغییر خواهد کرد، بیان کرد: پیشنهاد این تغییر نام به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده و درصورت تصویب این شورا، نهایی خواهد شد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه جذب مطلوب، آموزش مطلوب و تربیت مطلوب از وظایف دانشگاه فرهنگیان است، یادآور شد: صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت امید بسیاری به این دانشگاه بسته‌اند؛ اگر مدیران، استادان و کارشناسان این دانشگاه مأموریت گرا، اهداف سند تحول بنیادین را در فرهنگ سازمانی خود نهادینه کنند می توانیم امیدوار باشیم که تحول رخ خواهد داد.

نوید ادهم اضافه کرد: یکی از خطرات در انتظار سند تحول بنیادین نیز این است که معلمان بخواهند با اندیشه و باور دیروز با این سند روبه‌رو شوند.

وی با تأکید بر اینکه اگر می خواهید درباره سند تحول بنیادین سخن بگویید در فضای معرفتی آن صحبت کنید، عنوان کرد: بسیاری از مفاهیم مانند شایستگی‌ها، ساحت‌های شش‌گانه و... قبلاً در حوزه تعلیم و تربیت مطرح نبوده است؛ بعضی از مفاهیم مانند معلم، مدرسه و... نیز تغییر معنایی داشته‌اند؛ به این معنا که مفهومی که درسند تحول مد نظر است با مفاهیم پیشین تفاوت دارد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به موضوع مهدویت، گفت: هنگامی که از مهدویت حرف می‌زنیم در واقع از آینده سخن می‌گوییم، باید به موضوع مهدویت با دید قرآنی و آینده پژوهانه نگاه کرد.

نوید ادهم با بیان اینکه همه ادیان الهی معتقدند که جهان در آینده یک منجی الهی و آسمانی دارد، اظهار داشت: برقراری حکومت جهانی دینی، حاکمیت عدالت همگانی و فراگیری آرامش و رفاه از دیگر ویژگی‌هایی است که توسط ادیان الهی برای آینده ذکر شده است؛ اگر آموزش و پرورش می‌خواهد شهروندانی برای آینده تربیت کند باید به این آموزه‌ها توجه کند و دانش‌آموزانی را پرورش دهد که به این موارد معتقد باشند.

وی با اشاره به برخی ویژگی‌ها و دلالت‌های تربیتی مهدویت، مواردی مانند جهانی شدن مکتب اسلام، حاکمیت دین و ارزش‌های الهی، عقلانیت و عقل گرایی، و اخلاق مداری را از جمله این ویژگی‌ها ذکر کرد.

مهدی نوید ادهم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر