کد خبر: 628030 A

معاون شهردار برای دفاع از طرحش به شورا آمد؛

پورسیدآقایی گفت: در طرح جدید ترافیک، با تدبیری که در شورای ترافیک تهران پیگیری کردیم، به جای ممنوعیت تردد این نوع ناوگان، محدودیت قیمتی اعمال کردیم و هم‌اکنون ناوگان کامیونت برای تردد در ساعات غیراوج، تخفیف قابل ملاحظه دریافت می‌کنند. لذا به این شکل امکان مدیریت رفتار ترافیکی ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن پورسیدآقایی (معاون حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران) در جریان شصت و هفتمین جلسه شورای شهر، گزارشی از نتایج طرح جدید ترافیک ارایه داد.

معاون شهردار با بیان اینکه نمودارهای برگرفته از سیستم ثبت وقایع ترافیکی شهر به خوبی نشان می‌دهد، گفت: در سه هفته‌ی بعد از اجرای طرح جدید، به طور مشهود، کاهش ازدحام و کاهش حجم تردد در ساعات اوج صبح و عصر را شاهد هستیم و همان‌طور که ازجمله اهداف طرح جدید بود، توانسته‌ایم ترافیک را به ساعات غیراوج یعنی ۱۰ تا ۱۶ که قیمت ارزان‌تری برای آن در نظر گرفته شده، هدایت کنیم.

وی ادامه داد: در معابر مختلفی که نمودارهای متوسط زمان سفر آنها استخراج شده و در گزارش آمده است، شاهد هستیم که قله‌های نمودار کوتاه‌تر شده است؛ یعنی زمان سر کمتر و ترافیک روان‌تر شده است. به خصوی در این زمینه روزهای ۲۳ تا ۲۶ اردیبهشت را بررسی کرده‌ایم که نمایشگاه کتاب تمام شده بود و ماه رمضان نیز هنوز آغاز نشده بود؛ تا اثرات متغیرهای دیگر تا حد خوبی حذف شده باشد و مطمئن باشیم که تغییرات مربوط به طرح ترافیک جدید است.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه ارزیابی صورت گرفته توسط آزمایشگاه تحقیقات ترافیک دانشگاه علم و صنعت نشان می‌دهد که در اوج صبح و در اوج عصر، درصد ازدحام ترافیک کاهش یافته است، افزود: این مطالعه برحسب داده‌های استخراج شده از نقشه‌های گوگل انجام شده است. در دو هفته‌ای که مقایسه انجام شده، میانگین درصد ازدحام اوج صبح از ۴.۳۰ درصد به ۳.۳۲ درصد رسیده است و در ساعات اوج عصر نیز این عدد از ۱۰.۷۱ به ۶.۸۲ رسیده است.

وی ادامه داد: تحلیل نمودارها نشان می‌دهد که علاوه بر کاهش زمان سفر، با کاهش تغییرات زمان سفر بین ماکزیمم و مینیمم متوسط زمان سفر و همچنین کاهش زمان سفر در بزرگراه‌های مرز زوج و فرد نیز روبه‌رو هستیم.  گزارش‌هایی که مستند به سیستم GPS اتوبوس‌ها است، نشان می‌دهد در خطوطی که به هر نحوی در بخشی از محدوده طرح ترافیک تردد دارند، زمان سفر به میزان محسوسی کاهش یافته و تقاضا افزایش یافته است. به‌طور متوسط شاهد ۳ درصد کاهش زمان سفر در مجموع این اتوبوس‌ها هستیم و در موارد زیادی تقاضا برای اعزام اتوبوس فراتر از زمان‌بندی مقرر هم داشته‌ایم.

پورسیدآقایی در رابطه با قیمت هم تصریح کرد: متوسط پرداختی بابت مجوزهای روزانه طرح ترافیک که در سال ۹۶ حدود ۲۹۹۰۰ تومان بود، در این روزهایی که از اجرای طرح ترافیک جدید می‌گذرد، به ۱۸۷۰۰ تومان رسیده است؛ یعنی برای مصرف‌کنندگانی که تردد قانون‌مند روزانه داشته باشند، هزینه تردد ۳۸ درصد ارزان شده است. یکی از توفیقات بزرگ طرح ترافیک جدید این بوده که در همین شش ماه توانسته است بسیاری از شهروندان را به اخذ معاینه فنی برتر ترغیب کند. درنظر گرفتن تخفیف ۲۰ درصدی برای کسانی که معاینه فنی برتر اخذ کنند، باعث شده که تاکنون نزدیک به ۹۲ هزار خودرو ضمن مراجعه به مراکز، موفق به دریافت معاینه فنی برتر شوند.

معاون شهردار با بیان اینکه گزارش‌های تردد نشان می‌دهد که در بین خودروهایی که در مدت اخیر در محدوده طرح ترافیک تردد داشته‌اند، تعداد خودروهایی که معاینه فنی برتر گرفته‌اند، چهار برابر خودروهایی بوده که فقط معاینه فنی عادی دارند، افزود: واضح است که این تحول در بلندمدت می‌تواند در کاهش آلودگی هوا سهم بسزایی داشته باشد. تا دیروز نزدیک به ۲۴۸ هزار شخص حقیقی و بیش از ۱۱ هزار شخص حقوقی در سامانه «تهران من» ثبت‌نام کردند و بالغ بر ۲۴۹ هزار خودرو در این سامانه ثبت مشخصات شده است. کل مبلغ واریزی تا دیروز به ۴۲ میلیارد تومان رسید که به مراتب کمتر از زمان مشابه سال قبل است و همین مقایسه به خوبی نشان می‌دهد که هدف ما در طرح ترافیک جدید، کسب درآمد بیشتر نبوده و نیست، بلکه مدیریت بهتر ترافیک شهر بوده است.

وی ادامه داد: در مجموع ۹۸ دوربین جدید و تعویض‌‌شده در ورودی‌ها و ۵۹ دوربین در خروجی‌ها اضافه شد و بر روی تک‌تک دوربین‌ها کالیبراسیون مجدد انجام گرفت. طرح ترافیک جدید با برابر کردن قیمت‌ها بین خودروهای عموم مردم با ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و دولتی، عملا یک گام بزرگ بی‌سابقه در جهت رفع تبعیض و ایجاد عدالت اجتماعی برداشته است. شکل جدید اجرای طرح ترافیک، ابزار کارآمدی برای مدیریت ترافیک و آلودگی هوا فراهم کرده است.

معاون شهردار با بیان اینکه  طرح جدید، ابزار لازم برای ساماندهی بخشی از ناوگان حمل و نقل عمومی که خارج از نظارت شهرداری است را فراهم کرده است، ادامه داد: توانستیم  باربرگ را اجرایی کنیم. در طرح جدید ترافیک، با تدبیری که در شورای ترافیک تهران پیگیری کردیم، به جای ممنوعیت تردد این نوع ناوگان، محدودیت قیمتی اعمال کردیم و هم‌اکنون ناوگان کامیونت برای تردد در ساعات غیراوج، تخفیف قابل ملاحظه دریافت می‌کنند. لذا به این شکل امکان مدیریت رفتار ترافیکی ایجاد شد.

وی در انتها خاطرنشان کرد: از شورای شهر و راهور تشکر می‌کنم، می‌دانم چقدر به شما فشار وارد اما ریسک شما جواب داد و اکنون شاهد نتایج درخشان طرح هستیم.

شورای شهر تهران محسن پورسیدآقایی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر