کد خبر: 618424 A

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران:

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با بیان اینکه در گذشته به دلیل بی توجهی مهندسان ناظر و دستگاه‌های نظارتی شاهد احداث پله و اختلاف سطح در معابر بودیم، از اجرای طرح جدید مناسب سازی پیاده روها خبر داد و گفت: قرار است در گام اول به صورت ضربتی معابر نامناسب را شناسایی و اصلاح کنیم، ضمن اینکه به مناطق ابلاغ کردیم تا با نظارت دقیق از ایجاد هرگونه پله یا رمپ داخل پیاده روها جلوگیری کنند.

به گزارش ایلنا، سیدحمید موسوی با اشاره به برنامه‌‌ریزی‌های مدیریت شهری در راستای مناسب‌سازی پیاده‌روهای پایتخت گفت: متاسفانه به دلیل شیب طبیعی بیشتر معابر به ویژه در جهت شمال به جنوب و عدم توجه به کد ارتفاعی هر پلاک، در سال‌‌های گذشته شاهد احداث پله و اختلاف سطح در معابر بودیم. این موضوع از یک طرف موجب اغتشاش در منظر شهری شده است و از طرف دیگر به دلیل ایجاد اشکال برای تردد افراد ناتوان و جا به جایی وسایلی مانند کالسکه به هیچ عنوان با مبانی مناسب سازی همخوانی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه قرارگرفتن بخشی از رمپ پارکینگ داخل معابر از دیگر مشکلات پیاده‌‌‌روهای تهران است که می‌‌تواند در بسیاری از موارد خطرآفرین باشد، اظهار داشت: برای جلوگیری از این موارد در گذشته بخشنامه‌‌‌هایی به مناطق ابلاغ شد، اما به دلیل بی‌توجهی مهندس ناظر و البته دستگاه‌‌‌های نظارتی در برخی از موارد شاهد بروز بی‌‌‌قانونی بوده‌‌ایم.  

مدیرکل معماری و ساختمان شهر تهران با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در راستای مناسب‌‌سازی پیاده‌‌‌‌روهای پایتخت تصریح کرد: قرار است در گام اول به صورت ضربتی به این موضوع ورود پیدا کرده و بسیاری از معابر را از این حیث مناسب‌سازی کنیم، ضمن اینکه به مناطق ابلاغ کردیم تا با نظارت دقیق از ایجاد هرگونه پله یا رمپ داخل پیاده‌‌روها جلوگیری کنند. 

موسوی ادامه داد: در گام دوم از مهندسان ناظر خواستیم تا موارد رقوم ارتفاعی در زیرزمین و همکف را از مراحل اولیه تا پایان کار به طور کامل رصد و گزارش کنند تا در نهایت شهرداری در عمل انجام شده قرار نگیرد. در آخر نیز صدور پایان کار منوط است به تایید ویژه مهندس ناظر مبنی بر اینکه هیچ پله‌‌‌ای داخل گذر ایجاد نشود و هیچ رمپی داخل معبر امتداد پیدا نکند.  

وی در ادامه به اصلاح پیاده‌روهای برخی از معابر اصلی و پرتردد شهر توسط پیمانکاران شهرداری تهران پرداخت و خاطرنشان کرد: در این خصوص از آنجا که نگاه مناسب‌سازی حاکم نیست، در برخی از موارد نظر مدیریت شهری تامین نمی‌شود. به همین دلیل بنا شد کمیته‌ای با حضور نمایندگان معاونت فنی و عمران، حمل و نقل و ترافیک و شهرسازی و معماری تشکیل شود تا در مرحله اول یک سری معابر شناسایی و در مرحله بعد پروفیل طولی و کدهای ارتفاعی املاک اصلاح شوند.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با اشاره به برنامه مدیریت شهری برای برخورد با تخلفاتی که در سال‌های گذشته صورت گرفته است، ابراز داشت: در خصوص رمپ‌‌هایی که داخل معابر امتداد پیدا می‌‌کنند، متاسفانه در حال حاضر با یک عمل انجام شده روبه‌رو هستیم؛ به این معنا که با توجه به مشکل پارکینگ در تهران اگر دستور حذف رمپ‌ها را بدهیم به نوعی مشکل موجود تشدید و ملک نیز دچار مشکل می‌شود. به همین دلیل به دنبال آن هستیم تا برای هر کدام از این موارد دستورالعمل‌های اصلاحی خاص خود را تعریف کنیم، به طور مثال در مواردی با نرده می‌توان فضای پیاده‌رو را امن کرد.

موسوی افزود: با توجه به اینکه بخشنامه‌های لازم در گذشته صادر شده، تلاش ما این است که حساسیت‌‌های بین دستگاهی را افزایش دهیم و به طور مستمر بر اجرای قانون نظارت داشته باشیم تا در نهایت به اهداف شهر دوستدار کودک نزدیک شویم. 

شهرداری تهران
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر