خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا بررسی شد:

آیا امسال هم از اتوبوس‌های درون‌شهری برای انتقال زوار اربعین استفاده می‌شود؟

آیا امسال هم از اتوبوس‌های درون‌شهری برای انتقال زوار اربعین استفاده می‌شود؟

دبیر کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین گفت: یکی از مشکلات ما برای اربعین کمبود ناوگان است. تلاش کرده‌ایم که از ظرفیت بقیه سازمان‌ها و ارگان‌ها مثل وزارت نفت، ارتش یا وزارت صمت استفاده کنیم.همچنین تلاش شده است که از ظرفیت مناطق آزاد استفاده شود و یا از کشورهای دیگر ناوگان تأمین کنیم.

«رضا نفیسی» دبیر کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این پرسش که آیا امسال نیز از ناوگان حمل و نقل درون شهری برای جابه‌جایی زوار اربعین استفاده خواهد شد؟ گفت: اتوبوس‌های داخل شهری برای مسیرهای برون‌شهری استفاده نشده‌اند، بلکه برای مسیرهای داخل پایانه از پل زائر تا مهران یا طرف دیگر مرز مورد استفاده بوده‌اند. امسال نیز احتمالا با همین سیاست مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

وی توضیح داد: اتوبوس‌های درون‌شهری اجازه تردد در مسیرهای برون شهری را برای جابه‌جایی مسافر ندارند؛ با توجه به امکاناتی که این وسایل نقلیه دارند، گیربوکس‌ها، سرعت پایین و ناامنی‌شان معمولاً برای جابه‌جایی استفاده نمی‌شوند، پلیس هم اجازه تردد به آن‌ها نمی‌دهد. 

او بیان کرد: یکی از مشکلات ما برای اربعین  کمبود ناوگان است. تلاش کرده‌ایم که از ظرفیت بقیه سازمان‌ها و ارگان‌ها مثل وزارت نفت، ارتش یا وزارت صمت استفاده کنیم.همچنین تلاش شده است که از ظرفیت مناطق آزاد استفاده شود و یا از کشورهای دیگر ناوگان تأمین کنیم.

نفیسی گفت: با این حال کمبود اتوبوس داریم و بعضی از این ایام  به‌خصوص روزهای پیک اربعین که حجم بسیار زیادی از زوار می‌آیند، باید برنامه ریزی و پیش بینی دقیقی صورت پذیرد که با مشکلات کمتری مواجه شویم که بحمدالله در سالیان اخیر این مساله به خوبی مدیریت شده است.

 دبیر کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین اضافه کرد: در حال به دنبال استفاده از ظرفیت بخش ریلی و هواییما نیز هستیم. ما سال گذشته نیز اینگونه برنامه‌ریزی کردیم که ساکنان بخش‌های شرقی کشور با هواپیما به فرودگاه‌های غرب کشور منتقل شوند. مثلا فردی که از مشهد مسافرت می‌کند به جای اینکه از راه زمینی به غرب برسد، ظرفیت اتوبوس ما را اشغال کند و زمان زیادی تلف شود از طریق هوایی به شهرهای غربی برسد.

نفیسی افزود: در بخش ریلی هم به همین ترتیب؛ یعنی تلاش کرده‌ایم که مسیرهایی مثل مشهد به سمت خرمشهر و مشهد به کرمانشاه را بیشتر فعال کنیم تا زوار در مسیرهای طولانی با حمل و نقل ریلی و در مسیرهای کوتاه‌تر توسط اتوبوس‌ جابه‌جا شوند. 

وی مطرح کرد: یکی از پیشنهادهای ما -که سال گذشته هم اجرا شد- این بود که از ظرفیت نقلیه شخصی استفاده شود.

نفیسی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از خودروی شخصی باعث ترافیک نمی‌شود؟ گفت: زیرساخت‌ها خیلی خوب شده‌اند. زمانی بود که اگر می‌خواستید از ایلام به مهران بروید، ۱۰ تا ۱۲ ساعت گیر می‌کردید. الان چهارخطه شده و دیگر مشکلی نیست. سریع می‌توانید رفت و آمد کنید. یعنی سعی شده مشکل محورهای مواصلاتی رفع شود و سرویس خوبی به هموطنان ارایه شود.رانندگان نیز باید به نوبه خود با رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی وسیله نقلیه را کنترل کنند، در حالت خستگی نرانند، در مجتمع‌های که برایشان تدارک دیده‌ایم و موکب‌های موجود قدری بایستند، استراحت کنند و بعد با خیال آسوده به راه بیفتند، با سرعت ۱۲۰ کیلومتر نرانند و  به پویش «نه به تصادف»  و «شیش دونگ برانیم»  بپیوندند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی  درباره ماجرای درخواست رویالتی (حق‌ پروار) در فرودگاه نجف گفت: آنگونه که دوستان بخش هوایی ما می‌گفتند، فرودگاه نجف به ازای هر هواپیما دو هزار دلار رویالتی دریافت می‌کند که این موضوع از طریق وزارت اموز خارجه در حال رایزنی است.

نفیسی اضافه کرد: پیش فروش بلیت‌ها در بخش جاده‌ای و هوایی از ۲۵ تیر  و در بخش ریلی از تاریخ ۲۴ تیر آغاز خواهد شد و پروازهای چار‌تری و سرویس‌های دربستی در بازه‌ای از طرح اربعین ممنوع است.

او اعلام کرد: نظارت کامل بر شرکت‌های حمل ‌ونقل انجام خواهد شد و تخلفات احتمالی کاملا مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/
خبرنگار : نیلوفر درویشی
ارسال نظر
پیشنهاد امروز