خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

پزشکیان عدالت را برقرار می‌کند و به تبعیض و زیرمیزی‌ها پایان می‌دهد

پزشکیان عدالت را برقرار می‌کند و به تبعیض و زیرمیزی‌ها پایان می‌دهد
کد خبر : ۱۴۹۲۰۴۸

رئیس جامعه دندانپزشکان ایران با تاکید بر رویکرد عدالت محوری در برنامه های دکتر پزشکیان گفت: بخش عمده‌ای از منابع در صورت انتخاب ایشان در انتخابات ریاست جمهوری به حوزه سلامت که حوزه بسیار مهمی است، تخصیص پیدا خواهد کرد.

«علی تاجرنیا» رئیس جامعه دندانپزشکان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص کاندیداتوری مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری گفت: دکتر پزشکیان، سابقه طولانی در قانونگذاری داشته و همچنین در سطح وزیر نیز در عالی‌ترین سطوح کار اجرایی انجام داده است. مهمترین دستاورد دکتر پزشکیان در حوزه سلامت توسعه شبکه بهداشت در استان آذربایجان شرقی است. زمانی که ایشان رئیس دانشگاه بودند استان آذربایجان شرقی رتبه نخست را به لحاظ توسعه کمی و کیفی مراکز بهداشتی و توسعه شبکه بهداشت داشت. 

تاجرنیا به عدالت محوری در نگاه مسعود پزشکیان اشاره کرد و گفت: این عدالت محوری می‌تواند موجب شود بخش عمده‌ای از منابع در صورت انتخاب مردم و ریاست جمهوری ایشان به حوزه سلامت که حوزه بسیار مهمی است، تخصیص پیدا کند. ایشان در بین وزرای بهداشت یکی از عالم‌ترین افراد حوزه سلامت برای برقراری عدالت در نظام سلامت هستند. 

وی در خصوص انتقادات پزشکیان به تبعیض در ارائه خدمات سلامت گفت: مردم از امکانات و خدمات ویژه‌ای که نمایندگان مجلس و مدیران دریافت می‌کنند و برخی معافیت‌ها محروم هستند. بیمه همگانی و پوشش بیمه‌های تکمیلی برای همه افراد و حذف بیمه‌های خاص برای افراد خاص جزو اولویت‌های اصلی است. مهم‌ترین نگاه دکتر پزشکیان عدالت و عدم تبعیض بوده که برای این منظور راهکارهایی دارند. 

ضرورت افزایش سهم سرانه سلامت از تولید ناخالص ملی 

او در خصوص دریافت زیر میزی و سکه توسط برخی پزشکان که از نظر مسعود پزشکیان، تورم و تعرفه های پزشکی مسبب آن است، گفت: بخش عمده‌ی تعرفه از سرانه سلامت پیروی می‌کند. وقتی سهم سرانه سلامت از تولید ناخالص ملی کم است به تبع مشکلات و شکاف‌های تعرفه‌ای ایجاد می‌شود. سلامت باید به عنوان یک مساله‌ای که هزینه نیست در نظر گرفته شود. به دلیل اهمیت سلامت برای نیروهای انسانی فعال در کشور باید آن را به عنوان یک سرمایه‌گذاری تلقی کرد. افزایش سرانه سلامت موجب می‌شود فاصله بین تعرفه واقعی و تعرفه اعلام شده کم شود. 

او در خصوص انتقادهای پزشکیان از مشکلات دارویی و راه حل‌های پیشنهادی گفت: مصرف دارو باید کنترل شود. میزان مصرف دارو در کشور ما زیاد است. رویکرد دارو محوری پزشکان و زیادنویسی دارو که متاسفانه به فرهنگ تبدیل شده است، یکی از عوامل آن است. 

تاجرنیا ادامه داد: همچنین از سوی مردم این مطالبه وجود دارد که موجب شده است در تجویز دارو نتوانیم مدیریت درستی داشته باشیم. از طرف دیگر مشکلات حوزه ارز باعث شده است نیاز دارویی کشور متناسب با بودجه تخصیصی آن نباشد. هدایت مسیر باید به نحوی باشد که این نیازها تبدیل به نیازهای منطقی شود و همچنین سیاستگذاری در زمینه تولید منجر به برطرف کردن این شکاف خواهد شد.

رئیس جامعه دندانپزشکان ایران با بیان اینکه عدالت به معنای واقعی در حوزه پزشکی مهم است، گفت: یک دانش آموز نخبه توانسته است با رتبه‌های بالا در دانشگاه پزشکی پذیرفته شود. انتظاری که از زیست و زندگی یک پزشک در همه کشورهای دنیا و از گذشته در کشور ما وجود دارد این است که پزشکان در طبقه متوسط رو به بالایی زندگی کرده اند، اما اکنون این شامل همه پزشکان نمی شود.

او با اشاره به مهاجرت برخی از پزشکان گفت: یک پزشک به عنوان یک شهروند با آسیب‌هایی در جامعه‌اش مواجه می‌شود که او را به سمت مهاجرت سوق می‌دهد. موضوعاتی مثل مالیات که پزشکان را تحت فشار قرار می‌دهد، نبودن تعرفه‌های واقعی و رفتارهای ناشایستی که در حوزه تبلیغات صورت می‌گیرد و پزشک احساس تحقیر می‌کند، عوامل دیگری هستند که بر مهاجرت پزشکان تاثیر می‌گذارند و برای حل مساله مهاجرت‌ پزشکان باید علت‌ها را برطرف کرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز