خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز ملی هوای سازمان محیط‌زیست‌:

میزان عدم‌النفع اقتصادی ناشی از فلرسوزی در ایران سالانه ۵ میلیارد دلار است

میزان عدم‌النفع اقتصادی ناشی از فلرسوزی در ایران سالانه ۵ میلیارد دلار است
کد خبر : ۱۴۰۱۳۴۷

رئیس مرکز ملی هوای سازمان محیط‌زیست از خسارت روزانه ۵ میلیارد تومانی ناشی از هدررفت بخارات بنزین در کشور خبر داد و گفت: متاسفانه میزان فلرسوزی در کشورمان به اندازه کل مصرف گاز طبیعی بلژیک است و میزان عدم‌النفع اقتصادی کشورمان از موضوع فلرسوزی سالانه ۵ میلیارد دلار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست امروز در «اولین همایش ملی معاینه فنی خودرو با رویکرد ارتقای ایمنی و کاهش آلودگی هوا» گفت: تغییرات اقلیمی یکی از مهمترین آسیب‌های محیط‌زیستی تمام جهان از جمله ایران محسوب می‌شود و سازمان محیط‌زیست در تلاش است براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، لایحه تغییر اقلیم را پس از تایید در هیات دولت به مجلس ارائه کند.

وی افزود: تغییرات اقلیمی خسارت‌های زیان‌بار فراوانی را به کشور ما تحمیل کرده است که از جمله آن می‌توان به سیل‌های شدیدی اشاره کرد که در سال‌های اخیر تقریبا همه استان‌های کشور را درگیر کرده است. این در حالی است که متاسفانه ما خودمان را برای سازگاری با تبعات ناشی از تغییر اقلیم آماده نکرده‌ایم و چه خشکسالی باشد و چه ترسالی و چه برف بیاید و چه باران، غافلگیر می‌شویم.

گل‌علیزاده با بیان این که یکی از تبعات سیل‌های شدید، افزایش نرخ فرسایش خاک در کشور است، عنوان کرد: نرخ فرسایش خاک در ایران ۶ تا ۷ برابر متوسط جهانی است، این در حالی است که خاک، منبع اصلی تولید ۹۵ درصد محصولات غذایی است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: فرونشست زمین نیز یکی دیگر از مشکلات ناشی از سوء مدیریت در منابع آبی است و سال‌هاست که بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی برداشت می‌کنیم و متاسفانه میانگین فرونشست زمین در کشور به سالانه ۱۲ سانتی‌متر رسیده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: در موضوع آلودگی هوا باید توجه داشت که بارگذاری‌های جدید در کلانشهرها بخصوص تهران باعث افزایش منابع انتشار آلاینده‌ها می‌شود و حتما باید از این بارگذاری‌ها پرهیز کنیم.

گل‌علیزاده همچنین تاکید کرد: تا قبل از سال ۸۴، واردات اتوبوس دیزلی حتی اتوبوس نو برای کلانشهر تهران ممنوع بود، اما اکنون متاسفانه به سمت خرید اتوبوس‌های دست دوم رفته‌ایم.

وی با بیان این که برای رفع آلودگی هوای تهران باید رویکرد موجود در سیاست‌گذاری‌ها تغییر کند، اظهار داشت: اگر بتوانیم تجربیات جهانی را براساس شرایط کشورمان بومی‌سازی کنیم و البته اعتبارات کافی برای مبارزه با آلودگی هوا در نظر بگیریم، قطعا خواهیم توانست که در دو برنامه پنج‌ساله، معضل آلودگی هوای کلانشهر ها را حل کنیم، البته به شرطی این که زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم و سیاست‌گذاری صحیح انجام دهیم.

گل‌علیزاده با بیان این که فلرسوزی یکی از عوامل مهم تشدید آلودگی هوا در برخی شهرها محسوب می‌شود، عنوان کرد: متاسفانه میزان فلرسوزی در کشورمان به اندازه کل مصرف گاز طبیعی بلژیک است و میزان عدم‌النفع اقتصادی کشورمان از موضوع فلرسوزی سالانه ۵ میلیارد دلار است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: روزانه ۵ میلیارد تومان خسارت ناشی از هدررفت ۳۰۰ هزار لیتر بخارات بنزین در کشور است. برای رفع این معضل از سال‌های گذشته طرح کهاب را پیشنهاد کرده‌ایم، اما از مجموع ۴ هزار و ۵۰۰ جایگاه سوخت در کشور، تنها ۱۱۰ جایگاه تمام سه مرحله این طرح را اجرا کرده‌اند.

وی با تاکید بر نقش مهم اجرای صحیح معاینه فنی در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها گفت: به دنبال آن هستیم که سن معافیت معاینه فنی خودروها را کاهش دهیم و زمان این معافیت را با زمان گارانتی خودروها یکسان کنیم تا اگر قطعات مربوط به آلایندگی خودروها در طول دوره معافیت معاینه فنی دچار مشکل شد، شهروندان بتوانند این قطعات را به صورت رایگان تعویض کنند.

این مقام مسئول گفت: متاسفانه شاهد رونق اجاره کاتالیست برای آزمون معاینه فنی هستیم و بسیاری از مردم برای این که هزینه کمتری جهت قبول شدن در آزمون‌های معاینه فنی بپردازند، وقتی قطعه کاتالیست خودروی آنها معیوب می‌شود، آن را اجاره می‌کنند و کار به جایی رسیده است که اجازه کاتالیست حتی در فضای مجازی تبلیغ می‌شود.

گل‌علیزاده با تاکید بر این که حل معضل آلودگی هوا به مسائل اقتصادی و سیاست‌گذاری‌های کلان کشور گره خورده است، بیان کرد: اگر قرار باشد تمام ملاحظات اقتصادی و سیاسی را در مقابله با آلودگی هوا رعایت کنیم، طبیعتا در این زمینه موفق نخواهیم شد و مشکل آلودگی هوا ادامه خواهد یافت. این در حالی است که کشورمان خسارت‌های پنهان فراوانی را بر اثر این معضل متحمل می‌شود که فقط یکی از آنها شیوع بیماری‌های مزمنی است که طول عمر افراد را کوتاه می‌کند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: متاسفانه جمعیت تهران سالانه حدود ۲۵۰ هزار نفر افزایش پیدا می‌کند که بخشی از آن ناشی از زاد و ولد و بخش دیگر نیز مربوط به مهاجرت از سایر شهرها به پایتخت است. وقتی جمعیت تهران افزایش می‌یابد، طبیعتا احتمال تشدید آلودگی هوا نیز بیشتر می‌شود، بنابراین باید از انجام اقداماتی که زمینه‌ساز بارگذاری‌های بیشتر در پایتخت می‌شود پرهیز کنیم و اشتغالزایی را در دیگر شهرها نیز توسعه دهیم.

وی در پایان تصریح کرد: باید در توسعه پایدار عدالت را رعایت کنیم و نباید این‌طور باشد که امکانات را صرفا در تهران متمرکز کنیم که شاهد افزایش جمعیت پایتخت باشیم که فقط یکی از تبعات آن تشدید آلودگی هوا است.

گفتنی است، صبح تا ظهر امروز در «اولین همایش ملی معاینه فنی خودرو با رویکرد ارتقای ایمنی و کاهش آلودگی هوا»، سردار سید تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا، سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، احسان متولیان، دبیرکل مجمع کلانشهرهای ایران، داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست، شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران و جمعی از مدیران شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر تهران حضور داشتند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز