خبرگزاری کار ایران

حسینی:

اعزام ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر به حج ۱۴۰۲/اعلام نرخ ارز "حج تمتع"/ توضیح درباره عدم سفر زائران به سوریه

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۰۸۱۲

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به سهمیه ایران برای حج ۱۴۰۲،گفت: در سال آینده ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر به حج تمتع اعزام خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا سید صادق حسینی رئیس سازمان حج و زیارت در نشست خبری خود که صبح امروز برگزار شد، گفت: به دعوت وزارت حج و عمره عربستان دعوتنامه برای ۵۶ کشور اسلامی ارسال شد تا سفری با دو هدف به عربستان داشته باشیم.

وی ادامه داد: دو هدف در این سفر وجود داشت اول بازدید از نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۳ و همچنین امضای تفاهم نامه با وزارت حج عربستان درباره اعزام زائران.

وی ادامه داد: در گذشته یک شرکت مشخص در مقابل کشور اسلامی قرار داده می شد و همه خدمات برای کشور اسلامی باید الزاما و منحصرا از این شرکت صورت می گرفت اما در این نمایشگاه شرکت های مختلف شرکت کرده و خدمات خود را ارائه می دهند و ما قدرت انتخاب داریم و می توانیم خدمات را با قیمت مناسبتر بگیریم. 

رئیس سازمان حج و زیارت درباره سهمیه حج سال ۱۴۰۲ گفت: طبق تفاهم با کشور عربستان برای سال ۱۴۰۲، ۸۷ هزار و ۵۵۰ نفر به حج تمتع اعزام خواهند شد. که البته ما از وزارت حج عربستان درخواست داشتیم سهمیه حج ایران را با توجه به رشد جمعیت افزایش دهند. به طور طبیعی باید این سهمیه دو تا سه هزار نفر اضافه می‌شد که آن‌ها اعلام کردند درخواست افزایش سهمیه را به یک سال بعد موکول کرده‌اند و از هیچ کشوری درخواست افزایش حج را نپذیرفته‌اند.

وی ادامه داد: ما درباره دیه درگذشتگان حادثه منا مذاکره کردیم البته عربستان معتقد است که حادثه منا یک حادثه طبیعی است و نباید دیه در نظر گرفته شود. 

رئیس سازمان حج و زیارت درباره حضور در منا گفت: در مذاکراتی که در عربستان داشتیم با دو شرکت در حوزه ای تی صحبت کردیم تا زائران بتوانند در ایامی که در عرفات حضور دارند از اینترنت استفاده کنند.این موضوع را در مذاکرات بعدی به جد دنبال خواهیم کرد.

وی درباره افراد سالمند که به حج اعزام می شوند گفت: تمهیداتی اندیشیده شده تا این افراد اگر از خودرو جا ماندند بتوانند به محل اقامت خود بازگردند. همچنین هتل های نوساز را شناسایی کرده ایم که با فاصله دورتری از مسجدالحرام قرار دارند و بخشی از زائران با هدف کاهش هزینه ها در این هتل ها مستقر خواهند شد البته به صورت شبانه روزی وسیله نقلیه برای تردد زائران به مسجدالحرام قرارداده خواهدشد.

وی با اشاره به کاهش سرانه کارگزاران گفت: برای سال آینده هزار کارگزار کمتر به حج اعزام شده و بجای آن هزار زائر جایگزین خواهند شد و هزینه سفر نیز کاهش پیدا خواهد کرد‌. همچنین کیفیت غذا را در این ایام افزایش داده ایم.

وی با اشاره به برگزاری شورای عالی حج گفت: در این شورا همه نهادهای مسئول حضور خواهند داشت و تقسیم کار انجام خواهد شد. ما جداول و برنامه ریزی هایمان را انجام داده ایم همچنین سهمیه استان‌ها نیز مشخص شده است. 

وی با اشاره به تدوین کتاب فرآیندهای حج و زیارت گفت: هزار و ۲۰۰ فرایند در این کتاب آمده است که می تواند نقشه راه ما برای حج، عمره و عتبات باشد. 

وی با اشاره به قیمت حج گفت: هنوز قیمت دقیق حج مشخص نشده است ما کمیته ای در این خصوص راه اندازی کرده ایم و استخراج قیمت تا دو هفته دیگر مشخص می شود. ما ۵ گروه داریم که هزینه سفر برای آنها مشخص خواهد شد البته تغییر قیمت صرفا با توجه به قیمت هتل زائران است.

حسینی درباره ارز تعیین شده گفت: ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان براساس مصوبه هیات دولت برای حج ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است. نرخ ارز تخصیصی به حج نزدیک به ۱۵ درصد زیر قیمت بازار است که از دولت به همین خاطر تشکر می‌کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: هنوز درباره واکسیناسیون از سوی وزارت حج عربستان به ما اعلام نشده و سقف سنی نیز برای حج ۱۴۰۲ برداشته شده است.

او درباره کاهش مدت سفر حج بیان کرد: کاهش این مدت تابع مولفه پرواز است که به دلیل تحریم‌ها ناچاریم از ظرفیت داخلی و هواپیمای خودمان استفاده کنیم که زمان سفر حج را طولانی می‌کند، اما اگر هواپیمای بزرگ در اختیار داشته باشیم مدت سفر حج به کمتر از ۳۰ روز کاهش می‌یابد. اگر سازمان هواپیمایی بتواند هواپیماهای کشورهای دیگر را اجاره کند و غربی‌ها هم اذیت نکنند، مدت زمان سفر حج را کاهش می‌دهیم.

او ادامه داد: استفاده از فرودگاه سوم نیز در مذاکرات با عربستان مطرح شده است. ایران قبلاً فقط از دو فرودگاه استفاده می‌کرد و فرودگاه طایف پیشنهاد شد که نظر مثبتشان (عربستان) را اعلام کردند.

رییس سازمان حج و زیارت گفت: بخش زیادی از زائران امسال با قطار سریع‌السیر از مکه به مدینه انتقال داده می‌شوند که قیمت پایین‌تری دارد. این اقدام برای نخستین‌بار صورت می‌گیرد. سرانه کارگزاران ۶.۴ درصد کل سهمیه حج بوده است که بنا داریم این سهمیه را به ۵ درصد برسانیم.  

او ادامه داد: یک اقدام تحولی دیگر که پیگیر هستیم بخشی از پخت غذا برای زائران در هتل‌ها انجام شود، در این صورت کیفیت غذا افزایش می‌یابد. این اقدام در کاهش سرانه کارگزاران اعزامی و هزینه سفر تاثیر دارد.

رییس سازمان حج و زیارت بیان کرد: کیفیت غذا را در حج ۱۴۰۲ ایده‌آل درنظر گرفته‌ایم.

حسینی همچنین گفت: بسیاری از زوجین تمایل دارند هنگام حج کنار هم باشند، درحالی که سال‌های گذشته اتاق مشترک برای زوجین نداشتیم، اما امسال به بخشی از کاروان‌ها اتاق زوجین تخصیص می‌دهیم. اگر امسال تقاضا زیاد باشد سال‌های بعد این سهمیه افزایش می‌یابد. البته این اقدام سبب افزایش هزینه می‌شود. برای همین امسال سهمیه کمتری درنظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: ۳۷ هزار نفر از افرادی که برای سال ۱۴۰۲ اعزام می شوند زائرانی هستند که در سال ۱۳۹۹ کل هزینه حج را پرداخت کرده اما به حج اعزام‌نشده بودند تلاش ما این است که زائر مابه التفاوت پرداخت نکند البته نمی دانیم امسال عربستان چه مقدار از ما هزینه می گیرد اما ما تلاش می کنیم که زایر با مشکل و بار اضافه هزینه مواجه نشود. اولویت دوم ما برای افرادی است که فیش سال ۸۵ را دارند.چنانچه ظرفیت باقی ماند ما از افرادی که در فروردین ۸۶ فیش تهیه کرده اند اعزام خواهیم کرد. 

حسینی با اشاره به ثبت نام حج گفت:به دلیل اینکه ثبت نام حجاج با کنکور همزمان شده بود، ملغی شده بود. 

وی درباره برگزاری عمره گفت: همه کشورهای اسلامی در عربستان کنسولگری دارند و نگرانی ما برای برگزاری عمره همین موضوع کنسولگری است. 

حسینی دربخش دیگری از صحبت‌های خود درباره طرح نوین عتبات گفت: در گذشته یک شرکت انحصاراً اعزام‌زائران به عتبات را انجام می دادند براساس بررسی های که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که شرکت‌های دیگری نیز باید در این زمینه فعالیت کنند تا با انجام کار رقابتی خدمات کیفیت بهتری خواهد داشت و هزینه برای زائر کاهش پیدا می کند.

وی ادامه داد: در شورای برنامه‌ ریزی بعثه مقام معظم رهبری موضوع را مطرح کردیم و قرار شد این طرح ادامه پیدا کند. اعزام زائران با انجام این طرح ۳۸ درصد افزایش پیدا کرده است. در طول یکسالی که این طرح به صورت آزمایشی برگزار شده ۳۱۰ هزار نفر به عتبات اعزام شده اند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: ما از روز اول اعلام کردیم که باید بسته های متفاوتی را برای زیارت به زائر ارائه دهیم تا زائر قدرت انتخاب داشته باشد ما تا سه ماه پیش بسته های زیارتی ارزان قیمت هم داشتیم و بسته های ۲میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی داشتیم الان با افزایش قیمت به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. بسته های هوایی نیز از ۱۱ میلیون تا ۱۲ میلیون به زائران خدمات ارائه می دهند.

وی ادامه داد: ده درصد از هزینه سفر در سازمان نگهداری می شود تا در صورت عدم رضایت زائر از شرکت خدماتی به زائر عودت داده شود.

وی با اشاره به وام های با سود کم به زائران گفت: در مذاکراتی با وزارت اقتصاد تلاش می کنیم برای ۱۰۰ هزار زائر وام ۶ میلیون تومانی با بازپرداخت کم در نظر بگیریم.

وی درباره تثبیت قیمت سفر با توجه به نوسانات قیمت ارز گفت: ما در این خصوص پیشنهاداتی به دولت ارائه کرده ایم که در صورت پذیرش از سوی دولت اقدامات خوبی در این زمینه صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در آذرماه در سامانه حج و زیارت ۹۲ هزار ثبت نام داشتیم اما به دلیل نوسانات قیمت ارز ریزش زائر داشتیم.

وی درباره سفر به سوریه گفت: در سفری که به سوریه داشتیم مقامات سوریه از اعزام‌زائران به سوریه استقبال کردند اما مشکل ما این است که سفر زمینی به سوریه نداریم و شرکت های هواپیمایی داخلی هیچ کدام به سوریه زائر اعزام‌نمی کنند چراکه احتمال می دهند از سوی کشورهای اروپایی مورد تحریم قرار بگیرند.

وی ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی می گویند زائر را به لبنان می برند و زائر از لبنان به سوریه برود و تنها یک شرکت هواپیمایی از مشهد به سوریه زائر منتقل کرده است.

وی ادامه داد: مردم برای سفر به سوریه استقبال کرده اند اما این مشکل که عرض کردم در خصوص شرکت‌های هواپیمایی وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز