خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان محیط زیست در سفر به استان یزد:

حفاظت از منابع آب از مشخصه‌های مهم توسعه پایدار است/ تولد توله‌یوزها نقطه همدلی تمام ملت ایران بود

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۹۸۱۰

روز گذشته، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در آستانه هفته هوای پاک و در بیست و چهارمین سفر استانی خود و در قاب دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور به استان یزد سفر کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بخشی از سفر استانی هیات دولت به یزد، به شهرستان میبد رفت و از طرح بازچرخانی آب در صنعت کاشی و اقدامات انجام‌شده در راستای جلوگیری از هدر رفت آب در این صنعت که توسط محققان بومی طراحی و نصب شده، بازدید کرد.

سلاجقه در بازدید از طرح بازچرخانی آب در میبد گفت: یکی از مشخصه‌های مهم توسعه پایدار درهر کشور حفاظت از منابع آن است و حفاظت از منابع به معنی مدیریت مصرف و استفاده بهینه و درست از آن ها است. 

وی افزود: برای این که بتوانیم در مسیر توسعه پایدار گام برداریم و کمیت و کیفیت منابع آب در دسترسمان را حفظ کنیم، باید بحث بازچرخانی را در دستور کار قرار دهیم.

نقش بازچرخانی در مصرف بهینه و حفظ کمیت و کیفیت آب 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به طبیعت سخت و خشن استان کویری یزد و کمبود منابع آب گفت: این مقوله ها باعث شده یزدی ها همواره برای مسئله آب در همه زمینه ها اهمیت ویژه ای قائل باشند؛ بطوریکه  برخی از واحدهای صنعتی استان بطور خودجوش به سمت موضوع بازچرخانی رفته و به سیستم بازچرخانی مجهز هستند.

وی با تاکید بر اهمیت بازچرخانی در مصرف بهینه  آب و حفظ کیفیت و کمیت منابع آبی افزود: بحث بازچرخانی در صنعت یکی از موضوعات مهمی است که به طور جدی در طرح سازگاری با کم آبی استان یزد نیز دیده شده و با تجربه هایی که در کشور از جمله استان یزد داشتیم خوشبختانه با اتکا به توانمندی های داخلی و علم و دانشی که بعضی از شرکت های دانش بنیان داشتند، موفق شدیم در بعضی صنایع در سطح بالایی بازچرخانی را انجام دهیم و مهم است که این موضوع گسترش یابد.

سلاجقه در ادامه بر لزوم استفاده از نوآوری و الگوهای خوب مدیریت مصرف آب در صنایع تاکید کرد و گفت: باید برای توسعه یزد، صنایع با دانش فنی بالا و متناسب با شرایط کم‌آب استان در اولویت قرار گیرد، علاوه بر آن در شرایط موجود بازچرخانی آب در شرکت‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی با بهره‌گیری از دانش روز نیز با توجه به وضعیت کم آبی استان ضروری است.

مردم در حفظ محیط زیست از مسئولان جلوتر هستند 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از سفر استانی هیات دولت، به شهرستان اردکان رفت و در نشست بررسی مسائل زیست محیطی این شهرستان که با حضور نماینده مردم اردکان در مجلس، امام جمعه، فرماندار، مسئولین و نمایندگان سمن ها  در محل دفتر نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردکان برگزار شد، شرکت کرد.

در ابتدای این نشست مسئولین و نمایندگان سمن ها توضیحاتی در خصوص مطالبات مردم  در زمینه آلودگی هوا و استقرار بیش از حد صنایع و بروز بیماری های تنفسی ارائه نمودند.

در ادامه معاون رئیس جمهور ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت زهرا (س)، با بیان اینکه در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به محیط زیست شده است، گفت: در اجرای طرح‌های توسعه‌ای حتما باید ضوابط محیط زیستی به نحو مطلوب رعایت شود.

وی همچنین در دیدار با مردم و مسئولین شهرستان اردکان اظهار کرد:  آنچه امروز با آن مواجه هستیم و الزاماً به سمت آن می‌رویم این است که مردم در حفظ محیط زیست جلوتر از مسئولین هستند و اجازه نمی‌دهند که منابع خدادادی آنها با مشکل مواجه شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: امروز انسان دیگر به عنوان صاحب مخلوقات به شمار نمی‌رود، بلکه در کنار سایر مخلوقات است و سعی می‌کند با استفاده مطلوب از آن در جهت رشد و ارتقای خود گام بردارد.

سلاجقه با اشاره به جایگاه محیط زیست در آموزه های دینی گفت: جای بسی خشنودی است که امروز در خدمت امام جمعه جوان شهرستان هستیم که تالیفات در حوزه محیط زیست بر پایه آموزه های دینی دارند.

وی در بخش دیگری از این دیدار از فرهنگ و نقش مردم یزد در ایجاد نوآوری و خلاقیت نام برد  و گفت: یک یزدی هر کجا قرار بگیرد حتما نوآوری و خلاقیت خواهد داشت و این نشات گرفته از محدودیت های طبیعت استان است که مردمانی خلاق پرورش داده است.

واگذاری صنایع در محور مهریز - عقدا دیگر توجیه‌پذیر نیست 

معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود در شهرستان اردکان گفت: در محور مهریز - عقدا واگذاری صنایع دیگر توجیه پذیر نیست و بارها تاکید شده که هیچ واگذاری در این محور بدلیل نزدیکی به سکونتگاه ها و انباشت صنایع و قرارگیری در مسیر باد غالب استان صورت نگیرد.

سلاجقه با اشاره به ارزش گذاری اقتصادی و حفظ گونه های حیات وحش افزود: استان یزد به طور خدادادی واجد همه داشته‌های محیط زیستی است و باید از این داشته‌های ارزشمند صیانت کرد.

رئیس سازمان محیط زیست اضافه کرد: در محیط زیست مرز سیاسی معنی ندارد و یکپارچگی محیط زیست برای ما اهمیت دارد چراکه اثرات زیست محیطی فرا ملی است. بطور مثال ریزگردها نه تنها منشا داخلی دارد که گاهی متاثر از کشورهای دیگر می باشد.

وی از تولد توله‌یوزها به عنوان یک اشتراک و همدلی برای تمام ملت ایران نام برد و خاطرنشان کرد: در این موضوع مردم پیگیر سلامت یوزها بودند و دغدغه سلامت آنها برای کل ایران بود. این نشان می دهد که مسائل محیط زیست محدود به یک شهر یا استان نیست بلکه فرااستانی و قابل تعمیم به همه مردم ایران است. 

گفتنی است، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه سفر به استان یزد از پهنه خرانق بازدید و از نزدیک مسائل زیست محیطی منطقه را رصد کرد. او همچنین با حضور در منطقه حفاظت شده دره انجیر ضمن بازدید از منطقه با محیط بانان دیدار و گفت‌وگو کرد.

استان یزد دارای چهار منطقه حفاظت شده، پنج پناهگاه حیات وحش، یک اثر طبیعی ملی سرو ابرکوه، یک پارک ملی سیاهکوه و پنج منطقه شکار ممنوع است که تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز