خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با ایلنا:

موسسات اعزام دانشجو به خارج، رصد و رتبه‌بندی می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۹۴۲۹

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: دنبال این هستیم که موسسات اعزام دانشجو را بر اساس شهرت، مسئولیت‌پذیری، کیفیت کار و حل مسئولانه مشکلات دانشجویان و… رتبه‌بندی کنیم.

«هاشم داداش‌پور» رئیس سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص موسسات دارای مجوز اعزام دانشجو گفت: طبعا موسسه‌ای که برای اعزام دانشجو به خارج از کشور عمل می‌کند، اولین موضوعی که باید روی آن اشراف داشته باشد، این است که چقدر نسبت به نظام آموزش عالی کشور مقصد شناخت دارد، همچنین چقدر نسبت به فرایندهای حقوقی و مالی مسلط است و اصلا چقدر نسبت به دانشجویی که قصد دارد در دانشگاه خارجی درس بخواند، مسئولیت‌پذیر است. 

او با تاکید  بر اینکه توجه به این عناصر مهم است و در کمیته یا کارگروه صدور مجوز برای موسسات اعزام دانشجو به خارج مورد توجه قرار می‌گیرد، ادامه داد: ما دبیرخانه‌ای داریم که کل موسسات اعزام دانشجو به خارج را رصد می‌کنند و تک تک آن‌ها بررسی می‌شود. اخیرا دنبال این هستیم که موسسات اعزام دانشجو را رتبه‌بندی هم کنیم. در واقع بر اساس شهرت، مسئولیت پذیری، کیفیت کار و حل مسئولانه مشکلات دانشجویان و… این اقدام را می‌توان انجام داد. 

داداش‌پور افزود: ما نیاز داریم بهترین موسسات را برای شهروندان خود معرفی کنیم. گاهی برخی از موسسات ممکن است از این زمینه‌ها سوءاستفاده کرده باشند و باید جلوی این کار را بگیریم. معمولا در مورد موسساتی که در زمینه اعزام کار می‌کنند و ما برایشان مجوز صادر کرده‌ایم، کمتر مشکل وجود دارد. موسساتی اعزام به خارج غیرقانونی هم هستند که مجوز لازم را ندارند و متاسفانه خارج از چارچوب‌ها و نظارت‌های مجموعه آموزش عالی کشور عمل می‌کنند. 

رئیس سازمان امور دانشجویان در خصوص فعالیت‌های اداره اعزام به خارج از کشور در این سازمان و عملکرد این اداره بیان کرد: این نهاد اداری موظف است خدمات این چنینی ارائه بدهد به این دلیل که نخست به هر حال دانشجویی که می‌خواهد به خارج برود باید از مجرای قانونی این کار را انجام بدهد و دوم ممکن است بحث‌های مربوط به نظام وظیفه، وزارت‌خارجه و… در این امر مطرح باشد و اداره اعزام به خارج از کشور به عنوان خوشه عمل می‌کند و نقش اصلی را برعهده دارد تا مشکل دانشجو را در حوزه‌های گوناگون حل کند. 

داداش‌پور یادآور شد: اداره کل اعزام دانشجو به خارج، کار هدایت تحصیلی را هم به نحوی انجام می‌دهد، یعنی اینکه ما اداره کلی به اسم اداره کل دانش آموختگان داریم و قاعدتا ارزشیابی مدارک تحصیلی توسط آن اداره کل انجام می‌شود، اما وقتی دانشجویی به خارج از کشور می‌رود و برمی‌گردد و متوجه می‌شود که دانشگاهش در نظام ارزشیابی ما قرار نمی‌گیرد و دچار مشکل می‌شود، اگر از قبل به این اداره مراجعه کند، پاسخ مناسبی دریافت می‌کند یعنی می‌تواند بفهمد دانشگاهی که می‌‌خواهد برود، مورد تایید و ارزشیابی وزارت علوم هست یا نه و اگر وزارت علوم دانشگاه مورد نظرش را تایید و ارزشیابی کرد، برای دانشجو اطمینان بیشتری حاصل می‌شود. بنابراین ما کار شرکتی خاصی در اداره کل اعزام دانشجو به خارج از کشور انجام نمی‌دهیم. 

رئیس سازمان امور دانشجویان در خصوص فرصت‌های مطالعاتی که مختص به دانشجویان دانشگاه‌های دولتی است، توضیح داد: در فرصت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی در حوزه غیردولتی‌ها، قرارداد خاصی بین دانشجو و دانشگاه است و در ازای گرفتن یک مبلغی، فرصتی را برای دانشجو ایجاد می‌کنند تا تحصیل کند و چنانچه در آن فرصت منبعی هم برای اعزام تعریف شده باشد دانشجوی دکتری می‌تواند از آن استفاده کند. به عبارتی دانشگاه‌های غیردولتی، دانشگاه‌های خصوصی تلقی می‌شوند و طبعا منابع مالی‌شان بین دانشجو و دانشگاه معنا پیدا می‌کند، اما در مورد دانشگاه‌های دولتی ما از طریق کنکور دانشجویان نخبه را در حوزه وزارت علوم در نظر داریم و طبیعی است که در چارچوب خاصی این فرصت‌ها را برایشان تعریف کنیم. آن چارچوب تعریف شده فرصت مطالعاتی است که برای دانشجویان دانشگاه‌های دولتی معمولا تعریف می‌شود و برمبنای آموزش رایگان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز