خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

اجرای طرح‌های پیشگیرانه "یاریگران زندگی" در کارگاه‌های کوچک/براساس آمارهای بین‌المللی اعتیاد به سمت "زنانه شدن" می‌رود

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۸۸۲۸

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر از اجرای طرح‌های پیشگیرانه یاریگران زندگی در کارگاههای کمتر از ۵۰۰ نفر خبر داد.

"محمد جمالو"، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفتگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا اعتیاد در برخی اقشار مانند کارگران رشد داشته است، گفت: شیوع شناسی درباره رشد اعتیاد در برخی جوامع مانند دانش آموزی یا کارگری انجام نشده و نمی توان براساس گمانه زنی در این خصوص اظهار نظر کرد.

وی ادامه داد: ما در موضوع اعتیاد با یک اپیدمی روبرو هستیم و این موضوعی است که از سوی سازمان ملل هم مطرح شده است. ما نمی توانیم در یک اپیدمی به چند گزاره ساده بسنده کنیم و براساس آن تصمیم گیری کنیم. بنابراین آمار تایید شده ای درباره رشد نرخ اعتیاد در برخی جوامع مانند جوامع کارگری نداریم.

وی با بیان اینکه پژوهش هایی در این خصوص در حال انجام است، ادامه داد: اما آلوده ترین بخش در اجتماع ما حوزه کار و تولید است و دلیل آن هم مشخص است باتوجه به شرایط خاصی که وجود دارد و همچنین تنوع جغرافیایی که وجود دارد. البته کارهای بسیار زیادی در سال گذشته برای پیشگیری انجام شده و سمن های متعددی دعوت شده اند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به نقش سمن ها در اطلس پیشگیری از اعتیاد گفت: سمن ها قرار است در جاهایی که دستگاه ها نمی توانند دسترسی داشته باشند و یا به دلیل چابکی و یا به دلیل عدم انعطاف و مشکلات متعددی که ممکن است وجود داشته باشد، سمن ها ورود می کنند.

جمالو تصریح کرد: براساس برنامه های ما و اطلس پیشگیری که در ستاد وجود دارد سمن ها سازمان دهی شده اند و با شعار "هر ایرانی یک سفیر پیشگیری از اعتیاد" سال گذشته برنامه هایمان را پیش بردیم. در سال جاری نیز این برنامه منسجم تر انشالله توسط سمن ها در مجموعه های کارگری انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در کارگاههای کمتر ۵۰۰ نفر به دلیل اینکه این کارگاهها متنوع هستند و تعدد حضور کارگران در این کارگاهها، اقدامی در این زمینه انجام نشده بود. بنابراین ما امکان ورود به این کارگاهها را برای انجام برنامه های پیشگیرانه نداشتیم اما برنامه ویژه ای را در قالب طرح یاریگران زندگی در سال گذشته تدوین کردیم و از ظرفیت سمن ها در این طرح استفاده کردیم و در حال حاضر در تعداد زیادی از بنگاهها و کارگاهها در حال حاضر در طرح یاریگران زندگی وارد شده اند و آموزش های لازم به آنها داده می شود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: اقدامی که به شدت ما روی آن تمرکز داریم دوری از اقدامات شکلی و فاقد ارزش آفرینی است و حرکت از آگاهی بخشی به باورمندی است و کاری که خیلی از افراد جامعه می دانند اما باورمند نشده اند. تمام تلاش ما در طرح یاریگران زندگی این است که بتوانیم باورمندی را در جامعه ارتقا دهیم.

جمالو همچنین درباره همکاری وزارت کار گفت: ما نهاد تخصصی هستیم و کارهای هماهنگی و حمایتی را انجام می دهیم و در کارهای اجرایی ورودی نداریم اما معاونت فرهنگی وزارت کار بی دریغ در این زمینه کار کردند و همکاری خیلی خوبی با ما داشتند و با توجه به کمبود بودجه ای که در حال حاضر وجود دارد علیرغم آن برنامه های وسیعتری در سال جاری در حال انجام است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره زنان گفت: براساس آمارهای بین المللی روند اعتیاد به سمت زنانه شدن است اما ما براساس آمارها و شیوع شناسی های داخلی فعلا آمار قابل اعتنایی در کشور نداریم. زنان به دلیل آسیب پذیری بیشتر مورد توجه ویژه دستگاهها هستند و تمام تلاش ما این است که این نرخ شیوع را در جامعه زنان کنترل کنیم و حمایت بیشتری از این قشر داشته باشیم. در این زمینه دستگاهها همکاری زیادی با ما دارند.

جمالو خاطرنشان کرد در طرح یاریگران زندگی برای هرکدام از گروهها برنامه ریزی خاصی شده است و وظایف همه دستگاهها مشخص شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز