خبرگزاری کار ایران

وزیر اسبق آموزش و پرورش:

از نابرابری‌های پرورشی غفلت کرده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۱۸۴۰

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: ما تنها دانشمند و پروفسور نمی‌خواهیم، در کنار آن آدم می‌خواهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید کاظم اکرمی، وزیر اسبق آموزش و پرورش در همایش فقر و نابرابری آموزشی اظهار کرد: شهید رجایی معتقد بود که قانون اساسی ما آموزش را رایگان اعلام کرده پس همه باید رایگان آموزش ببینند برای همین گفتند که همه مدارس باید دولتی باشند و چند مدرسه خاص بود که آن‌ها را تعطیل کرد. شهید باهنر نیز به نوعی این دیدگاه را دنبال می‌کرد.

او افزود: نابرابری آموزشی امری جهانی است و در کتاب آموزش ستم دیدگان در این باره بحث شده است. در کتاب دانش و قدرت نیز درباره نابرابری‌های آموزشی در آمریکا بحث شده است، اما یک نابرابری مورد توجه کسی قرار نگرفته است؛ و آن هم نابرابری پرورشی. ما در چهل سال اخیر همیشه از نابرابری آموزشی گفته ایم، اما نابرابری پرورشی یعنی چه؟ یعنی جامعه بشری به انسانیت نیاز دارد.در نتیجه رشد تحصیل و دانش اینقدر چالش ایجاده کرده ایم، گرمای زمین، صنایع ضد بشر مال کیست؟ مال همین دانشمندان و متخصصانی که از دبستان و دانشگاه در کنار آموزش، آدمیت، انسانیت، عدالت و… را نیاموختند.

اکرمی تصریح کرد: چند دانشکده گفته‌اند در مسیر تحقیقات دیدیم اگر جلوتر برویم تحقیقات ما به زیان جامعه بشری تمام می‌شود و آن تحقیقات را متوقف کرده ایم. ما تنها دانشمند و پروفسور نمی‌خواهیم، در کنار آن آدم می‌خواهیم.

وزیر اسبق آموزش و پرروش ضمن بیان اینکه انسان فقط برابری آموزشی نمی‌خواهد، بلکه تربیت و انسانیت و عدالت محوری لازم است، اظهار کرد: سه دیدگاه درمورد برابری آموزشی وجود دارد؛ مدارس باید بازتاب شرایط اجتماعی باشد. شرایط اجتماعی هرچه هست مدرسه آن را بازتاب می‌دهد. فاصله‌های طبقاتی و فقر در مدرسه بازتاب داده می‌شود که مورد نقد خیلی افراد هم هست. مدل دیگر اما این است که می‌گوید انسان‌ها حقوق برابر دارند، ظاهر این خوب است، اما عقب ماندگی‌های قبلی را چه کنیم؟ مشکلات خانوادگی را چه کنیم؟ افرادی که از خانواده بی‌سواد آمده با کسی که از خانواده‌ای بالاتر آمده یکسان هستند، اما شرایط خانوادگی تاثیر دارد.

اکرمی خاطرنشان کرد: الگوی دیگر می‌گوید باید به محرومان رسید. مثل اعضای بدن که به کمک هم می‌رسند و در عارضه‌ها به هم کمک می‌کنند ما باید از این الگوی طبیعت یاد بگیریم و افراد توانمند به کمک افراد ناتوان برسند، اما جامعه ما چگونه است؟ مدارس دولتی و غیردولتی یکسان است؟ آن‌هایی که وارد دانشگاه می‌شوند چند درصد از مدارس غیردولتی هستند؟ امروز آموزش و پرورش ما بازتاب شرایط اجتماعی است. حالا کودکان کار و زبال‌گرد بمانند.

او با تاکید بر اینکه بعد از انقلاب ما به لحاظ کمی در آموزش و پرورش موفقیت‌های بسیاری داشته‌ایم گفت: وقتی تغذیه رایگان را راه انداختیم، ۱۱ هزار کودک از کوچه و محله به مدرسه برگشتند.  در روزگاری که ۸۰۰ میلیارد دلار نفت می‌فروختیم و مشکلات را می‌شد حل کرد، کسی به فکر آموزش و پرورش نبود و همه می‌دانیم چه کسانی آن روزگار مسئولیت داشتند. آن روز می‌شد مسائل را حل کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز