خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

استفاده از گروه‌های مردمی داوطلب در رفع آسیب‌های اجتماعی/ راه‌اندازی ۷۱۱ پایگاه فعال در سطح محلات

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۵۶۷۶

معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی درباره فعالیت تشکل‌های مردمی همکار با معاونت پیشگیری بهزیستی توضیحاتی ارائه کرد.

«آرزو ذکایی‌فر» معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره همکاری تشکل‌ها با حوزه پیشگیری سازمان بهزیستی گفت: یکی از  تشکل‌هایی که سابقه زیادی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و همکاری با سازمان بهزیستی دارد. تشکلی به اسم همیاران سلامت اجتماعی است که این تشکل بالغ بر ۲۰ سال سابقه همکاری با سازمان بهزیستی دارد.

وی ادامه داد: جمعیت همیاران از جمله تشکل‌های مردمی و برخاسته از گروه‌های مردمی هستند که به تدریج توانمند شده و مجوز فعالیت در قالب موسسه را از سازمان بهزیستی دریافت کرده‌اند و طی این سال‌ها دوره‌های آموزشی متعددی را در حوزه فعالیت‌های اجتماع محور، ظرفیت‌سازی، حمایت گیری و پروژه‌نویسی گذرانده‌اند.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۶۰ جمعیت همیار ثبت شده و گروه‌های همیار داوطلب داریم. همچنین ۱۲۰۰ همیار داوطلب در ذیل جمعیت همیاران پایگاه‌های سلامت اجتماعی است که در محلات راه‌اندازی شده و در حوزه آگاه‌سازی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در قالب برنامه‌های اجتماع محور فعالیت دارند.

ذکایی‌فر با بیان اینکه ۷۱۱ پایگاه فعال در سطح محلات در کشور وجود دارد، تصریح کرد: برنامه‌های مشارکت اجتماعی و اجتماع محور از جمله برنامه‌هایی است که نقش گروه‌های مردمی و داوطلب در اجرای تمام فرایندهای آن بسیار پررنگ و حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: یکی از فعالیت‌های بسیار اثرگذار که در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با مشارکت مردم و گروه‌های مردمی و داوطلبان و تشکل‌ها صورت می‌پذیرد؛ برنامه رشد و توانمندسازی محلات است بطوری که در سال گذشته ۵۲۷ پروژه توانمندسازی محلات با رویکرد ارتقاء سلامت اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با کمک موسسات همیار اجرا شده که بخشی از این پروژه‌ها آموزشی و بخشی هم پروژه‌های حرفه آموزی و کارآفرینی بود، بویژه در مناطق کم برخوردار و آسیب‌خیز. برای سال جاری نیز پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم توسط این موسسات ۸۰۰ پروژه رشد و توانمندسازی و توسعه محلات با اولویت محلات کم برخوردار و آسیب‌خیز اجرا کنیم.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به یکی دیگر از اقداماتی که تشکل‌ها در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی انجام می‌دهند، گفت: تشکیل گروه‌های مشارکت اجتماعی است که دو نوع گروه مشارکت اجتماعی نوجوانان در گروه‌های دختران و پسران و گروه مشارکت اجتماعی زنان و بانوان است که در حال حاضر در حال فعالیت هستند و امسال بیش از هزار و ۵۰۰ گروه را در این قالب راه‌اندازی کرده‌ایم.

ذکایی فر تصریح کرد: وظایف گروه‌ها با راهبری تسهیلگران محلی موسسات همیاران سلامت اجتماعی این است که مسائل و مشکلات محله و منطقه مورد نظر که افراد گروه در آن زندگی می‌کند را احصا، اولویت‌بندی و نیازسنجی کرده و در نهایت در فرآیند مشارکت اجتماعی و توانمندسازی پروژه محلی را برای مداخلات با راهبری موسسه و تسهیلگر انجام دهند. البته رکن مهم انجام این فرایند مشارکت مردم محلات و همچنین حمایت گیری آنان از سایر دستگاه‌ها و بخش‌های غیردولتی و خیرین در راستای جلب مشارکت در فرایند اجرای پروژه‌ها است.

وی ادامه داد: در سال گذشته بالغ بر ۳۰۰ پروژه توسط گروه‌های مشارکت اجتماعی نوجوانان انجام شد و بنابر اعتباری که سازمان در این بخش هزینه کرد خودشان هم سهم اعظمی آورده داشتند به این ترتیب که گروه‌های نوجوان با حمایت گیری از سایر دستگاه‌ها و خیرین برای اجرای پروژه‌ها، اعتباراتی را در کنار اعتبارات سازمان برای این بخش قرار داده و اضافه کرده و توانستند پروژه محلی خود را اجرا کنند.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی طی این سال‌ها توانسته‌ است یک ظرفیت عظیم مردمی علاوه بر ظرفیت‌هایی که ذکر شد اضافه و توسعه دهد که به عنوان تسهیلگران محلی شناخته می‌شود. این تسهیلگران محلی عمدتا برنامه‌های آگاه‌سازی و اجتماع محور را در محلات راهبری و انجام می‌دهند؛ در حال حاضر دو هزار و ۳۴ تسهیلگر محلی در سراسر کشور وجود دارد که مقطع تحصیلی این افراد در سه مقطع لیسانس، فوق لیسانیس و دکترا است و عمدتا در رشته‌های روانشناسی، مشاوره علوم تربیتی، جامعه‌شناسی و مددکاری و علوم اجتماعی هستند.

ذکایی فر گفت: یکی از برنامه‌های سال جاری بدلیل اهمیت و جایگاه نقش گروه‌های مردمی، افزایش گروه‌های داوطلب و تشکل‌هاست و هدف‌گذاری ما در سالجاری این است که بتوانیم حدود ۶ هزار گروه را در قالب گروه‌های همیار سلامت اجتماعی راه‌اندازی کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به ازدیاد و تنوع آسیب‌های اجتماعی یکی از اهداف ما برای افزایش گروه‌ها همین موضوع است، چراکه گروه‌های مردمی و داوطلب و غیردولتی و تشکل‌ها نقش موثری در آگاه‌سازی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارند، البته نکته حائز اهمیت آموزش و توانمندسازی این افراد در راستای اهداف در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز