خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در گفت‌وگو با ایلنا:

وزارت بهداشت هنوز هزینه خرید ۳ میلیون دوز واکسن نورا را پرداخت نکرده است/ ۲ میلیون دوز در انبار داریم

وزارت بهداشت هنوز هزینه خرید ۳ میلیون دوز واکسن نورا را پرداخت نکرده است/ ۲ میلیون دوز در انبار داریم
کد خبر : ۱۲۳۹۴۱۱

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله گفت: ۵ میلیون دوز واکسن نورا تولید کردیم که سه میلیون دوز آن را وزارت بهداشت خریداری کرد. قرار بود دو میلیون دوز دیگر را نیز بخرد، اما هنوز این اتفاق رخ نداده است و این واکسن‌های باقی‌مانده هم هنوز در انبار قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آمارهای وزارت بهداشت حاکی از کاهش شدید بروز کرونا در کشور است، امری که امیدواری زیادی را نسبت به مدیریت این بیماری در کشور ایجاد کرده است، با این حال بسیاری از کارشناسان بر این نکته تأکید دارند که این بیماری از بین نرفته و امکان شیوع مجدد آن وجود دارد، به همین دلیل همچنان تزریق واکسن به ویژه دوزهای تکمیلی آن را یکی از راه‌های مقابله با این بیماری می‌دانند.

از سوی دیگر آمار تزریق واکسن از سوی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که تزریق واکسن کرونا به کمترین حد خود در چندماه اخیر رسیده و در روز گذشته تنها هزار و ۱۹۲ دوز واکسن تزریق شده است.

اگرچه تا امروز ۱۴۹ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۶۹۷ دوز واکسن در کشور تزریق شده است، اما همچنان درصد بسیار کمی از دوز سوم استقبال کرده و افراد بسیاری نیز همچنان هیچ دوزی را تزریق نکرده‌اند.

به گفته برخی از مقامات حدود ۵۰ میلیون دوز واکسن در انبارهای وزارت بهداشت وجود دارد که می‌تواند خیال کشور را تا حدود زیادی برای روزها و ماه‌های آینده راحت کند. با این حال عمده واکسن‌سازهای کشور این روزها از شرایط خوبی برخودار نیستند، چنانکه چندی قبل برخی از آن‌ها در دیدار با نمایندگان مجلس بر این موضوع تأکید کردند.

«حسن ابولقاسمی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌االله در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه در اوج کشتار کرونا همه کارشناسان می‌دانستند که راه‌حل اصلی مقابله با آن واکسن است به همین دلیل ما نیز برای رفع نیاز کشور و مردم به سمت تولید واکسن رفتیم، گفت: در آن زمان فکر می‌کردیم که بهترین و کم عارضه‌ترین واکسن، نوع نوترکیب است و اکنون نیز که واکسن «نورا» را در این دانشگاه تولید کردیم و نتایج آن را مشاهده کردیم به همان نتیجه رسیدیم.

وی افزود: هر محصولی در مسیر تولید خود با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد بود که باید بر این مشکلات فائق آمد ما نیز این مشکلات را داشتیم، اما خوشبختانه مانع از ادامه کار نشد و توانستیم یک واکسن خیلی خوب درجه یک تحویل وزارت بهداشت بدهیم.

دو میلیون دوز واکسن نورا در انبار

ابولقاسمی ادامه داد: ما ۵ میلیون دوز واکسن نورا تولید کردیم که سه میلیون دوز آن را وزارت بهداشت خریداری کرد. قرار بود دو میلیون دوز دیگر را نیز بخرد، اما هنوز این اتفاق رخ نداده است و این واکسن‌های باقی‌مانده هنوز در انبار قرار دارند.

وی همچنین در رابطه با نامه رئیس سازمان غذا و دارو به هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت در مورد عدم تأمین بودجه برای خریداری واکسن‌های کرونا نیز اظهار کرد: این مسأله وجود دارد و از آن سو باید دید که سیاست‌های آینده کشور برای مدیریت کرونا چیست؟ شاید هنوز زود باشد که بگوییم کرونا تمام شده است. نباید کاری کنیم که ساختارهایی ایجاد شده برای تولید واکسن از بین رفته و دوباره مجبور باشیم، آن‌ها را راه‌اندازی کنیم. دولت وقتی به کسی یا نهادی در زمان بحران نیاز دارد، باید پس از رفع بحران  نیز از آنها حمایت کند و اجازه ندهد که زیان ببیند.

وی افزود: واکسن‌سازها در روزهای سخت تلاش کردند، هزینه صرف کردند و زحمت کشیدند تا واکسن تولید کنند و نیازهای کشور را در زمان بحران رفع کنند. نباید فکر کنند که روزهای سخت گذشته هر چند که من شخصا چنین فکری نمی‌کنم و  باید به فکر روزهای سخت دیگر نیز بود، لذا باید از آن‌ها حمایت شود.

ابولقاسمی در ادامه اظهار کرد: پژوهش و طراحی واکسن نورا در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) صورت گرفت و با شرکت پرسیژن که دارای خطوط تولید پروتئین‌های نوترکیب بود قراداد تولید انبوه بسته شد.

وی با بیان اینکه علوم پزشکی بقیه‌الله تنها دانشگاهی بود که به موضوع طراحی و تولید واکسن کرونا در اوج بحران بیماری پیدا کرد، گفت: اینکه یک عضو هیئت علمی و یک استاد دانشگاه این احساس را داشته باشد که می‌تواند یک واکسن نوترکیب را با کمترین امکانات تولید کند و آن را تحویل وزارت بهداشت داده و گذرگاه‌های سخت استاندارد را طی کند یک احساس خوب است و همین موضوع ارزش زیادی برای ما دارد. با این حال اگر این هزینه‌ها و مخارجی که ما و شرکتی که این تولید را برای ما انجام داد جبران نشود، بعدها سابقه خوبی در بین محققین نخواهیم داشت.

عدم حمایت دولت از واکسن نورا

ابولقاسمی در ادامه با بیان اینکه تنها مرکز تحقیقات سپاه از این واکسن حمایت کرده است، گفت: به جز این مرکز تا امروز هیچ نهادی از واکسن نورا حمایت نکرد و حتی پس از خریداری ۳ میلیون دوز واکسن نیز یک ریال به ما پرداخت نشده است و در انتظار این هستیم که پول واکسن‌های خریداری شده پرداخت شود.

وی با بیان اینکه دولت از بخش‌های نزدیک‌تر به خود در زمینه واکسن حمایت بیشتری انجام داد، گفت: دولت هیچ حمایتی از واکسن نورا نکرد. هرچند ما برای پول این واکسن را طراحی نکردیم، بلکه برای مردم این کار را انجام دادیم و از این بابت خوشحال هستیم که این موفقیت باعث شد تا به این باور برسیم که می‌توان کارهای بیشتری انجام داد.

امکان بازطراحی در واکسن‌های نوترکیب

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) در ادامه با اشاره به ارزشمند بودن واکسن‌های مبتنی بر پروتئین نوترکیب اظهار کرد: واکسن‌های پروتئینی زیادی پس از نورا در خارج از کشور طراحی شدند و به تولید رسیدند. این واکسن‌ها بر اساس برخی مطالعات انجام شده موید این هستند که واکسن‌های نوترکیب واکسن‌های بسیار ایمنی هستند. اگر از ابتدا به واکسن‌های نوترکیب ورود می‌شد شاید زودتر به نتیجه رسیده و هم اینکه مقرون به صرفه‌تر بود و از سوی دیگر خیال افراد نسبت به واکسن‌های موجود راحت‌تر بود.

وی افزود: وقتی این واکسن‌های نوترکیب تولید و آماده شد، تقریبا کرونا کنترل و دیگر نیاز به واکسن در دنیا کم شد. با این حال از اهمیت این واکسن‌ها کاسته نخواهد شد، چرا که واکسن‌های نوترکیب اثبات کرده‌اند که اگر سوش‌های جدیدی از ویروس کرونا بیاید امکان باز طراحی دارند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز