خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز ارزشیابی آموزش و پرورش؛

به هیچ وجه امکان لو رفتن سوالات آزمون‌ها وجود ندارد/ قرنطینه ۴۸ تا ۷۲ ساعته طراحان سوال

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۹۹۴۱

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: قرنطینه ۴۸ تا ۷۲ساعته طراحان سوال قبل از آزمون انجام می‌شود و رمزگذاری سوالات تا ۵ دقیقه قبل از آزمون امکان باز شدن ندارد. 

به گزارش ایلنا، محسن زارعی در مورد موضوع امتحانات نهایی و تغییرات کنکور سراسری گفت: همکاران ما امروز و در روز تعطیل، زحمت می‌کشند و روز قبل امتحان هم پاسخ‌برگ‌هایی که برای رئیس حوزه اجرای امتحان ارسال می‌شود و کار تکثیر را به تعداد داوطلبان و دسته‌بندی را انجام می‌دهند و سپس برای حوزه‌هایی که کار تصحیح را بر عهده دارند ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه فایل رمزشده سوالات، صبح روز امتحان به حوزه‌های سراسر کشور ارسال می‌شود، تاکید کرد: نمونه این کار در هیچ کجای کشور اتفاق نیفتاده ما ارسال فیزیکی برگه سوالات را حذف کرده‌ایم و ۳ سال است که به‌صورت رمزشده ارسال می‌شود و این یکی از دغدغه‌ها در آزمون‌های سراسری بود که در آزمون‌های دیگر، کار پیچیده و مخاطره‌آمیز است. 

زارعی خاطرنشان‌کرد: هیچ کس توانایی باز کردن فایل رمزشده را ندارد چون تمام پروتکل‌های امنیتی در آن پیش‌بینی شده است. 

وی ضمن تشریح نحوه تکثیر سوالات در اتاق قرنطینه بیان کرد: این اقدام از یک ساعت قبل از آزمون و بدون ورود هیچ ابزار الکترونیکی در اتاق قرنطینه، تکثیر می‌شود و رمز سوالات نیز به صورت پیامک به رئیس حوزه ارسال می‌شود و البته رئیس هم اجازه ورود به اتاق تکثیر با تلفن همراه را ندارد. 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش گفت: تمام این اقدامات و تدابیر امنیتی فقط برای حدود ۵ دقیقه زمان دریافت و تکثیر سوالات اندیشیده شده تا به هیچ عنوان امکان دسترسی به سوالات آزمون برای هیچ کسی فراهم نشود. 

وی اظهار کرد: اگر تعداد صفحات سوالات بیشتر باشد، کار تکثیر به صورت تک‌برگی انجام می‌شود تا زمان برای دانش‌آموزان هدر نرود و اگر تاخیری صورت پذیرد و زمان تکثیر افزایش یابد، میزان تاخیر به مدت زمان آزمون افزوده می‌شود تا حقی از دانش‌آموزان ضایع نشود. 

زارعی با بیان اینکه طراحان سوالات نیز در قرنطینه هستند، خاطرنشان کرد: طراحان سوالات بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت قبل از برگزاری آزمون به فضای قرنطینه دعوت و بدون دسترسی به هرگونه ابزار الکترونیکی، شروع به کار طراحی سوال می‌کنند. 

وی با بیان اینکه در خصوص سطح سوالات امتحانات از داوطلبان نظرسنجی شده است، خاطرنشان کرد: داوطلبان در این نظرسنجی گفتند که برخی سوالات خیلی سخت بود و کسی از عهده پاسخ آن برمی‌آید که تسلط کامل به کتاب درسی داشته باشد. 

زارعی افزود: بنابراین ارزشیابی و امتحانات به نظام آموزشی و راهبردهای یادگیری دانش‌آموزان ارزشیابی جهت‌دهی می‌دهد که ارزشیابی مبتنی بر یادگیری عمیق اتفاق بیفتد و دانش‌آموزان را به‌صورت حفظی آموزش ندهیم. دانش‌آموزان در گذشته بیشتر به سراغ مسائل تستی، نمونه سوال و کتاب‌های کمک‌آموزشی و سنجش بیرون از نظام آموزش و پرورش می‌رفتند و توجه و تمرکزشان بر برنامه درسی نبود اما با تصمیمی که گرفته شده یعنی لحاظ کردن تاثیر سوابق درسی در کنکور، توجه دانش‌آموزان به کتاب‌های درسی رفته و سراغ کتاب‌های کمک‌آموزشی نمی‌روند. 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تاکید کرد: از روش حفظی و کتاب‌های کمک‌آموزشی باید جلوگیری کرده و توجه نظام آموزشی را به سمت یادگیری عمیق ببریم تا معلمان مجبور نشوند کتاب‌های کمک‌درسی را تدریس کنند. این اتفاق مهم و دستاوردی برای نظام آموزشی ما است و اگر همه کمک کنیم می‌توانیم در این مسیر حرکت کنیم. 

وی تصریح کرد: وظیفه رسانه‌ها نیز این است که مطالبه عمومی مردم وانذار و تبشیر را برای مسئولان انجام دهند و مسئولان نیز از این امر استقبال می‌کنند. 

زارعی با بیان اینکه از یک موضوع باید مراقبت کنیم، ابراز کرد: باید مراقبت کنیم که فضای حاکم بر جامعه به‌گونه‌ای باشد که امنیت آزمون‌ها تامین شده و به هیچ وجه امکان لو رفتن و انتشار سوالات آزمون‌ها وجود ندارد چرا که اگر افکار غلطی در جامعه جا بیفتد، اصلاح کردن آن کار سختی است. 

وی با بیان اینکه برخی دانش‌آموزان می‌گویند به دلیل لو رفتن سوال امتحانات از مطالعه برای امتحان دلسرد شده‌ایم خاطرنشان کرد: انتشار و یا به عبارت دیگر لو رفتن و یا دسترسی به سوال و پاسخ‌ها قبل از آزمون وجود ندارد و ما وظیفه داریم از این کار جلوگیری کنیم اما اگر تخلفی در حوزه آزمون صورت پذیرد، وظیفه ما پیشگیری از این حوزه است و همکاران نیز دقت و حساسیت‌های لازم در این رابطه را دارند. 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: فرآیند ارسال سوالات در کشور به صورت فیزیکی است اما آموزش و پرورش این کار را از طراحی سوالات تا اجرای آزمون به صورت الکترونیکی و با امنیت کامل انجام می‌دهد و تنها دستگاهی است که این کار را انجام می‌دهد. 

وی با بیان اینکه شرایط آزمون‌ها در تمام مناطق برخوردار و کم‌برخوردار کشور یکسان است، اظهار کرد: برای تامین امنیت آزمون‌ها یک نفر را به حفاظت آزمون اضافه کرده‌ایم و با همکاری سازمان سنجش نیز یک فرد با ابزار سیگنال‌یاب برای کنترل‌عدم ورود دستگاه‌های الکترونیکی مجهز شده‌اند. 

زارعی خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد حوزه‌ها به این امکانات مجهز شده‌اند اما حوزه‌های جوار را هم پوشش می‌دهند و در ساعت‌های مختلف در حوزه‌های مختلف این کار انجام می‌شود. 

وی با اشاره به تغییر نحوه تصحیح سوالات و با بیان اینکه ۲ مرحله تصحیح داریم، بیان کرد: برای جلوگیری از تخلف در این رابطه، تصحیح الکترونیکی راه‌اندازی شده و حتی برای مدارس خارج از کشور هم این کار انجام می‌شود و اگر اختلافی بین نمره مصحّح اول و دوم باشد، سامانه به‌صورت الکترونیکی برگه را به مصحّح سوم ارجاع می‌دهد. 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان در اجرای آزمون‌ها مشکلی در زیرساخت نداریم، گفت: در تصحیح اوراق امتحانی برای جلوگیری از خطاها و سوگیری‌ها نیاز به زیرساخت داریم که اگر بخواهیم این کار را برای امتحانات خرداد به صورت سراسری انجام دهیم، نیاز به دستگاه‌های اسکنر پیشرفته در حوزه‌های امتحانی است. 

وی ابراز کرد: در مرحله پیشرفته‌تر، خود سامانه بدون نیاز به حضور مصحّح، اوراق را تصحیح می‌کند اما تاکید می‌کنیم که روش فعلی تصحیح اوراق نیز به هیچ عنوان امنیت آزمون را زیر سوال نمی‌برد چرا که صبغه آموزش و پرورش در امتحانات نهایی بیش از تمام دستگاه‌ها است و به سال ۱۳۲۲ برمی‌گردد. 

زارعی تصریح کرد: برقراری امنیت آزمون از گذشته مهم بوده اما تاثیر معدل در کنکور، حساسیت‌ها را افزایش داده و به همین دلیل قرنطینه همکاران و تصحیح الکترونیک از امتحانات خرداد سال جاری انجام گرفته است. 

وی با بیان اینکه ۱۲۶۱ حوزه اجرای امتحانات نهایی در کشور داریم، خاطرنشان کرد: تجمیع حوزه‌های اجرا در دستور کار قرار گرفته و حوزه‌های کمتر از ۵۰ نفر را غیر از مناطقی که صعب‌العبور بود، نپذیرفتیم. 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با بیان اینکه بانک سوال و ابزارهای ارزشیابی از فروردین سال جاری راه‌اندازی شده است، گفت: همه دبیران به این بانک دسترسی دارند و می‌توانند سوال طراحی کنند که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز دسترسی دارد و همکاران مبتنی بر اهدافی که سازمان ارائه کرده، اقدام به طراحی سوالات می‌کنند و این بانک سوال در اختیار طراحان سوال قرار می‌گیرد و با توجه به نقطه نظرات همکاران سراسر کشور طراحی آزمون را انجام می‌دهند. 

وی در پاسخ به تخلفات صورت‌گرفته در امتحانات نهایی اظهار کرد: در این مورد باید به‌صورت مستند سوال شود اما بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در صورتی که هر داوطلبی گوشی تلفن همراه با خود به داخل حوزه امتحانی ببرد اگر استفاده نکند، نمره آن درس و اگر استفاده کند، نمره تمام دروس آن داوطلب صفر می‌شود و با افرادی هم که سهل‌انگاری کنند در هر مسئولیتی که باشند، برخورد می‌شود. 

زارعی با بیان اینوه در دو نوبت شدن کنکور تصمیم گیرنده نیستند، خاطرنشان کرد: گروهی در بستر شبکه شاد ایجاد شده که تمام داوطلبان آزمون دی‌ماه در آن عضو هستند و اعلام شده که هرگونه تخلف را اعلام کنند تا پیگیری کنیم. 

وی اظهار کرد: طبق نظرسنجی که در خرداد سال جاری انجام شد ۴۰ درصد داوطلبان و دانش‌آموزان موافق این بودند که میانگین نمرات هر سه سال دوره دوم متوسطه در کنکور سراسرس موثر باشد. 

زارعی عنوان کرد: قبلا اگر داوطلبی به هر دلیل به کنکور سراسری نمی‌رسید، یک سال به عقب می‌افتاد اما دو نوبت شدن کنکور به داوطلبان کمک می‌کند تا نوبت دوم را به عنوان یک فرصت ببیند. 

وی با اشاره به امکان شرکت داوطلبان در آزمون ترمیم معدل افزود: با این روش، یک مرحله برای ترمیم معدل دارند که می‌توانند در آن شرکت کنند و این تصمیم‌کمک کرده تا استرس داوطلبان کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز