خبرگزاری کار ایران

یک مسئول خبر داد؛

سالانه هشت هزار مرگ مغزی در کشور رخ می دهد

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۴۰۹۵

رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه استان قزوین گفت: سالانه هشت هزار مرگ مغزی در کشور رخ می دهد که حدود 3 هزار نفر شرایط اهدای عضو را دارند که فقط یک هزار نفر به مرحله اهدای عضو می رسند و متاسفانه 2 هزار نفر آنها استفاده نمی شود که باید با فرهنگ سازی از این ظرفیت برای نجات جان انسانها بهره بگیریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، سعید مظفری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موضوع اهدای عضو از مسائل بسیار مهم و حیاتی برای نجات جان بیمارانی است که به دلایلی به پیوند عضو نیاز پیدا می کنند که مشکل شرعی آن در سال 61 با فتوای امام راحل برطرف شد و دو سال بعد نیز مقام معظم رهبری آن را جایز دانستند و مسیر خدمت رسانی را هموار کردند.

رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه استان قزوین اضافه کرد: اهدای عضو به این معنی است که یک فرد یا ولی دم اجازه می‌دهد تا بافت‌ها یا اعضای سالم او به شخص دیگری برای پیوند اهدا شود که این پیوند می‌تواند زمانی که فرد زنده است یا پس از مرگ او صورت گیرد.

مظفری تصریح کرد: پیوندهای متداول عبارتند از کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه‌ها، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه و برخی از ارگان‌ها و بافت‌ها را هم می‌توان زمانی که شخص اهداء کننده زنده است به شخص دیگری پیوند زد مانند یکی از کلیه‌ها یا بخشی از کبد اما در بیشتر موارد اهدای عضو زمانی صورت می‌گیرد که فرد اهداکننده دچار مرگ مغزی شده باشد.

وی بیان کرد: برخی از افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند، پیش از مرگ به صورت داوطلبانه تمایل خود را نسبت به اهدای عضو با دریافت «کارت اهدای عضو» اعلام می‌کنند اما در صورت تأیید مرگ مغزی توسط چهار پزشک معتمد متخصص داخلی، متخصص بیهوشی، متخصص مغز و اعصاب و متخصص پزشکی قانونی، در صورت اعلام رضایت قانونی خانواده متوفی نسبت به اهدای عضو، اعضای حیاتی مناسب به بیماران نیازمند اهدا می‌شود و در این فرایند خانواده اهداکننده و گیرنده عضو هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند.

رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه قزوین یادآور شد: مهمترین بخش این فرآیند، جلب رضایت از خانواده فرد اهداکننده است که یک تیم مجرب شامل پزشک و روان پزشک و مددکار خدمت خانواده بیمار مرگ مغزی شده می روند و با تشریح وضعیت بیمار و اهمیت اهدای عضو برای نجات جان بیماران دیگر زمینه جلب رضایت را مهیا می کنند.

وی گفت: انجمن اهدای عضو استان قزوین در سال 98 تاسیس شد و با کمک خیرین توانسته ایم خدمات ارزشمندی را به نیازمندان ارائه کنیم.

مظفری تصریح کرد: با برپایی غرفه صدور کارت اهدای عضو در مناسبت های ملی و مذهبی با کمک سفیران خود زمینه ترویج فرهنگ اهدای عضو را مهیا کرده ایم و به صورت آنلاین کارت برای داوطلبان صادر می شود.

این مسئول بیان کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده توسط سفیران سلامت تاکنون 65 هزار نفر در استان قزوین کارت اهدای عضو دریافت کرده اند و این فرایند همچنان با کمک خیرین ادامه دارد.

وی گفت: یکی از مسائل مهم در ترویج صدور کارت اهدای عضو این است که معمولا 95 درصد خانواده هایی که یکی از اعضای خانواده آنها کارت اهدای عضو دریافت کرده باشند معمولا با اهدای عضو موافقت می کنند لذا تاکید ما تشویق مردم به دریافت کارت اهدای عضو است.

مظفری تصریح کرد:  9 سال قبل در یک رویداد مهم به نام «جشن نفس» با همکاری شورای شهر، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری از خانواده ها دعوت کردیم تا با اهمیت اهدای عضو آشنا شوند و همراه ما باشند که مورد توجه قرار گرفت و امسال هم در دوم خرداد ماه همایشی با حضور مراقبان سلامت و اعضای انجمن برگزار خواهد شد.

رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه استان قزوین اظهارداشت: در برنامه « شب های مینودری» شبکه استانی قزوین از خانواده هایی که دارتای کارت اهدای عضو بودند دعوت شد و با فضاسازی خوبی که در سطح شهر شده امیدواریم همچنان شاهد استقبال بیشتر خانواده ها از این کار خداپسندانه باشیم.

مظفری بیان کرد: خوشبختانه انجمن اهدای عضو استان قزوین فعالیت‌های خوبی داشته و توانسته در ردیف استان های شاخص و برتر در این زمینه قرار گیرد.

رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه استان قزوین یادآور شد: بایستی اطلاع رسانی درستی از تعریف «مرگ مغزی» و «کما» برای خانواده ها داشته باشیم تا بدانند بیماری که دچار مگ مغزی می شود فقط دو هفته فرصت هست تا از اعضای وی برای نجات چند بیمار استفاده کرد و زنده ماندن این فرد غیرممکن است و اگر همراهی خانواده صورت گیرد می توانیم به دیگران زندگی اهدا کنیم.

وی گفت: برای عضویت در انجمن و اهدای عضو شهروندان می توانند به سایت انجمن اهدای عضو ایرانیان شعبه استان قزوین مراجعه کرده و یا کد ملی خود را به سامانه « 3432» ارسال کنند تا در این کار خیرخواهانه مشارکت کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز