خبرگزاری کار ایران

جریان‌سازی روزنامه ارگان شهرداری تهران علیه منابع درمانی کارگران

روزنامه همشهری درحالی در لباس موافق" تجمیع بیمه‌ها" روند اطلاع‌رسانی خود را در مسیر انجام هرچه سریع‌تر این تجمیع پی می‌گیرد که درمقابل مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان‌های بیمه‌گر و در راس آنها کارگران کشور به شدت با موضوع "تجمیع بیمه‌ها" مخالفند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با ادامه اظهارنظرهای متفاوت ازسوی مسئولان وزارتخانه بهداشت و درمان با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نوبت مطبوعات رسید تا به این موضوع مناقشه‌برانگیز ورود کنند.

روزنامه همشهری درحالی در لباس موافق" تجمیع بیمه‌ها" روند اطلاع‌رسانی خود را در مسیر انجام هرچه سریع‌تر این تجمیع پی می‌گیرد که درمقابل مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان‌های بیمه‌گر و در راس آنها کارگران کشور به شدت با موضوع "تجمیع بیمه‌ها" مخالفند.

مخالفان تجمیع اصرار دارند تجمیع بیمه‌های درمانی با اصل رقابت مطرح شده در سیاست‌های کلی نظام سلامت تناقض دارد و امکان رقابت بین صندو‌ق‌ها را از بین می‌برد و نیز مغایر صراحت قانونی مندرج در تبصره‌های 2و4 بند "ب" ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه کشور مبنی بر مستثنی شدن تامین اجتماعی است. از این رو روز گذشته (29 آبان ماه) هزاران کارگر به مناسبت سالروز تصویب قانون کار مقابل ساختمان تامین اجتماعی تجمع کردند.

کارگران شرکت‌کننده در این مراسم؛ مخالفت خود را با اعمال فشارهای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای تجمیع بیمه‌های درمانی اعلام کرده و خواستار آن بودند تا دولت براساس قانون، استقلال مالی و اداری تمامی بخش‌های سازمان تامین اجتماعی را تضمین کند.

این درحالی‌ست که روزنامه همشهری "ارگان شهرداری تهران" در اقدامی عجیب؛ برخلاف رسالت خبری و اطلاع‌رسانی خود که انعکاس رویدادها و وقایع کشور است؛ با نادیده گرفتن خواستِ جامعه کارگری کشور که بخش مهمی از جمعیت تهران و کشور را تشکیل می‌دهند؛ و کوتاهی در انعکاس رسانه‌ای خواستِ این گروه که بدنه‌ی جامعه‌ی خدماتی و تولیدی کشور را تشکیل می‌دهند، به حمایتِ علنی از موضوعِ تجمیع بیمه‌ها پرداخته و در ابتکاری ویژه (!) برای دومین بار (!) به انتشارِ نظرسنجی پیامکی جالبی دست زده است. اقدامی که سیاستِ این روزنامه در بی‌طرفی رسانه‌ای را زیرسوال برده و عمقِ روابط استراتژیک قاضی‌زاده هاشمی (وزیر بهداشت) با محمدباقر قالیباف (شهردار تهران) را آشکار می‌سازد.

این روزنامه تیتر اول امروز (30 آبان ماه) خود را به درخواستِ نظرسنجی از خوانندگانش درباره تجمیع بیمه‌ها اختصاص داده است. اما نکته قابل تامل در انتشار این نظرسنجی این است که همشهری پرسش‌های خود را از شهروندان به‌صورتی کاملا مشکوک و مبهم طرح کرده است.

این روزنامه در نظرسنجی هدفمند خود؛ از مخاطبانش پرسیده: "اگر با تجمیع بیمه‌ها و منابع درمان موافقید عدد 1 و اگر با فعالیت‌های فعلی شرکت‌های بیمه مخالفید عدد 2 را به 30003366 پیامک نمایید."

همین روزنامه روز یکشنبه (24 آبان) نیز در نظرسنجی دیگری همین سوال را به گونه‌ای متفاوت با این متن منتشر کرده است: "اگر با تجمیع بیمه‌ها موافقید عدد 1و اگر مخالفید عدد 2 را به شماره 30003366 پیامک کنید."

طرح سوال به گونه‌ای‌ست که هرکس را که کوچکترین نقدی به هر شرکت بیمه‌ای داشته باشد، وامی‌دارد تا گزینه 2 را به سامانه پیامکی روزنامه ارسال کند.

سامانه پیامکی مزبور نیز در اختیار گردانندگان روزنامه همشهری‌ست و البته درباره چند و چون نتایج اعلامی آن نیز امکان هیچگونه شفاف‌سازی وجودندارد.

کارشناسان رسانه بر این باورند که این اقدام بی‌سابقه یک روزنامه سراسری که قرار است بلندگوی جامعه باشد، موجبات دلسردی و رویارویی بخش عظیمی از جامعه کار و تولید با دولت تدبیر و امید را زمینه‌سازی می‌کند و این همان هدفی‌ست که برخی شکست‌خوردگان انتخابات 92 ماه‌هاست آن را پی‌ریزی کرده‌اند.

کد خبر : ۳۲۳۶۳۰